speen is beter, die kan je zelf wegnemen inderdaad, duim niet. Duim kan overbeet veroorzaken, speen niet. Ik heb drie jaar een beugel gehad ivm duimen niet kunnen afleren tot mijn negende... Zou dus absoluut voor de speen gaan als je kan kiezen!
Het is dus zo, dat ze nu begint met duimen, aan een speen heeft ze, tot nu toe, nooit echt behoefte gehad. Dus heb geen idee wat ik zal doen. De tandarts zei overigens dat je eigenlijk niks aan het duimen kan doen. Maar ja zo'n vooruit geduwd gebit is ook niet wat denk ik.
Ik denk niet dat je kan kiezen wat je kindje gaat doen. Het is gewoon afwachten. Dylano kreeg de speen en hij was zo rond de 3 maanden en ondekte de duim. vergeet het maar dat hij nog de speen wilde! En hij is nu 3 en half en duimt de hele dag en nacht. Dylarius is nu bijna een jaar en die heeft de speen. Ik vind dat prettiger omdat je dat af kan leren en weg kan nemen, de duim niet, Maar nogmaals je hebt het nie echt voor het zeggen
haha het beste is geen van beide natuurlijk maar als je moet en kunt kiezen is de speen beter. Inderdaad om de reden dat je een speen af kan pakken na verloop van tijd en een duim niet.
Vanaf de eerste week heeft Jasmine een speen gehad....en dat ging altijd prima, tot een week 0f 2 geleden. Sindsdien heeft ze haar duim ontdekt en geeft ze hier toch wel de voorkeur aan. Precies haar mama die ook geduimd heeft tot ca. 13 jaar Ik denk niet dat ik er zelf wat aan kan veranderen. Ik kan de speen in haar mond stoppen, maar die spuugt ze weer uit. Ik kan steeds opnieuw het duimpje uit haar mond halen, maar dan is het krijsen en stopt ze hem er toch zo weer in. Ik zie wel waar ze uiteindelijk de voorkeur aan geeft. En als ze blijft duimen...tja, dan is dat gewoon zo.
Bij ons wilde hij de speen vanaf het begin al niet. Rond de twee maanden vond hij zijn duim en die heeft hij echt nodig om in slaap te komen. En je kunt de duim er wel uit halen maar voordat je je omgedraaid hebt ligt hij al weer lekker te sabbelen. We zien het wel.
Een speen kun je denk ik makkelijker afleren omdat je die kunt weghalen dit tot in tegen stelling van de duim. Maar ik denk dat je duimzuigen niet kan voorkomen, als je kleine een voorkeur geeft voor een duim ipv de speen lijkt het me moeilijk om toch te dwingen tot een speen.
Hihi, dat er toch nog meer mensen zijn die vroeger zolang geduimd hebben Tja, omdat duimen inderdaad zo lastig af te leren is (weet ik dus uit eigen ervaring) zou ik 'kiezen' voor de speen; maar zoals hier al meer gezegd wordt denk ik niet dat er heel veel te kiezen valt. Jelle duimt niet, daar ben ik eigenlijk wel blij om. Hij heeft een speen, en ook daar is ie niet eens meer zo heel erg aan gehecht. Als ik zou merken dat m'n kindje gaat duimen zou ik wel proberen de speen wat meer te 'promoten', maar verder is het toch afwachten, je doet er niks aan als je kleine beslist dat ie gaat duimen.
Ik heb nooit een beugel nodig gehad en zeker tot mn 8e zoniet 9e geduimt. Dus duimen is geen garantie dat je vooruitgedrukte tanden krijgt hoor, hoeft helemaal niet. Maar natuurlijk kun je een speen wel makkerlijker afpakken, dat wel.
als ze eenmaal de duim hebben ondekt doe je er weinig tegen hoor.... er zijn voordelen en nadelen aan ze alletwee. Hier duimt ze en ik hoef gelukkig niet uit mijn bed om het speentje te gaan geven zoals sommige, maar ja duimen is niet goed voor de stand van de tandjes...ach er zijn ergere dingen he
Nou ja, we zien wel. Misschien komt het ook wel door doorkomende tandjes, dat ze ineens zo veel wil zuigen? Ik laat haar maar.
je doet er toch niks tegen!!!! ik heb dus wel een beugel gehad maar zo zie je maar weer het hoeft dus niet..
Ik ben meer voor een duim, vind een speen echt niets en gelukkig wilde Thijmen hem ook niet. Hij duimt nu alleen als ie gaat slapen en overdag niet. Voordeel is trouwens wel dat je er 's nachts niet uit hoeft omdat er een speen kwijt is Is een speen of duim trouwens niet even slecht voor het gebit?
Mijn oudste dochter Anouk van nu 9 jaar had na een maand haar duim gevonden en heeft dus altijd geduimd. Ik vond het wel prettig dat ze ging duimen, want heb een speen altijd al een vreselijk lelijk ding gevonden en omdat een duim altijd bij de hand is en ook zelftroostend is, loop je ook niet constant heen en weer om de verloren speen terug te geven. Anouk heeft inmiddels ook al lang zelf het duimen weer afgeleerd en vanaf haar 6de duimt ze eigenlijk al niet meer en problemen met haar gebit heeft ze er ook niet door gekregen. Zelf heb ik altijd op 2 vingers gezogen en dat heb ik wel tot mijn 12de gedaan en ook ik heb een prachtig gebit, waarbij de tanden helemaal niet vooruit zijn gaan staan. Ook mijn 2 zussen hebben altijd veel geduimd tot aan hun puberteit en zij hebben ook geen vooruit staande tanden gekregen. Daarentegen vind ik dat veel kinderen die altijd met een speen in hun mond lopen de tanden in hun bovenkaak helemaal rond hebben staan. Bij 2 van mijn neefjes valt mij dat heel erg op, dus door een speen veranderd de stand van de tanden ook wel. Dus volgens mij maakt het voor het gebit niet zo veel uit of je op een duim of een speen zuigt. Het is alleen zo dat je er als ouders wel beter voor kunt zorgen om het zuigen af te leren als kinderen een speen hebben. Ik vind echter het grote nadeel van een speen dat je er constant achteraan kunt lopen als je kind de speen kwijt is. Onze jongste dochter Noelle heeft dus wel een speen (onze pogingen om haar eigen pogingen tot duimzuigen te stimuleren zijn mislukt, want ze bepalen inderdaad toch wel zelf wat ze gaan doen), maar ik zorg er dus wel voor dat ze die alleen met het slapen krijgt. Hier overdag geen speen in de mond, want ik vind het een vreselijk gezicht dat een kind altijd een overal met zo'n speen in de mond loopt.