Vanaf wanneer ga je 'echte maaltijden' geven?

Discussie in 'Voeding' gestart door Hanneke, 27 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tjonge, ik heb echt het idee, dat ik veel te langszaam ga. Zeker ook omdat Malou dus nog niks anders dan melk krijgt. Lees net dat het alleen maar moeilijker gaat worden :( . Hoe zit dat met die voedingstoffen/ijzer? Ze moet er dus iets bij gaan krijgen, anders komt ze gewoon tekort :( . Wilde eigenlijk volgende week weer gaan proberen met haar, maar misschien toch maar wat eerder dan?

Smoekie bedankt voor deze info, ben nu aan het werk (illegaal hier dus) maar ga straks die pdf even kijken. Jullie meid krijgt dus zegmaar 100 gram fruit, hmm, volgens mij geef ik dus wel heel weinig. Ik ben sowieso van plan de eerste tijd voor 2-3 dagen te koken, dus als wij bijv maccaronie hebben, gewoon wat groente voor hun appart, wat van het vlees, en wat pasta daarbij. In ieder geval zorgen dat we met Ruben binnenkort op 100gram groente/fruit zitten.

Drinken aan de borst doen ze nog prima zoals je wel weet, genoeg voedingen. Dat krijgen ze in ieder geval binnen. Uhm van ons bord eten, op schoot, is een beetje lastig, ten eerste omdat ik het fruit/groente smiddags rond 13.00-14.00 geef, ten tweede omdat wij vaak heel verschillende avond-eet-tijden hebben. Ligt eraan hoelaat mijn vriend thuis komt. Maar vis/vlees is dus nog niet perse nodig? Oke, dan beginnen we eerst maar eens met het toevoegen van rijst.

(andere antwoorden vind ik wat jammer, :( , maar dat weten jullie wel he?)

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Ik vind dat je deze zin dan even iets anders had kunnen formuleren.

Op mij komt dit toch erg als een door jou vast gesteld feit over.

Wij zijn begonnen met bijvoeding toen Kylian net 3 maanden was geweest. De eerste paar theelepeltjes waren binnen no-time uitgegroeit naar halve en daarna hele potjes.
    Toen ben ik ook zelf voor hem gaan koken. Gewoon aardappelen, verschillende groente en wat vlees. Daar portie's van gemaakt en ingevroren.
    Toen Kylian 8 maanden was begon hij te miepen met zijn fles, hij wilde het gewoon niet meer. Na 1 week van alle flessen weigeren zijn we overgestapt op gewoon eten.
    Hij eet alles gewoon met ons mee, dus ook zo af en toe de sausjes uit de pakjes, de patatjes met frikandel e.d.
    Hier gaat dat ontzettend goed.

Mijn advies, kijk gewoon naar je kindje en probeer gewoon dingen uit, zo kom je er snel genoeg achter wat het beste past bij jouw kindje.

En voordat er weer dames vallen over het feit dat ik dingen uitgeprobeert heb met mijn zoon. Ja zo heb ik het gedaan, en zo ben ik er achter gekomen dat mijn zoon geen banaan lust (ook niet als het ergens in is verwerkt), geen grapefruit en dat hij van bruine bonen krampen krijgt.
    Dat hij sla niet zo lekker vind en veel beter eet als hij een gewone prak krijgt (aardappel, groente, vlees) dan wanneer er patatjes, gebakken aardappelen of ander vingerfood op tafel staat.

Groetjes anita

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee joh, ik heb geen onderzoek gedaan. Dit is gewoon in lijn met de wereldwijd geldende adviezen van WHO en Unicef.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je gaat niet TE langzaam, je volgt je kinderen. En de een is in dit opzicht duidelijk wat sneller dan de ander. Echt, als het kwartje valt kan het allemaal heel snel gaan hoor.

Die link van Smoekie is inderdaad heel interessant, en als ik jou was zou ik dat boek van Stefan Kleintjes eens doorkijken.

5. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hanneke, ik vind dat je het prima doet hoor! Echt heel goed dat je met Malou gewoon even rustig aan doet omdat ze zo moest spugen, zou ieder ander ook gedaan hebben. Ze geeft immers duidelijk aan dat ze er nog niet aan toe is, je kan het er moeilijk in gieten toch? Nee hoor meid, geen zorgen, je doet het goed zo!

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Hanneke: niet zenuwachtig worden nu ;)
    Je doet het prima! De kindjes zijn nog volop aan de borst, ze krijgen dan alles wat ze nodig hebben.
    Het leren eten komt vanzelf, beetje geduld :D

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    hahahaha dat had ik niet uit de zin opgemaakt ;) ;)

Wat dat betreft vallen we hier aardig buiten de boekjes, maar goed als je de leeftijden steeds + 3 weken doet (Kylian is 3 weken overtijd geboren) klopt het allemaal weer aardig.

Groetjes Anita

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dirksmama, Jingels en Paprika, Bedankt :D daar word ik toch weer wat vrolijker door! (niet dat ik chagrijnig was ofzo hoor, maar dacht echt even dat we het nu helemaal verkeerd deden).

Ze zijn idd nog volop aan de borst, dat hebben ze in ieder geval binnen. Dus we hoeven niet perse haast te maken met Malou? Ruben heeft vandaag een (ruime) kwart van een banaan op. Dus wat meer dan die paar hapjes die hij eerst kreeg. Malou heeft 1 hapje op, en niet gespuugd :D . Toch een mooi begin. Moet je trouwens perse groente en fruit op een dag geven? Wij doen nu of/of, dus 2 dagen groente, 2 dagen fruit, 2 dagen groente. (tjonge wat een vragen heb ik weer, sorry :oops: )

Pluk, klinkt goed zeg, zo met jou zoontje. Zo snel gaat het hier niet. De hapjes zijn nog altijd een paar hapjes gebleven.

Ik heb de pdf 'van' smoekie gelezen, maar het komt op mij over alsof dat boek alleen over Rapley gaat? Of heb ik het nu mis?

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.258
    4.489
    113
    Gewoon rustig aan doen hoor, volg gewoon je kindjes en pas je daar aan aan en niet twijfelen hoor ;)

Groetjes anita

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    @Bolbuikje: Jelte at net zoveel als jouw Malou op die leeftijd.... dus niks aan het handje.
    De een is gewoon sneller dan de ander.
    Als je die van mij nu ziet.... grijze bak voorin ;)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, bedankt. Ben er wel wat geruster op dan. Ik begon echt te denken dat ik het niet goed deed. Maar gelukkig niks aan het handje.

We gaan gewoon rustig aan verder zoals we begonnen zijn. Volgende week zal ik wat rijst door de groente doen (of een gekookte aardappel schooien bij mn moeder of schoonmoeder :) )

Nou, die grijze bak zal wel mee vallen toch? Waarschijnlijk word het gewoon met smaak opgepeuzelt! ;) Lekker smullen die Jelte!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    't Boek gaat meer over zelf eten maken dan over puur en alleen maar stukken geven.

In die eerste periode hoef je nog niet EN groente EN fruit op een dag te geven. Wat je nu doet is prima. Je merkt vanzelf aan ze wanneer ze op een ander moment van de dag ook wat willen (en dan zal je zoon waarschijnlijk wat vlotter zijn dan zijn zusje...).

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, ja idd, ach ze kunnen en hoeven ook niet hetzelfde te zijn toch? ;)
    En dus of/of is voorlopig voldoende, bedankt!
    Malou is weer wat sneller met andere dingen dan Ruben. En met eten is Ruben duidelijk wat sneller. Maar 1 hapje is er in ieder geval in gebleven! * trots * ;)
    Komt vast helemaal goed, zal eens kijken voor dat boek!

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik ben ook wel benieuwd.... Nathan eet nu 1.5 aardappeltje en een half stuk fruit.
    Ik vind het zelf eigelijk best wel veel (trotstrots) dat terwijl wij nu net 2 weken bezig zijn.

Idd, gewoon je eigen kind(jes) volgen. Doen wij ook, ik merk meteen als hij geen zin meer heeft. Niet opdringen en zorgen dat ze hun melk goed drinken (in jouwn geval aan de borst) dan komt het vast goed! :D

Succes!

15. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    zij zijn ook beide anti gepureerd/potjes en in het boek wordt in principe idd de rapley manier beschreven hoe zij er tegenaan kijken....

tja de meningen daarover zijn duidelijk, kijk gewoon wat voor en bij jullie het beste werkt meid...misschien gaat het wel hartstikke goed en anders kun je toch beide doen, en gepureerd en als je denkt dat het wel kan, stukjes fruit e.d. zelf geven?

groetjes smoekie

16. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Het gaat nog steeds over het boek Eten Voor de Kleintjes neem ik aan? Dan is het onzin wat je zegt, want er staan een hoop recepten in waar ook "gewoon" geprakt (maar niet gepureerd) wordt. Je hebt het boek vast niet zelf gelezen. Rapley wordt min of meer gepromoot, maar het boek stelt zoveel meer voor dan alleen dat. Behalve recepten staat er ook gewoon heel veel andere informatie in, bij de recepten staat alleen vaak beschreven dat je het OOK gewoon in stukken kunt geven.

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik weet het niet hoor, maar moet nou overal een welles nietes spelletje van gemaakt worden in de zin van jij hebt geen gelijk, ik heb gelijk...

beide zijn gewoon simpelweg anti gepureerd , geprakt eten en anti potjesvoeding, en zoals je zelf al aangeeft en wat ik ook al zei gaat het voornamelijk over het geven van Rapley en tuurlijk zullen er ongetwijfeld recepten in staan waarvan men zegt dat je het ook gewoon in "stukken" (is toch rapley?) kan geven........

Kleintjes over zijn boek:
    Het is haast ouderwets te denken dat een zuigeling vanaf zes maanden potjeseten, hapjes en prakjes nodig zou hebben. De blender en staafmixer kunnen voortaan in de kast blijven, want Kleintjes laat zien dat jonge baby's goed in staat zijn zelf hun eten te kiezen: ze leren snel zelfstandig groente, fruit en brood op te pakken, naar de mond te brengen en weg te kauwen. Zijn tips en adviezen maken het eten aan tafel met je baby een waar feest. Vanuit een echt liefde voor het vak slaagt hij erin jonge moeders te inspireren, te motiveren en te steunen.
    ===============================================

hoe je het ook went of keert het boek is handig voor hen die voorstander zijn van rapley en die hun kleintjes niet op de "normale" manier bekend willen maken met de overstap naar vast voedsel, nou mooi toch...wat is daar mis mee?

"men" vindt het nodig soms de meld knop in te drukken om melding te maken bij mods als er weer eens iets uitloopt op een discussie maar "men" maakt zelf ook vaak genoeg van een mug een olifant... :( (zoals jij in dit geval)....om zijn "gelijk" te behalen... :(

nou eh have fun dan maar...ik laat bij deze maar een keertje verstek gaan :D

18. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Opperdepop van Albert Heijn staat ook heel veel in! Wat vanaf 6 maand kan, wat vanaf 7-9 enz enz. Heel leuk, met leuke kinderreceptjes. Is van 0 tot 4 jaar.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.870
    113
    Ja, ik heb ook Opperdepop in huis en maak daar nog wel eens een receptje uit. Verder geef ik vanalles, potjes, zelfgemaakte prutjes etc. Ze eet hier al aardig wat dingen.
    En wat een discussies om niets, lijkt wel een wedstrijd over wiens kind zo vroeg mogelijk alles eet en aan welke methode dat ligt. Maakt toch geen moer uit volgens mij.
    En dat rapleykinderen eerder met de pot mee-eten (of er in principe een kortere periode over doen) is gewoon omdat ze vaak ook later beginnen met bijvoeden, vanaf 6 maanden. Baby's die potjes krijgen of gepureerd beginnen vaak wat eerder. Ik ben ook met 4 maanden begonnen, want ze zat constant verstopt. Nu heb ik dat nooit gedaan met het idee dat ze dan 3 maanden later volledig met de pot mee zou eten. Dus wat betreft dat rapley zorgt dat ze 'sneller' mee-eten, vind ik wat onzinnig. Ze eten uiteindelijk gemiddeld allemaal rond dezelfde leeftijd mee met de pot.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, in dat boek staan dus gewoon tips en recepten, en volgens mij kan ik dan gewoon idd het receptje even prakken. :D

Opperdepop heb ik idd wel eens overgelezen. Zal beide boeken eens gaan bekijken, en misschien wel even kopen ;)

Deel Deze Pagina