Hoe moet ik mijn zoontje verder zindelijk maken? Hij is september 2 en loopt thuis al alleen maar zonder luier en plast netjes op de WC. Gaat zelf er op zitten als hij moet. Maar hoe pas ik dit nu toe buitenshuis? Hoe moet ik hem leren aangeven dat hij moet plassen? Al zie ik het wel aan hem hoor, maar ook niet altijd.
Onze zoon is ook van september. Hij is sinds begin mei thuis zindelijk. De eerste twee weken hebben we hem buitenshuis nog wel een luier aangegeven. En nu doen we dat nog als we een lang stuk moeten autorijden. (Hij geeft het wel aan, maar vaak pas laat. En op de snelweg kun je niet altijd 1 2 3 stoppen. Ik heb liever niet dat hij in zijn autostoel plast.) Verder hebben we vanaf een week of twee de luier gewoon uit gelaten. Voordat we weg gaan, moet hij even proberen te plassen. In het begin vond hij dat niks, maar ik heb hem steeds geprezen dat hij het toch even probeerde en al helemaal als er ook daadwerkelijk wat kwam. ("Dat is fijn! Nu hoef je dat plasje niet in de winkel te doen!") Ik vraag regelmatig of hij moet plassen, vooral als we toch in de buurt van een wc zijn of als ik signalen zie dat hij moet. En ik zeg natuurlijk ook tegen hem dat hij het moet zeggen als hij moet plassen. Bij voorkeur laat ik hem buitenshuis ook op een wc plassen. In de auto hebben we een potje staan. (Ook met luier aan zegt hij het wel als hij moet plassen. Als het kan, stoppen we en laten we hem op het potje.) Ik heb nu één keer in een dierentuin gehad dat hij moest plassen enn er echt geewc in de buurt was. Dan geef ik hem even een luier aan, laat hem plassen en doe hem dan weer uit. Ik heb dus nog wel altijd luiers bij me. En natuurlijk een setje reservekleding en een plastic zakje om eventueel nat goed even in te doen. Maar ik denk dat die reservekleding pas 1 of 2 keer nodig is geweest sinds mei.
Alleen jouw zoontje is bijna 3 toch? Als ik je ticker zo zie. Maar bedankt voor de tip in ieder geval. Ik ga het ook maar zo proberen. Wat laten plassen voor we weggaan.
Oh, sorry: ik had je onderschrift niet goed gezien. Ik dacht uit je bericht dat je bedoelde dat hij afgelopen september twee is geworden. Hoe weet je thuis dat hij moet plassen? Zie je het pas als hij op de wc gaat of zegt hij het ook zelf? En hoe goed praat hij al? Het is natuurlijk wel belangrijk dat hij het kan zeggen. Ik zou in ieder geval elke keer herhalen dat hij het tegen jou moet zeggen. Bijvoorbeeld zodra je ziet dat hij wiebelt, naar zijn onderbroek pakt of naar de wc loopt "Zeg je het even tegen me als je moet plassen?" En dat dan maar keer op keer blijven zeggen tot hij het gaat doen. Verder denk ik dat hij het buitenshuis uit noodzaak toch wel sneller zal zeggen. Thuis kan hij blijkbaar zelf, buitenshuis niet dus dan merkt hij snel genoeg dat hij jou om hulp moet vragen.
Ik ben het gaan proberen met kleine stukjes ( Rondje dorp, maar ook een keer in de auto naar opa en oma toe ) zonder luier. Ze zei dan in de auto "Ik moet plassen!" ze kon het ophouden tot bij opa en oma en daar op de po. In de winkel heb ik 't nog niet gehad dat ze moest, wel bv tijdens een uitstapje. Toen wou ze niet in dr luier plassen, maar de wc was wel wat te spannend. Met manlief is het toen toch gelukt op de wc. Maar qua communicatie scheelt het misschien al wel, een kindje wat al wel 2 is, of nog niet. Goed zeg, dat hij zo jong al zindelijk is!
Wj laten ook plassen voor vertrek. Hij kan het lang ophouden, en anders vraag ik in een winkel. Desnoods in de bosjes als het niet anders kan... Maar het gaat vaak erg goed (nooit mis iig).
Wat super knap van hem dat hij nu al zindelijk is. Hier sinds drie weken zindelijk (ja een latertje ) en laten haar voor we vertrekken even plassen. Ik neem voor de zekerheid altijd een extra broek en onderbroek mee en nog een luier. Maar tot nu toe is het altijd nog goed gegaan. We hebben het er gewoon op gegokt. Ze was binnen een week zindelijk en in die week ook gewoon nog naar de speeltuin/kinderboerderij geweest en ze gaf het keurig aan dat ze moest. Ik weet niet of jouw'n mannetje het al duidelijk genoeg kan zeggen dat hij moet of dat hij het jou op een andere manier duidelijk kan maken. Als dat zo is zou ik het er gewoon een keer op gokken je kunt altijd even wat schone kleren en een luier meenemen. En ga eerst eens een stukje fietsen of zo.
In de auto had ik een potje achterin, als ik zag dat mijn dochter begon te wiebelen of haar benen kruiste, zette ik haar in de kofferbak op het potje Plasje gooide ik dan in de berm, poepen deed ze gelukkig nooit onderweg Doekjes in een plastic zakje en klaar. Wij wonen overal ver vandaan dus zitten vaak anderhalf uur in de auto. De jongste is nu 1,5 maar die is er nog helemaal niet aan toe, voelt ook niet dat ze plast, ook niet als ze geen luier om heeft. Dus daar wachten we nog maar een jaartje mee.