Hoi, Weten jullie vanaf wanneer een baby een fruithapje mag? Wij geven overigens kunstvoeding. En vanaf wanneer mag je ze iets te drinken geven? Waterige diksap bijvoorbeeld?
Fruithapjes mag je geven vanaf 4 maanden, maar ook niet alle soorten fruit. Als je in de winkel op de potjes olvarit (of ander merk) kiijkt zie je dat sommige vanaf 4 maanden zijn en anderen vanaf 6 maanden of 8 maanden. Die bevatten ook groffere stukjes. Ik heb mijn zoontje vanaf 4 maanden gegeven, ook zlef gemaakt (was automatisch ook groffer) maar hij at t gewoon op, nergens last van. Ik ben met 4 maandne al begonnen omdat mn zoontje altijd een grote eter is geweest en ik al tijden aan het puzzelen en rekken was om hem maar niet teveel flesvoeding te geven. Fruit en groentenhappen gaven wat extra ruimte en speling om de flestijden te rekken. Ook was mn zoontje zichtbaar geinteresseerd in eten: hij keek me het eten bijna uit de mond! Stak ook alles in zn mondje wat ie tegenkomt en smakt ook. Als jouw kindje er nog niet echt interesse in heeft dan zou ik zo lang mogelijk wachten want in principe hebben ze tot 6 maanden genoeg aan melk...
Dat is een leuke vraag op dit forum.. Er zijn namelijk nogal wat verschillende meningen. De meesten zijn het wel eens met tot 4 maanden alleen melk (BV of KV). En daarna begint de grote discussie. sommigen geven vanaf 4 maanden al iets bij, anderen pas vanaf 6 maanden. Vaak wordt gezegd dat ze in ieder geval tot 6 maanden hun portie melk (800-100cc) moeten drinken, en de dingen daarnaast extra zijn. Na de 6 maanden gaat de voeding ook flessen vervangen.. En wat geef je dan eerst.. Sommigen beginnen met rijstebloem in de laatste fles, zodat ze lekker doorslapen. Anderen geven wat thee (of verdund diksap), als aanvulling naast de melkvoedingen. sommigen beginnen met groente, want dan wennen ze niet direct aan zoet en er het is milder voor de darmen. Sommigen beginnen weer met fruit.. Wij zijn met 4 maanden begonnen met rijstebloem in de laatste fles. vanaf 5,5 maand een groentehapje. vanaf 6 maand fruit en opvolgmelk vanaf 6,5 maand sap en een boterham (brood mag niet voor de 6 maanden trouwens)
hoi hoi ik moet eerlijk zeggen: ik gaf fruithap met 2,5 maand!! errug he...maar hij begon zo te kwijlen, en ik weet (vanuit mijn vak) dat kwijl nodig is om vast voedsel te verwerken. daarbij keek hij het eten uit mijn mond. En omdat er geen allergien in de families zitten durfde ik dit aan ik gaf met 3,5 maand rijstebloem in laatste fles, vooral omdat hij het ritme begon te verstoren door steeds vroeger met rommelende maag wakker te worden (ritme was direct weer terug) Met 5 maanden heb ik groente gegeven, idd potjes, maar nu probeer ik zo veel mogelijk zelf te maken, en als dit niet lukt dan pas een potje en sinds hij 6maanden is krijgt hij wat stukjes brood: 5 a 6, en om 3 uur een kwart liga, welke hij 'zelluf'mag eten van me, en dit gaat goed Meneer is niets te zwaar en eet alsof hij nooit anders gedaan heeft... t is natuurlijk ook hoe je kindje is, en wat je ze went! succes
Heel veel kindjes beginnen rond de 2-4 maanden te kwijlen.. Hun speekselklieren beginnen goed te werken, maar ze hebben nog niet het automatisme het teveel aan speeksel weg te slikken. Dus dan overstromen ze.. Hier waren de shirts altijd doorweekt na een uurtje spelen.. Maar het blijft ieders keus, en elk kind is ook anders. Soms zijn er ook redenen om eerder wat te voeden, soms redenen om juist later te gaan bijvoeden.
Het advies vanuit consultatiebureaus en andere deskundigen is bijvoeding vanaf 6 maanden; tot die tijd hebben ze aan melk genoeg. Overigens is het ook bij 6 maanden BIJvoeding; het vervangt dan nog geen melkvoeding maar is iets wat erbij komt. Onder 4 maanden zijn de darmpjes er niet rijp voor en nemen ze voor zover ik begrepen heb geen voedingsstoffen op uit ander voedsel dan melk. Iedereen moet hierin natuurlijk zelf een afweging maken. Als je gaat beginnen met iets anders te drinken geven dan melk(bijvoorbeeld omdat het zo warm is en je merkt dat hij/zij meer dorst heeft) zou ik gewoon af en toe wat water geven. Met diksap wen je de kleine aan zoetigheid, ook al maak je het waterig. Bovendien is sap drinken (zeker zonder iets te eten erbij) niet zo best voor de tanden als hij/zij die al heeft.
En dan zal ik nog wat vertellen! Je mag zelfs al de dag dat je kindje geboren is beginnen met fruit en groente! Of je dat doet of niet moet je helemaal zelf weten! En of jij wil wachten tot bijv 7 maanden, moet je ook helemaal zelf weten! Algemeen advies is tot 6 maanden melkvoeding en daarna beginnen met bijvoeding. Overigens hoeft met 6-7 maanden de bij voeding echt nog geen melkvoeding te vervangen, het is natuurlijk niet voor niks bijvoeding! Tussen de 6 maanden en de 12 maanden word de melkvoeding langzaam aan bij voeding en de groente/het fruit/het brood word dan de hoofdvoeding. Water vind ik persoonlijk voor die 6-7 maanden ook nog niet nodig gezien er genoeg borstvoeding (evt kunstvoeding) is om van te drinken en aan de vocht behoefte te voldoen. Diksap oid zou ik zeker mee wachten eerst maar eens gewoon water.
Ik denk dat ik pas na 6 maanden ga bijvoeden, om de kans op allergie te verkleinen. Lees volgende stukje even. Bijvoeding
Er is veel discussie of wachten met vaste voeding allergieën zou verminderen of juist bevorderen. De wetenschap is er niet uit. Dat geldt ook voor het advies om te starten. Wel is men het eens dat de darmpjes gerijpt zijn met 17 weken (4 maanden) en dat voor die tijd vaste voeding niet verstandig is. Ook is men het eens dat tot 6 maanden vaste voeding niet noodzakelijk is. En tot slot is men het eens dat vanaf 6 maanden bijvoeding zeer aan te raden is ivm het dalende ijzergehalte en de tijd die nodig is om te wennen aan vaste voeding. samengevat: vanaf 4 maanden kan bijgevoed worden maar is het niet nodig. Vanaf 6 maanden is het sterk aan te raden te gaan bijvoeden indien nog niet begonnen is. Bij allergiën en volledige borstvoeding wordt vaak aangeraden pas bijvoeding te gaan geven vanaf 6 maanden. Tussen 4/6 maanden en 12 maanden is gelegenheid om te leren eten. Het ene kind doet dit heel snel en zit binnen de kortste keren op drie volwaardige maaltijden (+ tussendoortjes) en de ander doet daar langer over. Wat het verschil maakt is heel divers. Het kindje, de manier hoe ouders ermee om gaan etc. Het ene is niet per definitie beter dan het andere. Extra drinken hebben kindjes in principe niet nodig zolang zij nog volledige melkvoedingen krijgen (waaronder natuurlijk borstvoeding) maar het MAG wel. Een beetje water bijvoorbeeld of slappe thee. Het is maar net waar je je als mama goed bij voelt. Bij borstvoeding wel goed opletten dat er nog wel genoeg gegeten wordt. Kindjes maken geen onderscheid tussen dorst en honger Diksap, roosvicee e.d. zijn allemaal voedingsmiddelen die niet 'nodig' zijn maar kunnen we helpen bij het leren drinken van iets anders dan melk. Zolang een kindje volledige melkvoedingen krijgt zou ik persoonlijk geen ander drinken aanbieden dan water of thee. Voor je het weet zijn ze gewend aan zoete smaken (en die melk is al zoet) Er zijn veel goeie boeken te koop over het geven van vaste voeding. Deze boeken geven naast een inzicht wat je kindje allemaal nodig heeft ook veel tips over voedingsmiddelen die minder of niet geschikt zijn voor babies en natuurlijk datgene wat juist heel geschikt is. Ook de manier waarop je voeding aanbiedt kan belangrijk zijn bij het leren eten. Tot slot: het is een veel gehoord advies om te starten met groenten omdat hiermee kindjes minder zouden wennen aan de zoete smaak van fruit en daardoor gemakkelijke eters worden. Kijk goed naar je kindje
Persoonlijk zou ik wachten tot de 6 maanden, helemaal als er een verhoogd risico is op allergieen. Wel zou ik gewoon lekker water proberen te geven als je denkt dat de kleine dorst heeft. Helemaal als je flesvoeding geeft en dus niet onbeperkt de kleine kan laten drinken is dat misschien geen slecht idee. Water kan niet zoveel kwaad, wel zou ik nog even wachten met de diksap ed. Hebben ze namelijk niet nodig.
Niet mee eens. Wij lopen bij de kinderarts, en die heeft aangegeven dat zij al jaren tegen het CB zeggen dat baby's met 3-4 maanden al een groente en fruithapje mogen hebben, dat het achterhaald is. Maar het CB blijft aan de 6 maanden zitten. Dat krijgen de artsen er niet uit, aldus de kinderarts. Wij hebben onze kleine met 5 maanden voor het eerst een fruithapje gegeven, hij was er echt aan toe. Overigen begrijp ik het best dat mensen, uit voorzorg kiezen voor het geven van een hapje met 6 maanden. Maar het CB zegt dit soort dingen zo stellig, maar het is en blijft een gemiddelde. verder schrijf je dat het bijvoeding is, maar kijk maar op het pak van de kunstvoeding, daar gaan ze van 5x200 ml melk naar 4x 200 ml melk per dag, vanaf de moment van bijvoeding. dus 1 melk voeding minder. Wat me opvalt is dat Roderick vanaf het moment van de fruithapjes is begonnen te `kletsen`, veel andere geluiden aan het maken. Staat ook op de verpakking van Olvarit dat eten van een lepeltje, het spraakvermogen helpt ontwikkelen. oja het grappige is, dat het CB vroeger aan mn man (34 jr oud) bij 1 maand al gezeefde tomaten en sinaasappelsap met gekruimelde liga voorschreef..haha Sinaasappelsap... en met 5 maanden stond er op zijn kaart van het CB Aardappels-groenten en vlees, met de pot meeeten.. Hij is nergens allergies voor. Daar zijn ze dus best wel op teruggekomen. groetjes
@ons kleintje; wij liepen ook bij de ka, maar die hield zich echt aan die 6 maanden hoor. En ik kreeg ook met 2 maand sinaasappelsap met liga en ben zo allergisch als ik weet niet wat voor veel dingen. Vind jouw redenaties nergens op slaan eerlijk gezegd. Ook dat hij is gaan kletsen sinds de bijvoeding lijkt me niet in verband staan met elkaar, het is normaal om op die leeftijd te beginnen met kletsen, of ze nu wel of niet van een lepeltje eten.
Ik heb deze vraag deze week nog gesteld op het cb, ik had namelijk ook ergens gelezen dat je bij kans op allergieen beter kon wachten tot 6 maanden. De arts op het cb zei idd dat dit achterhaald is. Ze adviseren nu om te starten met 4 maanden, dit zou zelfs beter zijn!
als ik zwanger wordt, wordt er daadwerkelijk wél aangeraden om te wachten tot 6 maanden als de beeb er is.. Ik heb dan ook zelf een voedselallergie, sterker nog, er wordt zelfs geroepen om te wachten met brood en koemelk tot ze een jaar oud zijn. Dat zou de kans verminderen op allergiën hiervoor. Ik volg in ieder geval nu nog lekker rustig de ontwikkelingen, en dan zie ik wel wat ik doe als ik eenmaal zwanger ben
Wat gek, die tekst stond niet op mijn borsten.... Sorry, da's een beetje flauw. Maar ook dit is dus een 'gemiddelde'; niet ieder kind gaat vanaf 6 maanden een hele fles minder drinken. Het hoeft in elk geval niet, qua voedingsstoffen. Ik ben met je eens dat ik het misschien te stellig heb verwoord, maar dat geldt ook voor bovenstaande quote.
Phffff, ik heb er eigenlijk helemaal niet zo bij nagedacht. Bij het CB hebben ze wel gezegd dat ik tot 6 maanden moet wachten, maar als ik altijd naar het CB zou luisteren zou mijn zoontje niet zo lekker in zijn vel zitten als nu. Hij krijgt sinds 3,5 maand 2 papflessen ( zijn maangje knorde snel) en nu ben ik met 4 maanden overgaan naar 1 papfles en 1 fruithapje. Ik vind het fruithapje gewoon leuk om te geven en Gijs vindt het geweldig om te eten. Zodra hij het potje ziet, begint hij al te schaterlachen en als zijn mondje leeg is, begint hij heel driftig met zijn armpjes te zwiepen en te kreunen en steunen, totdat die lepel weer in zijn mond zit. Dan is het weer lachen!! Hierdoor weet ik dat ik het juiste besluit heb genomen om toch te beginnen met een fruithapje.
Leuk al die verschillende reacties! Ik dacht nog wel dat dit een gemakkelijke vraag was. Pfff morgen moeten wij toch naar CB dan ga ik wel even kijken wat zei te zeggen hebben. Denk ook dat ik ook gewoon wacht natuurlijk totdat ik echt merk dat hij er aan toe is.