Schema voor 5 voedingen + 's nachts

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door baby blue, 11 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby blue

baby blue Fanatiek lid

24 jun 2008
    1.163
    0
    0
    Groningen
    Uiteraard kun je je baby niet dwingen de nacht door te slapen. Zo weet ik ook dat ons ventje nog wel een nachtvoeding nodig heeft. Hij redt het gewoon nog niet zolang. Maar toch zouden we er naar moeten gaan werken, alleen hoe...

Onlangs zijn wij overgegaan naar 5 voedingen. Ik kan geen mooi schema bedenken voor deze 5, tips zijn dan zeker welkom. Kun je door een bepaald schema er ook makkelijker naar toe werken dat hij de nacht wel doorslaapt?

Hij is nu 10 weken, waarvan 5 te vroeg geboren. Momenteel is zijn gewicht zo'n 5.100 gram en drinkt hij 150 ml per keer, alleen de 4e fles krijgt hij iets meer 160/165 ml

Overdag redt hij goed met 6 uur tussen de voedingen, waarbij ik hem zelfs wakker moet maken. 's nachts redt hij net 4 uur. Ook als ik voeding voor de hongerige baby toevoeg.

Overdag laat ik hem vaak even langer liggen, omdat hij lang wakker blijft en ik blij ben dat hij eindelijk wat slaap krijgt. Doe ik hier dan wel goed aan?

Op dit moment ziet het er ongeveer zo uit:
    1e fles: ± 08.00 uur [wordt hij uit zichzelf wakker]
    2e fles: ± 12.30/13.00 uur [moet ik hem wakker maken]
    3e fles: ± 18.00 uur [moet ik hem wakker maken]
    4e fles: ± 0.00 uur [moet ik hem wakker maken]
    5e fles: ± 4.00 uur [wordt hij zelf wakker]

Overdag wil hij niet goed in slaap komen, heeft ook veel last van krampjes. 's Nachts gaat het slapen beter, maar dan wordt hij te "vroeg" weer wakker.

Enig idee hoe ik het beter aan kan pakken, zodat hij 's nachts wat beter uitkomt?

2. baby blue

baby blue Fanatiek lid

24 jun 2008
    1.163
    0
    0
    Groningen
    Even ter aanvulling:

in het ziekenhuis wordt een volgend schema aangehouden bij 5 voedingen:
    07.30; 11.30; 15.30; 20.00; 23.30.

Als je dit aanhoudt, dan kun je toch nog niet verwachten dat je kindje zomaar doorslaapt van 23.30 tot 07.30?

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo baby blue,

Ik kan je geen schema geven wat direct gaat werken.

Uit je verhaal maak ik op dat je flesvoeding geeft.
    bij borstvoeding doen we niet moeilijk met schema's van 5 voedingen. Een kindje vraagt om voeding als hij daar behoefte aan heeft. dat zijn er soms meer dan 5. dat maakt niet uit want dan drinkt hij misschien iets minder per keer. Daardoor blijven de bloedsuikers meer stabiel.

Ik zou me niet te krampachtig aan 5 voedinge houden. Je kan altijd een extra voeding geven. Als dat in volume niet kan dan kan je ook alle voedingen iets minder doen en dan een extra moment inlassen zodat hij toch alle ml krijgt.

BV en KV zijn niet helemaal te vergelijken. BV is licht verteerbaar. Kindjes ontwikkelen zelf een ritme waarbij er zo 3-4 uur tussen de voedingen zitten. KV is veel zwaarder verteerbaar, daarom zijn minder voedingen haalbaar. Sommige kindjes, zeker als ze niet al te groot zijn, halen die voorgeschreven hoeveelheden niet en zouden liever iets vaker ene kleinere hoeveelheid hebben..

Ik begrijp dat ik je geen concreet antwoord geef maar dat heb ik ook niet voor je.

Succes
    Ilse

Deel Deze Pagina