Vanaf wanneer ga je 'echte maaltijden' geven?

Discussie in 'Voeding' gestart door Hanneke, 27 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mijn vraag is dus, vanaf wanneer geef je je kindje meer groente/fruit dan een paar hapjes.
    En vanaf wanneer ga je iets van aardappels/rijst/pasta en vlees/kip/vis toevoegen aan de groente hap?
    (dus eigenlijk, na hoelang oefenen met enkele hapjes)

Wij zijn sinds 7 april bezig met een paar hapjes groente of fruit per dag. Bijna 3 weken dus, verschillende soorten fruit en groente gehad. De ene keer zijn dat 3 hapjes, de andere keer zijn het 6 hapjes, veel meer is het niet. Maar vanaf wanneer ga je dus meer dan een paar hapjes geven. Ik heb werkelijk geen idee. En wanneer ga je een 'echte maaltijd' geven, dus groente/aardappels/rijst/pasta/vlees/kip/vis.

En mag een kind van 7 maanden al gewoon rijst of pasta? (wij eten namelijk zelf eigenlijk nooit aardappels, dus die zou ik eerst moeten gaan kopen ;) )

Iemand enig idee? Of tips hoe jullie het gedaan hebben? Alvast bedankt.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wanneer en hoeveel verschilt van kind tot kind.
    Streef ernaar dat ze met 1 jaar gewoon met de pot meeëten. Meestal worden zo rond de 9 maanden de porties pas echt wat groter.
    Rijst kun je heel vroeg mee beginnen, net als aardappel. Pasta i.v.m. de gluten liever wat later.

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik lees even mee...... :)

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee eet al aardappel,groenten,klein beetje vlees of vis.
    ze eet zo een 100 a 150 gram per dag.
    wij hebben zijn niet met eerst een paar hapjes begonnen, ze vond het zo lekker dat ze gelijk al meer wou.

ieder kindje is anders en de 1 wil sneller en meer vast voedsel dan de ander.

van de week hadden we het cb boekje van mijn zusje er bij gepakt (die is nu 21) maar wat een verschil is dat met nu zeg.
    als ik op het cb zou vertellen dat Esmee maar 3 flessen wil en aardappel,groenten en vlees eet beginnen ze daar te flippen terwijl me zusje met 7 maanden al totaal met de pot mee at ( en ik overigens ook)

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hier ook hoor meid...elk kind is anders, en ook elk cb is anders...

hier zei de cb arts afgelopen keer dat ik haar wel 4 ipv 5 flessen mocht geven....nou zit ze doorgaans gewoon nog op de 5 flessen omdat ze ze toch niet allemaal leegdrinkt, maar het komt ook wel eens zo uit dat ze maar op 4 flessen zit, dat verschilt nog wel eens...

Zoë eet nu zo ongeveer op een klen beetje na een potje fruit per keer leeg, deze week de groente erbij halen kijken wat ze daarvan vindt, dus zij zal ongetwijfeld denk ik wel hetzelfde "gaan doen" als de andere 2, en dat is met de pot mee eten tegen de tijd dat ze pakweg 6,5 - 7 mnd is

6. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Die van mij begonnen met 4 maanden met groente en fruit, het fruit voerde ik dan langzaam op naar 200 gram en dat verving dan de 5de fles. Zo ook met de groente, ik begon met kleine potjes en een klein flesje als toetje en op een gegeven moment deed ik wat meer groente, een klein aardappeltje en een theelepeltje kip of vis en dat ook langzaam opvoeren tot zo'n 200 gram zodat ik op 3 flessen uitkwam. Dat zaten we meestal zo rond de 7 maanden en vanaf dat punt aten ze bij mij ook met de pot mee, de jongens waren een jaar toen kookte ik ook niet meer apart voor ze maar aten ze alles van stamppot tot nasi tot erwtensoep ;)

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Mijn zoontje at vanaf een maand of 8 ong. wat meer dan een paar hapjes. Ik gaf een half broodje ipv broodkorst en ong. 2x per week een beetje yoghurt als tussendoortje.
    Qua avond eten ook zo rond de 8 maanden dat ik een hele aardappel op zijn bordje deed en 2 eetlepels groente.En ik zag wel wat hij ervan opat ,ik bood het in ieder geval aan.Gaandeweg begon hij daar steeds meer van te eten Ik ben toen ook begonnen met rijst. Vanaf 10 maanden pasta.

Vlees/vis/kip heb ik nog niet gegeven.
    Ik heb als leidraad van borst tot boterham aangehouden van Stefan Kleintjes, daar doet Jelte het heel goed op.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dus eigenlijk zou je binnen een maand of 3, aan die 'hele maaltijd' moeten zitten? En die is dan iets van 200 gram.
    Ik lees, (roelie) met 4mnd begonnen en dan met 7mnd met de pot mee. En (smoekie) met 3.5mnd begonnen (toch?) en met 6.5/7mnd met de pot mee. En (jingels) met 6mnd begonnen en met 8mnd al heel wat opeten. (betekend hier, met 6mnd begonnen en dan met 9mnd alles kunnen geven).

:-k hmmm, lastig, ik heb namelijk niet echt het idee dat hij na die hapjes die hij krijgt nog meer zou willen. Hij krijgt na zijn hapjes overigens wel nog lekker wat melk. (malou krijgt even geen hapjes)

Smoekie, kan je mij vertellen hoeveel er ongeveer in zo een potje fruit zit wat Zoë krijgt? Heb hier geen idee van.

Is dat ivm allergie oid? Geldt dat ook als er geen allergieën in de fam voorkomen?

Is dat nog niet nodig dan die eerste tijd? Is dat een handig boek? Anders zullen we eens gaan kijken voor dat boek. (met wat, wanneer en hoe erin?)

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    in zo'n klein potje zit 120 gram.

dat potje geef ik nu nog tussen de flessen door, en na pakweg 2 uur krijgt ze haar volgende fles....

als ik straks op minder flessen zit krijgt ze na een half uurtje een klein flesje, maar de fruit vervangt in ieder geval nog geen fles...

wij zijn zelf ook geen echte aardappeleters, hier ook meer van pasta's e.d. wat ik wel vaak deed, was aardappels koken en dan prakken met verschillende groentes erdoor heen, en dat in de vriezer zetten, want tja elke dag "pasta's o.i.d." wordt natuurlijk een beetje te veel van het goede, dus voor de kleintjes deed ik het altijd op die manier....

dus vaak maakte ik eten voor ons en haalde voor hun wat uit de vriezer....of een potje (wat soms makkelijker is)

dus tja hier aten ze altijd vlot met de pot mee omdat ik natuurlijk zoals je inmiddels wel weet "vlot" met bijvoeding ben begonnen...

wbt stefan kleintjes (kinderdiëtist)
    kun je hieronderr ook iets meer lezen (=pdf bestand)
    http://www.mandypijl.nl/artikelen/met%20de%20pot%20mee%20limburger%20aug%202007.pdf

groetjes smoekie

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het grappige is dat als je met bijvoeding op het moment begint dat kinderen er echt aan toe zijn, dus met 6 maanden, alles veel sneller gaat, en ze dus inderdaad in die 3 maanden van een paar likjes naar een vol bordje gaan. Met een jaar eet een kind dat op tijd begonnen is vaak op z'n minst even goed, (volgens Kleintjes en Rapley vaak met meer smaak) als een kind dat 3 maanden eerder al met puree en zo begonnen is.

Tot een jaar is vlees, vis, etc niet echt nodig als ze nog goed aan de borst drinken. Bij verhoogde allergiekans worden die dingen so wie so pas rond 1 jaar geïntroduceerd.

Ik vond 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes erg handig om mijn info in op te zoeken.
    Apart koken heb ik maar heel zelden gedaan voor de kinderen. Die paar maanden dat ze aan het wennen waren aten we gewoon zelf wat rustiger, eigenlijk hebben ze vrijwel vanaf het begin met de pot (van mijn bord) meegegeten. Gewoon bij één van ons op schoot, en dan hapjes van ons bord.

11. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Wat een onzin, ik begin met 4 maanden en met 7 maanden eten ze met de pot mee dus wat is nou het verschil? Of je nou met 6 maanden begint en ze eten emt 9 maanden met de pot mee, of je begint met 4 maanden en ze eten met 7 maanden met de pot mee, tis beide keren 3 maanden hoor.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 9 maanden eten ze even goed en even veel. Jij hebt er dan dus 5 maanden voor nodig gehad, en een ander 3 maanden.

13. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Wel knap dat jij vanaf hier kan zien of Jens met 9 maanden net zoveel eet als een ander kind van 9 maanden :rolleyes:
    Hoeveel een kind eet hangt van veel meer factoren af dan vanaf wanneer je begint met bijvoeden.
    Jens eet nu al 200 gram fruit terwijl er kinderen van 6 maanden zijn die nog maar een paar hapjes krijgen, dus misschien eet Jens met 7 maanden wel veel meer dan diezelfde kinderen als ze 9 maanden zijn?

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Of je nu met 3 mnd begint met bijvoeden of met 6 mnd, beide moeten “leren” eten…die van 6 mnd zal waarschijnlijk eerder “meer” eten dan die van 3 mnd (al zie ik daar niets van terug bij die van mij)….net zo goed als dat wanneer je met grote stukken begint een kind van pakweg 8 mnd het sneller “op zal pikken”dan die van 6 mnd….

Hier aten ze zoals gezegd vanaf een maand of 7,5-8 bijna volledig met de pot mee…terwijl ik vaak genoeg lees dat zij die vanaf 6 mnd zijn begonnen met rapley (waar Kleintjes en Rapley voor pleiten) met 9 mnd nog steeds niet echt veel denderend eten….

Kleintjes en Rapley zijn beide tegenstanders van “potjesvoeding” (lees gepureerd) met dat verschil dat een kindje wat al “vroeg” bijvoeding krijgt in de zin van “gepureerd” eten zeker de benodigde vitamines binnen krijgt die het nodig heeft vandaar dat het bijna overal nog steeds wordt geadviseerd om op de “ouderwetse” manier te beginnen met bijvoeding

Ook vanuit het voedingscentrum wordt nog steeds geadviseerd om te beginnen met gepureerd eten omdat daarvan met zekerheid te zeggen is dat het een goede manier is om baby’s te leren eten, en je op die manier ook zeker weet dat het datgene binnen krijgt wat het nodig heeft, terwijl de gevolgen van voeden op rapley manier niet bekend zijn omdat het nog te vroeg is daar conclusies aan te verbinden daar het nog niet zo lang geleden “geintroduceerd” is….

Gr.smoekie

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb het hier niet over jouw kind in het bijzonder, maar over wat men in grote groepen kinderen weet. En daaruit blijkt dat de meeste kinderen rond 9 maanden ongeveer wel op hetzelfde zitten ongeacht of ze nu met 3, 4, 5 of 6 maanden begonnen zijn.
    Individuele verschillen zijn er altijd, dat heb je op elke leeftijd. Een volwassene zal ongeveer per dag een bepaalde portie eten, maar het kan heel goed zijn dat jij 2 keer zoveel eet als ik, of omgekeerd.
    Wel is het zo dat grote porties eten als gewoonte vaak al heel jong wordt aangeleerd. Mensen die als volwassene veel eten deden dat als baby vaak ook al.

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    als ik zo her en der gelezen heb zijn de "opbrengsten" van de rapley manier met 9 mnd nog steeds minimaal en nog steeds niet te zien als een "volwaardige" voeding...daarvoor hoef je enkel het rapley topic door te lezen om dat te concluderen....

mijn kinderen eten met 7 mnd met de pot mee daar waar de andere kindjes pas met een jaar zover zijn (soms eerder)...

dus weet niet waar je dat uit concludeert ?

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lees het artikel van Rapley op borstvoeding.com maar.

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    het enige verschil wat je kan merken wanneer je een kind kennis laten maken met grote stukken voedsel (appel - banaan - aardappel e.d.) dat een kind van 8 mnd dat sneller oppikt dan een kind van 6 mnd, daar hoef je geen geleerde voor te zijn om het daarover eens te zijn....

maar als ik naar mijn kinderen kijk wat zij eten met 9 mnd (bijna alles) in tegenstelling tot kindjes die rapley krijgen eten zij veel meer dan hen en dat komt in mijn ogen doordat ik ze op een andere (eerdere) manier vaste voeding heb leren eten....

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er zijn ook zat kinderen die op z'n Rapleys eten en die met 9 maanden WEL de oren van ieders hoofd eten. Net zoals er kinderen van de puree zijn die met 9 maanden nog niets met een stukje er in willen. Als ik kijk naar mijn omgeving (kinderen met Rapley en prakkie) dat gaat er met 9 maanden echt van alles en nog wat in. Die knagen met plezier een hele appel op, eten gewoon met ontbijt, lunch en avondeten mee, en nemen tussendoor lekker borst.

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik hoef dat stuk van rapley niet te lezen omdat ik het een onderzoek van niks vindt dat gebasseerd is op onderzoek bij zeggen en schrijve 7 kinderen (heeft zijzelf uitgelegd tijdens een presentatie) waaruit je mijn inziens niets uit kunt concluderen…het is nog veel te vroeg daar iets over te zeggen, hoe veel kindjes er wel niet gebruik moeten maken van hun khr alvorens ze “normaal” kunnen eten is gewoon ontzettend veel maar dat is normaal bij de rapley manier, terwijl gedegen medisch onderzoek heeft uitgewezen dat kindjes die zich veelvuldig verslikken vatbaarder zijn voor ziektes aan hun luchtwegen….

Het enige waarvan wetenschappelijk bewezen is wat een goede manier is om kinderen te leren eten is de “ouderwetse” manier….wat er later uit voort komt wanneer men op de rapley manier eten geeft moet nog maar blijken…

Dus tja, ik ben echt wel volledig bekend met rapley en kleintjes, maar vindt hun mening ook niet zo heel vreemd daar zij beide tegenstanders zijn van potjesvoeding (gepureerde voeding) en dat rapley zelf nog in dienst staat van Unicef waarvan ook bekend is dat zij geen voorstander zijn van “potjesvoeding” dus hoe “fair” is hun mening daarover…

Denk net zo “fair’ als de mening van Dhr. Sauer 30 jaar werkzaam in de kindergeneeskunde die stelt dat het geven van bv weinig verschilt van het geven van flesvoeding, maar he, dat kan niet want Dhr. Sauer heeft dat onderzoek gedaan met financieën beschikbaar gesteld door nutricia… :(

Kan me vergissen hoor, maar denk dat dat gewoon hetzelfde is, jij hebt iets tegen dhr sauer omdat die volgens jou in dienst staat van potjesfabrikanten (lees zuigelingenvoeding) en zij volledig voor de “natuurlijke” nog niet onderzochte manier van het geven van voeding waarvan gedegen onderzoek moet uitwijzen of het idd een goede manier is om kinderen bekend te maken met ander voedsel dan vloeibaar….

Gr.smoekie

Deel Deze Pagina