Gewone melk of opvolg/peuter melk?

Discussie in 'Voeding' gestart door Sneeuwwitje, 24 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ons zoontje is bijna 1 en zouden dus eigenlijk kunnen stoppen met opvolgmelk volgens het cb, overstappen op gewone melk.
    Nu kreeg ik vandaag een foldertje van Nutricia over peutermelk. Met het hele verhaal natuurlijk dat het erg goed is voor je kindje met extra vitaminen etc. en niet zoveel eiwitten als gewone melk.

Nu begin ik te twijfelen. Of overgaan op gewone melk of toch voorlopig nog opvolgmelk/peutermelk blijven geven?!

Wat geven de meesten van jullie aan jullie kindje rond 1 jaar of ouder?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij gaan straks over op de gewone melk (tenminste als hij het pikt, maar dat denk ik wel). Alleen de avondfles blijven we opvolgmelk geven (Goedenacht van Nutricia) omdat hij dat zo lekker vindt en ik nog 3 gratis bussen heb staan (zegeltjes sparen bij de Etos).
    Mijn zoontje is nu ruim 10 maanden dus we gaan in ieder geval door tot 12 maanden maar ondertussen oefenen met de gewone melk.

3. wilma164

wilma164 Lid

18 feb 2009
    48
    0
    0
    Hoi,

Nog niet zo ver (nu 10 maanden) maar ik denk dat gewone melk wel goed is hoor. Heb gehoord dat de peutermelk meer geldklopperij is dan dat het toegevoede waarde heeft.

Zelf willen wij met 1 jaar overgaan op SoyaPeutermelk van 1 to 3 jaar is dat omdat we zitten met verhoogde kans op allergie. Zelf ook pas op latere leeftijd achter gekomen dat ik dus niet tegen gewone melk kan en die ellende wil ik mijn zoontje besparen.

Iemand daar misschien ervaring mee? Ons cb staat er niet zo achter heb ik het idee.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Tjah, ik twijfel nog steeds een beetje.
    Natuurlijk is gewone melk ook prima, maar je "moet" er dan wel elke dag vitamine D bijgeven. Dat moeten heb ik tussen haakjes gezet omdat ik mijn twijfels heb over de toevoeging van vitamine D. Daar zijn meningen wat over verdeeld. Maar goed dat is weer een andere discussie.

Daarnaast is gewone melk ivm peutermelk echt niet goedkoper, wat veel mensen denken. Het is hier geen kwestie van geld maar meer kwestie van het feit dat peutermelk idd volledig is. En omdat ik nog twijfels heb over toevoeging van vitamine D en dat in peutermelk wel zit is dat in ieder geval afgedekt. Een beetje warrig verhaal is het geworden :)

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij geven hier nog altijd Nutrilon HA 2 aan Malou en Ruben.
    Gewoon omdat wij het fijn vinden dat er meer voedingstoffen in zitten dan in koemelk. En omdat ze nog niet altijd even goed eten vinden wij het fijn dat ze zo toch genoeg binnen krijgen ;)!

Ik wil over een tijdje (maarja dat zeg ik al maanden) wel gaan kijken voor iets van soyamelk of rijstemelk. En ze dat dan gaan geven. Maar aan de andere kant denk ik we blijven wel lekker bij die nutrilon tot ze een jaar of 3-4 zijn. Dan krijgen ze gewoon helemaal geen melk meer tenzij ze het zelf willen. Koemelk gaan wij sowieso niet geven aan de kinderen, drinken we zelf ook niet en hebben we dus ook niet in huis (zou het niet eens in mn koelkast willen eigenlijk.). Tenzij ze dus zelf die melk willen, dan mogen ze van mij best koemelk drinken, en hoop dat dat voorlopig dus niet is.

6. Kity

Kity Actief lid

9 mrt 2007
    325
    0
    0
    Ik geef melissa nog steeds peutermelk... ze lust de koemelk niet echt, we geven nu elke dag een beetje gewone melk en dat proberen we op te bouwen... tot ze een hele fles op drinkt, blijven we gewoon nog peutermelk geven...

7. Lara78

Lara78 Actief lid

1 jan 2008
    272
    0
    0
    Wanneer jouw dreumes verder goed eet is het niet nodig om peutergroeimelk te geven. Gewone halvolle of volle melk is in principe voldoende na 1 jaar. Alleen als je echt een hele slechte eter hebt dan kun je beter groeimelk geven maar anders is dit echt niet nodig. Nutricia weet heel goed in te spelen op het gevoel van de ouders maar ja, dat is echt een verkooptrucje!

En alleen soyagroeimelk geven is niet verstandig want hier zouden teveel hormonen in zitten. Heb advies hierover (en over het bovenstaande) gevraagd aan een voedingsdeskundige het werd me afgeraden alleen soyamelk te geven. Voor de mama's met een kindje dat gevoelig is voor koemelk zou ik advies vragen wat je dan wel het beste aan jouw kindje kunt geven. Gelukkig blijkt mijn meisje erg goed tegen gewone koemelk te kunnen dus ik ben verder niet op onderzoek gegaan.

8. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Hier krijgt onze kleine man gewone halfvolle melk sinds hij 11 maanden is. Dit gaat prima en vitamine D doen we soms (we vergetn het ook erg vaak nl).

Toevallig was de peutergroeimelk nu gratis bij onze AH dus heb ik 12 pakken meegenomen. Handig voor op vakantie want daar hebben we geen koelkast. Maar daarna ga ik het echt niet weer kopen. Naar mijn idee is het erg duur in vergelijking met gewone melk

9. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Uiteraard staat in het foldertje dat hun peutermelk vol vitaminen zit en dat je kindje het nog echt nodig heeft.
    Ze willen het aan je verkopen.

Volgens het CB bij ons heeft je kindje het echt niet nodig, wel de vitamine D. Maar je kunt gerust halfvolle melk geven hoor.

Ik mocht Layla nu al halfvolle melk geven (9,5 maand oud)

Vind het wellicht wel handig als je op vakantie bent, en je hebt inderdaad geen koelkast. Dat is best wel een goede eigenlijk!

10. bo2008

bo2008 Niet meer actief

hier peutermelk omdat ze gewone melk echt niet lust en deze heeft een lekker zoet vanille smaakje en toch alles zit er nog in , dus hoef ook niet die mega vieze druppels te geven

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Hier 's ochtends nog vaak pap met peutermelk aangemaakt. Is echt niet duurder dan gewone melk als je die poeder koopt i.p.v. flesjes kant en klaar.
    Gewone melk drinkt ze ook hoor, maar ik vind het wel makkelijk, heb het altijd in huis en hoef geen vitamine D toe te voegen. Al krijgt ze hier dus 180 ml van per dag en is dat 'officieel' geloof ik niet genoeg voor de hoeveelheid vitamine D, maar ik vind het wel prima zo. Wij zijn veel buiten, dus dat scheelt ook.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Hier over gestapt op halfvolle melk. Ik heb wel een pak voeding nummer 3 (groeimelk) in huis, omdat ik wel eens zonder melk zit. Maar als dat pak is aangebroken moet je het ook weer binnen 4 weken opmaken, zo handig is dat dus ook niet.
    Het CB zei dat groeimelk wel wordt aanbevolen als een kindje echt klein is of niet zo goed groeit, maar dat die extra voedingsstoffen anders echt niet nodig zijn.

Die zoete smaakjes zijn voor mij precies een reden om dat soort melk niet te geven, ik wil niet dat hij een zoetekauw wordt. Hier nog nooit gemerkt dat hij vitamine D druppels vies zou vinden (en ik vind ze zelf ook niet vies; ik proef alles wat ik hem geef). Hier druppels op oliebasis - die andere zitten zoetstoffen bij wat ik vreemd vind om aan een baby/dreumes te geven.

(hoewel: die olie komt van pinda's wat misschien nog wel vreemder is om aan een baby/dreumes te geven ivm kans op allergieën.... hoe moet je het toch ooit goed doen??)

13. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Hier peutermelk omdat mijn zoontje reageert op koemelk met eczeem. Bij de peutermelk is dat veel minder, maar krijgt hij wel (verwerkte) koemelk binnen. Zo hopen we dat hij toch went aan de stoffen waar hij niet goed tegen kan.

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.190
    113
    Ik ga beginnen met peutermelk, maar alleen maar omdat we op vakantie gaan en ze daar geen gewone halfvolle melk hebben. Na de vakantie ga ik dan over op halfvolle melk

Deel Deze Pagina