Onze dochter is nu net 1 geworden. Helaas gaat het met het krijgen van tanden niet zo snel. Ze heeft alleen twee ondertanden... Brood en zo gaat goed, maar met het fruit twijfel ik hoe ver ik kan gaan. Kan ze bijvoorbeeld al een stukje appel wegkrijgen? Of een stukje mandarijn? Appel stoom ik nu eerst nog even zodat het wat zachter is... Hoe doen andere moeders dit? Vanaf wanneer echt harde stukken? En dan bedoel ik niet alleen leeftijd, maar ook de hoeveeheid tanden.... (ps. Ben niet van dat kant-en-klare-brokken-principe, dus dat wil ik ook niet proberen als ze er nog niet aan toe is. Raplay-methode. Schrijf het vast verkeerd, maar het wordt vast wel gesnapt).
Mijn dochter eet al een hele tijd stukjes appel, peer, mandarijn en hele druiven, ook zonder tandjes ging dat prima. Nu met twee tandjes gaat het nog wat makkelijker. Ik snap niet goed waarom je het niet gewoon probeert?
mijn zoon eet mandarijn, kiwi, brood en veel goed gegaarde groente zonder moeite en hij heeft geen tanden nog dus qua tanden kan je al dingen geven.
Omdat ik haar de afgelopen maanden al meerdere keren letterlijk heb zien stikken in verschillende soorten voedsel. Dat is geen grappig gezicht. Dus niet even verslikken, maar echt het schuim aan alle kanten... Gisteren nog in een stukje (gekookte) bloemkool... Ze eet ook pas sinds een maand brood zonder te kotsen...
Bij ons ook nog geen hard fruit hoor, dochter is 13 maanden en verslikt zich ook altijd in van alles! Hier nog maar even geprakte banaan, aardbei, meloen, kiwi etc... Ook het avondeten wordt geprakt....
Maar, dat is geen verslikken. Dat is kokhalzen. En wanneer je niet oefent went ze er ook nooit aan. Het kokhalzen is maar goed ook, dat voorkomt namelijk juist stikken. Ook mijn dochter eet alleen hard eten, nooit iets anders. Heeft inmiddels 2 tanden, maar zonder ging ook prima. Je dochter moet het leren eten, en dat kan alleen door oefening. Bijvoorbeeld met banaan, dat is lekker zacht. En goede rijpe peer. En dan zelf laten pakken en afhappen. Ik weet dat je niet over rapley wilt horen, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen sorry
Hoe gaat het met zachtere digen dan hoe bied je dat aan? Hier eet ie ook geen appel hoor.. Sinpelweg omdt ik het eng vind.. Snap je dus wel hier ook altijd gespuug gehad met brood en alles Nu geef ik m wel gewoon stukken, banaan en dan t plakje door de helft, stukjes peer.. Van de week beet ie zelf een stuk af dat wat gelijk zowat de helft van een kwart peer.. Ik was evht bang haha maar de peer was goed rijp, dus heb m maar zn gang laten gaan en dt ging goed Hier overigens ook geen tanden
Die van mij kreeg vanaf een maand of 10-11 al wel echt hardere stukken eten, en die had alleen zijn 2 ondertanden. Dat ging gewoon goed hoor. Gewoon niet te grote stukken geven. Ze kauwen alles met hun tandvlees ( waar de tandjes al onder zitten) gewoon fijn. het zal je verbazen wat ze allemaal weg krijgen.
Ohw en appel niet in klein blokkjes snijden, maar in reepjes dat gaan beter met vastpakken en afhappen. ( en ik ben niet een rapley moeder) , maar bij 1 jaar moeten ze volgensmij gewoon alles met de pot mee kunnen eten. ( volgens het cb hier wel tenminste) Dus als je je fruit nu nog prakt, dan gaan ze het echt niet leren. Dat kokhalzen is een reflex zodat ze niet stikken in voedsel. Je zal zien dat hoe meer je oeffent hoe minder ze dat hebben en alles lekker op eten.
Vanaf 1 gaf ik haar wel al dingen waar je echt op moet kauwen, nou had mijn dochter wel al een hele volle mond met tanden ook hoor. Overgins nu met 18 maanden waag ik het nogsteeds niet om haar een echt stuk appel te geven of een hele druif hoor. Ze is een bezig bijtje en ze verslikt zich nogal eens dus daar wacht ik echt nog even mee. Daar kan het dus ook nog vanaf hangen. Mijn dochter weet het zelfs te presteren om zich meerdere malen per dag te verslikken in haar sapjes afentoe, lol.. Puur ongedult hoor.
Stukjes kunnen prima ook zonder tanden! De kaken zijn sterk genoeg. Hier krijgt hij alles in reepjes aangeboden. Ik ben ook niet z'n fen van replay. Maar tja, dit is waarschijnlijk een soort van. Ik geef reepjes appel in de hand, is deze op dan de volgende. Wat ik ook een tijdje heb gedaan is grof raspen. Alleen ging hij na een tijdje daarvan kokhalzen. Stukje kiwi, peer, mango, ananas geef ik gewoon met de vork. Hijkauwt dan echt met zijn 'kiezen' (die zitten er nog niet hij heeft met tien maand alleen voortanden) Misschien gewone proberen? En de eerste keer zal het lijken op stikken. Maar oefenen baart kunst!! Succes
Nog even voor de duidelijkheid: ik heb het niet over kokhalzen, maar stikken! Rood aanlopen, als versteend in de stoel, schuim uit mond en neus en GEEN reflex tot overgeven. Kokhalzen hebben we gehad met brood en daar is ze nu doorheen. Maak ik ook geen punt meer van. Stikken vind ik iets anders, want ik woon niet naast het ziekenhuis. Aan opmerkingen als 'ze zal het toch moeten leren' heb ik dan ook weinig. Gelukkig ook moeders die het wel herkennen en ik niet de enige ben die nog niet alles in grove brokken aangeeft.
Mandarijn is toch best zacht? Hier geef ik dochter een combi van stukjes en pureetjes. We hebben ook een paar keer gehad dat ik dacht oei moet ik dat uit dr keel gaan trekken, of gaat het goed..? Het ging goed, maar blijft wel eng. Je kan het altijd even proberen, als jij denkt dat het niet gaat, doe je het niet. Hier heeft ze inmiddels al zes tanden dus ze eet gerust hapjes van een hele appel... (Had ze per ongeluk te pakken, had niet in de gaten dat de fruitschaal te dichtbij stond haha)
Als ze het niet wil dan wil ze het niet. Onze dochter wil ook nog al haar avondeten goed gepureerd. Ik probeer zo nu en dan de brokjes pasta e.d. iets groter te laten maar dan blieft ze het niet en spuugt ze het uit. Als ik er dan weer de staafmixer op zet wil ze het wel. Er komt vanzelf een moment (denk ik) dat ze het wel wil. Ik blijf gewoon aanbieden.
Mja, dat stikken vind ik heel ernstig klinken, neem aan dat je daarmee bij een arts bent geweest? Beetje kokhalzen hoort er af en toe bij, maar stikken natuurlijk niet.
Ik snap je angst hoor.. maar wachten totdat meer tanden doorkomen is niet de oplossing. Een kind heeft namelijk geen tanden nodig om te kunnen kauwen, en dat betekent ook dat het kind dat nog niet kan kauwen dat ook niet gelijk gaat doen op het moment dat er meer tanden komen. Tanden staan gewoon daar los van.. Daarnaast ben je al 6 maanden later dan de rapley-methode waar je het over hebt. Rapley is de methode van introduceren van voedsel, dus bij babys van 6 maanden. Een baby dat gepureerd voedsel eerst krijgt en dan met 7 maanden stukken wordt dus niet gevoed volgens rapley, maar 'gewoon' met leren eten van stukken. Eten van gewone niet gepureerd voedsel is dus geen methode, het is gewoon iets wat elk kind moet leren. Meestal vóór of rond 1 jaar. Wat jij beschrijft is best een paniekerige reactie bij haar. Weet je WAAROM zij stikt in stukken? Weet ze niet hoe ze moet kauwen (hiervoor zijn dus geen tanden nodig)? Stop jij stukjes in haar mond of doet ze dat zelf? Hoe groot zijn de stukjes die je aanbiedt? Wat misschien goede stappenplan zou zijn voor jullie: - laat iemand anders dit oefenen met haar, want jij bent volgens mij zelf erg bang en wantrouwig hierover en dat heeft direct invloed op je kind. Ze moet het van iemand krijgen die het doodnormaal vindt om een kindje van 1 een stukje banaan in hand te geven; - geef in het begin zachte groente of fruit, maar wel iets dat niet doorglijdt naar de keel! Zacht gekookte broccoli of bloemkool is hier bijv een voorbeeld van. Dat smelt zo snel op de tong dat ze geen kans heeft om te kauwen en het schiet dus door naar de keel; - Stop geen stukjes in haar mond, want dan heeft ze geen controle over de hap. Laat haar zelf vastpakken en afhappen; - Als het haar niet lukt: stop stukjes ter grootte van een postzegel in haar wang, dan MOET ze kauwen en kan ze het niet zomaar doorslikken. - en geef haar de tijd. Ze eet blijkbaar brood, dus ze kan wel gewoon stukjes eten. De rest is nog gewoon erg wennen, en dat heeft tijd nodig.
Dank voor je tips adi! Ik weet dat onze dochter erg gevoelig is in de mond. Ik denk vanwege haar ziekenhuis geschiedenis en intubatie. Tot voor een maand wilde ook brood niet. Dit gaat nu redelijk. Het kokhalzen neem ik op de koop toe. Fruithap en warm eten geef ik haar met een lepel. Dit is niet super-fijn, er zitten kleine stukjes in, maar geen grote. Brood, banaan, mango ed leg ik op tafel en dan pakt ze het zelf. Eerlijk gezegd ben ik nog niet naar een arts geweest met dit probleem, omdat ik er nog geen probleem in zag. Het is ons eerste kindje en ik heb nog van niemand opmerkingen gehad over het feit dat ze nog geen vaste dingen eet. Zou verwachten dat een kdv dit bijvoorbeeld zou moeten opvallen. Verder weet ik van het cb dat vanaf 1 jaar met de pot mee kan, maar dat had ik meer geïnterpreteerd als 'het zelfde soort voedsel'. Niet zozeer in dezelfde vorm.Wel heb ik de laatste keer aangegeven dat ze nnog steeds geen brood wilde. De reactie was dat ze dan waarschijnlijk de structuur niet fijn vond. Meer werd er niet over gezegd. Ik zal eens wat meer info gaan inwinnen hoe het verder aan te pakken Ps. Ik heb de buurvrouw al met haar laten oefenen, als buitenstaander, maar die durft niet meer...
Ik heb dat op een gegeven moment gewoon gegeven. Krijgt hij het niet weg, dan kokhalst hij wel en haalt het uit zijn mond. Appel snij ik in reepjes en die knabbelt hij lekker op. Peer idem. Lekker laten gaan, als ze het niet wegkrijgen kokken ze het wel uit.