Slaan.... Help!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Bd81, Feb 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bd81

Bd81 Fanatiek lid

Jun 5, 2007
    2,754
    1
    0
    Ik heb een zoontje dat sinds kort op de peuterspeelzaal zit. Nu gaf de juffrouw aan dat hij nogal losse handjes heeft om het maar zo te zeggen. Ze zegt dat ze hem bijna continue in de gaten moet houden omdat hij anders weer iemand slaat.

Thuis heeft hij soms ook zijn frustraties en dan gooit hij makkelijk met spullen of wil hij ons nog wel eens slaan. Uiteraard geven we aan dat dit niet mag en moet hij in de strafhoek staan.
    Daarna zegt hij braaf sorry en doet het dan ook even niet meer.

Dacht dat we het in bedwang hadden, maar op school is het blijkbaar erger.
    Ik denk doordat ze dan natuurlijk allemaal met hetzelfde speelgoed willen spelen en hij dit niet gewend is waardoor hij uit frustratie gaat slaan.

Voor de rest is het een super lief en makkelijk jongetje, maar het lijkt wel of hij niet goed met zijn frustraties om kan gaan / kan uiten.

Hij is trouwens 2,5 jaar.

Wie oh wie heeft er tips??????

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Moeilijke leeftijd.
    Ik zou vooral niet terug slaan/tikken geven want zo wek je de intentie dat het mag!
    Mijn zoon word volgende maand 2 en wij hebben gelukkig deze fase al klaar.
    Enkele keer doet hij het nog, maar dan zet ik hem weg, leid ik hem af met iets anders.
    Ik spreek hem wel streng toe, op ooghoogte dat hij slaan niet mag.
    Het is een beetje kletsen als brugman maar het werkt wel vond ik.
    Overigens, een tip die ik kreeg, is dat een kind het woordje "Niet" niet kan verwerken in het hoofd hihi

Het is een lastige periode, maar schaam je niet want bijna ieder kind gaat deze fase door en maakt je kind niet slecht oid!

Kinderen kunnen op deze leeftijd moeilijk met hun emoties om gaan.
    Eigenlijk moet je een kind laten zien hoe t wel moet maar dat is met 2,5 jaar nog lastig denk ik!

3. Bd81

Bd81 Fanatiek lid

Jun 5, 2007
    2,754
    1
    0
    We proberen hem inderdaad duidelijk te maken dat hij samen moet spelen en dat slaan niet toegestaan is.
    Uitleggen, uitleggen, uitleggen pffff maar lijkt wel of het gewoon langs hem heen gaan.
    Slaan / tik geven doen we ook niet juist om de reden dat we dan inderdaad denken dat het mag.

Sja het blijft moeilijk.

4. Wen26

Wen26 VIP lid

Jun 16, 2007
    12,487
    0
    36
    Hoi, lastig zeg.
    Benoem je ook waarom slaan niet mag? Dus niet alleen dat het niet mag, maar ook dat het pijn doet en dat andere kindjes (of papa en mama) verdrietig worden als hij hun slaat? Je kunt ook een alternatief aanbieden. Bijv. Ik begrijp dat je boos bent omdat je ook met dat speelgoed wil spelen. Je mag niet slaan, dat doet pijn en daar wordt hij/zij verdrietig van. Je kunt aan het kindje vragen of jij er even mee mag spelen, of je pakt wat anders.

Dus begrip tonen, negatieve gedrag benoemen en benoemen welk gevoel dit geeft en alternatief benoemen.

Succes!

5. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Wen26 zegt eigenlijk wat ik ook wilde zeggen. En misschien moeten jullie even met de peuterleidster op 1 lijn gaan zitten kwa hoe jullie dit aanpakken EN welke woorden er gebruikt worden. Zodat het kwartje even wat sneller valt.
    Maar maak je niet druk hoor dat kwartje gaat zeker vallen! En hij is ECHT niet de enige die mept uit frustratie op die leeftijd! ;)

Share This Page