Vanaf wanneer hoofd optillen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Merijn, 12 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Wanneer begon jullie kleintje zijn of haar hoofdje echt op te tillen?

Tobe die krijgt zijn hoofd niet hoger dan net met zijn neus boven de grond zeg maar. En hij ligt onwijs te zeuren als ik hem op zijn buik leg. Hele krachten moet ie dan verzetten en hij slaakt dan allerlei kreten (van frustratie?). Ik leg hem echt 2 a 3 keer per dag zo'n 5 minuten op zijn buik, maar ik zie geen vooruitgang. Nu ben ik vergeten afgelopen vrijdag op het CB te vragen wanneer baby's dit zo'n beetje gaan kunnen.

Het rare is ook dat als ie gewoon rechtop zit (bijv. als ik hem tegen mij aan hou), dat zijn hoofd dan wel sterk en stabiel is.

2. jewelizz

jewelizz Bekend lid

25 dec 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bas deed dit precies zo... Na de 12-weken-sprong kon hij zijn koppie ineens heel hoog optillen. Nog even afwachten dus, denk ik ;)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Jesper deed het direct vanaf de geboorte, als hij op zijn buikje lag, maar dat had waarschijnlijk met het kiss-syndroom te maken. Ik geloof dat een week of 12 idd wel gemiddeld is.

4. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    ik weet niet meer precies wanneer ze het deed, maar ik weet dat ik hetzelfde gevoel heb gehad als jij. En het is allemaal (meer dan) goedgekomen! Dus nog even geduld denk ik ;)

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha oke! Ik hoor namelijk steeds om mij heen dat kleintjes het al kunnen, en dat hoor ik inmiddels al een tijdje dus begon me onderhand af te vragen of Tobe dan niet erg laat was hiermee. Maar dan heb ik nog even geduld ;) Ik kan ook niet veel anders haha.

6. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Nathan is bijna net zo oud als Tobe en heeft er ook een hekel aan hoor! Wat beter gaat is als ik een opgerolde handdoek onder zijn borst leg. Dan lukt vind hij het ook minder erg.. Dit was een tip van het CB en de fysio. Verder vind nathan het wel leuk om op mijn borst te liggen op zijn buik. dan houdt hij ook zijn hoofdje goed omhoog dus dan oefen je ook weer... Ik zit dan zelf een beetje onderuitgezakt.

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dank je voor de tips! Ik ga ze uitproberen :)

8. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Mijn zoontje van 9 weken vindt het ook niet leuk. Ik leg er ook een handdoekje onder of leg hem op mijn borst, dan is het wel interessant, want dan wil hij rondkijken en tilt hij automatisch zijn hoofdje op.

9. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Tygo kon doet dit vanaf een week of 10/11

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza deed het vanaf de eerste week, maar achteraf was dat een symptoom van het kiss-syndroom :( Ze lag ook superoverstrekt in de wieg, koppie helemaal achter in de nek, dus niet zo verwonderlijk dat ze haar hoofdje al optilde...
    Volgens mij staat in oei ik groei dat ze dat vanaf de 12-wekensprong gaan doen...

11. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Bas kan het ook nog niet zo goed, maar dat komt denk ik ook door zijn verschoven nekwervel (doet pijn), maar natuurlijk ook de leeftijd. Het lukt hem wel om van de ene naar de andere kant te gaan met zijn hoofd zonder in het midden te stoppen als hij op zijn buik ligt. Maar ja hij ligt ook veel op zijn buik omdat hij dan alleen maar kan slapen. Dus daar kan hij veel mee oefenen.

Het is dus nog niet vreemd dat Tobe zijn hoofd nog neit goed op kan tillen.

12. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Onze zoontjes zijn volgens mij precies even oud (3-1). Maar onze zoon deed dat al een week na de geboorte, hij lag in de couveuse op zijn buik en draaide zo zijn hoofdje van de ene kant naar de andere kant.
    Ik denk niet dat je teveel moet vergelijken met andere kinderen, want elk kind ontwikkeld zich op zijn eigen tempo! Gewoon lekker blijven oefenen en juist als ze gaan huilen even laten liggen, want dat betekend dat het wat zwaarder wordt en dan moeten ze hun hoofdje wel omhoog houden!

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tobe gebruikt trouwens zijn armen/handen ook niet als ik hem op zijn buik leg. Ze liggen gewoon gestrekt langs zijn lichaam. Geen wonder dat het dan niet lukt :rolleyes:

14. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    en als je hem helpt door zijn armpjes goed neer te leggen?

15. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    onze uk deed dat vanaf de eerste dag, hij was en is erg nieuwsgierig :)

groetjes, Miranda

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

fynn doet dit vanaf zijn geboorte al.stonden we echt van te kijken. maar ze moeten het kunnen bij 3 maanden

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva deed het vanaf de eerste dag, voor zover ik weet geen kiss. Maar gewoon heel sterk. Met 4 maanden ging ze omrollen naar haar buik en lag ze de hele dag op haar buik. Kon ze alles lekker goed zien en makkelijker spelen. En vanaf 6 maanden ging ze ook op haar buik slapen. Ik vind Eva dus echt een 'buik' kindje. Ze vindt het heel vervelend om op haar rug te liggen (hoeft gelukkig niet zo vaak). En zo zijn er ook genoeg kindjes die er een hekel aan hebben om op hun buik te liggen. Gewoon blijven oefenen en de armpjes goed leggen en dan komt het vanzelf wel.

18. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Tess tilt ook haar hoofdje nog niet op, hoewel ik bij het cb de indruk kreeg dat ze dit wel moest kunnen. Tijdens het 1e bezoek probeerden ze daar al of het lukte om haar hoofdje op te tillen, maar zonder resultaat. Maarja, toen was ze nog maar 4 weken. Vandaag ben ik weer geweest (voor de 1e prikjes :cry: ) en probeerden ze het weer, maar ze doet het echt nog niet. Toen ze op haar rug lag trokken ze haar ook aan haar armen omhoog, om te kijken of ze haar hoofdje meenam, maar die liet ze gewoon hangen. Zelf leg ik haar ook regelmatig op haar buik (hoewel, niet iedere dag, ik vergeet het nogal eens :oops: ) maar ze doet echt haar hoofdje nog niet omhoog. Wat af en toe wel gebeurd is dat ze dan langzaam haar hoofd de andere kant opdraait, maar omhoog gaat ze echt nog niet.

Maar ik begrijp dat ze dit nu dus nog helemaal niet hoeft te kunnen? Bij het cb kreeg ik het idee dat ze dat wel moest kunnen. Begon me al een beetje zorgen te maken. Maar dat is dus niet echt nodig?

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Met 9 weken. Ik legde Nikolai elke dag 45 min. op z'n buik. Eerst was het huilen, maar daarna ging het prima.
    Nu pakt hij vanuit buikligging ook allerlei speeltjes en hij probeert zich nu op te drukken.

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Helpt helemaal niets... Hij gebruikt ze dan nog steeds niet en binnen mum van tijd liggen ze weer naast zijn lichaam.

Deel Deze Pagina