hoe omgaan met minder etende dreumes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door martha1980, 20 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. martha1980

martha1980 Actief lid

14 aug 2010
    206
    0
    0
    Hoi
    Ik heb een vraagje. Momenteel zit ik nogal in dubio hoe om te gaan met een dreumes van 20 maanden die opeens veel slechter eet. We zijn er samen wel over uit dat het niet komt door iets van ziek zijn of zo, maar dat hij gewoon zijn punt wil maken en zijn zin wil hebben.

Eigenlijk wil ik geen strijd aangaan, maar tegelijkertijd vind ik ook wel dat hij als ontbijt en lunch wel gewoon 1 boterham moet eten. Hij zit nu weer in een fase dat hij veel minder wil eten. Vorige week hebben we een week strijd gehad omdat hij niet in zijn stoel wilde komen zitten. Nou prima, dan mag je nog even spelen maar 5 minuten daarna kom je toch echt zitten. Als hij het dan nog niet wil, dan maar erin "frotten". Nu is dit eigenlijk voorbij en zit hij weer gewoon in zijn stoel.

Twee weken geleden at hij nog enthousiast zijn boterham, nu is het veel afleiden en hem stukjes toestoppen e.d. Op zich niet zo'n probleem, dat gaat waarsch wel weer over. Maar wat te doen als hij niet meer wil? Vaak leg ik dan nog 2 stukjes neer en leg de rest weg. Zo sluiten we een soort compromis. Meestal eet hij dit ook op, idem met avondeten.

Maar bijvoorbeeld vanmiddag mocht hij hagelslag op zijn boterham. Ondertussen 1 stukje uitgespuugd, heb ik genegeerd. Uiteindelijk blijft het laatste stukje liggen. Hij wilde nog wel een chocolademelkbroodje. Ik: Dat krijg je als je dat stukje opeet. Dat deed hij niet, dus oke dan niet, uit de kinderstoel. Maar dat is vervolgens weer zo'n drama......
    Uiteindelijk heeft hij het stukje wel opgegeten en heeft hij het broodje gehad. Maar ik vind het zo vervelend, krijg er zo'n rotgevoel van!

Ik wil hem aan de ene kant niet dwingen om te eten, maar aan de andere kant wil ik hem ook leren dat 1 boterham eten in principe gewoon zo hoort (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ben nml bang dat het anders steeds gekker wordt en meneer na 3 stukjes al zegt dat ie niet meer hoeft....Ik wil ook echt consequent zijn, maar niet steeds ruzie hebben.
    Als ik trouwens tegen hem zeg: oke, dan ben je klaar met eten, ga maar lekker spelen, dan vindt hij dat ook weer niet goed......
    Pfff, lastig hoor!

Hoe gaan jullie om met een minder goed etende dreumes?
    (sorry voor het lange verhaal trouwens, maar ik blijf er maar over doormalen!)

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb het laten gaan. Zodra je er een punt van maakt, is het voor hun een punt om hun macht uit te oefenen..

Mijn jochie heeft maanden een halve boterham bij het ontbijt, en een halve bij de lunch gegeten. Avondeten wisselde erg. Van 2 happen tot een volwassen portie. En dat is vanzelf weer beter geworden.
    En op het KDV at hij stug 2 boterhammen tussen de middag, dus hij was niet ziek ofzo..

De enige regel was inderdaad: je zit wel aan tafel zolang we eten (uitzondering bij bezoek dat langer tafelde). Dat hij niet eet, geeft niks..
    En als hij dan ging piepen van honger, dan kreeg hij alsnog brood of fruit. Die periode verder weinig zoetigheid aangeboden, behalve een klein koekje bij de avondthee.

3. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier is het ook: blijven zitten tot papa en mama klaar zijn, of je nou eet of niet. Zijn wij klaar en eet hij nog lekker, blijven wij langer zitten, eet hij niet dan gaan we van tafel. Wat ik afgelopen weken wel vaak gedaan heb is zn bord (met brood) op het kleine tafeltje gezet en vaak was het dan na 2u toch op, net als met zn melk. En soms kwam hij dan na die 2u met zn bord aan dat hij nog meer wilde... Hier is het ook een kwestie van "mijn wil moet wet zijn":D helaas voor em is mama het daar niet altijd mee eens:D

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook wel eens van die kuren...
    Maar maak er ook geen punt van: niet willen eten, dan ook niet eten. Blijft wel zitten inderdaad tot wij ook klaar zijn en de volgende maaltijd weer een poging.
    Hier werkt het ook wel goed om het dan maar te negeren als ze niet wil eten. Leg dan gewoon wat stukjes neer en ga zelf ook door met eten. Vaak gaat het er dan nog gewoon in, als ik er maar niet op aandring/ aandacht aan schenk!

Hij probeert volgens mij gewoon uit wat hij met zijn eigen willetje kan bereiken... daarom vindt hij het natuurlijk ook niet goed als je zegt dat hij klaar is met eten en mag gaan spelen. Dat was dan ook weer niet de bedoeling..

Hier eet ze soms ook maar twee stukjes brood..nou ja, dan maar honger krijgen en 's middags opnieuw een boterham aanbieden!
    Wat ze hier trouwens wel altijd erg goed eet zijn tosti's, misschien een idee voor als je denkt dat hij nou echt wel een boterham binnen moet krijgen..
    Succes, ze maken het ons niet altijd even gemakkelijk, haha!

5. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    O ik herken het ook zo..
    Inderdaad je wil wel dat ze eten, maar ook niet zo zin in de strijd elke keer..
    We laten het nu maar even, maar idd. hij moet aan tafel blijven.
    De ochtenden mag hij nu aan het kleine tafeltje eten, omdat ik dan moet voeden. Zo sneu alleen aan tafel. Hij eet zijn brood dan prima op, soms ook een uur later het laatste stukje..
    Het is een fase, want avond eten ging lastig en gaat nu weer super..
    Ik denk net als boven, niet teveel aandacht aan geven...

Deel Deze Pagina