Onze peuter van bijna 3 heeft het bedritueel inmiddels uitgebreid, waren er zelf bij natuurlijk maar we kwamen we niet onderuit. bijv. Nieuw bed: "D. we spreken af dat je ......" Dit moet dus nog steeds elke avond. Koekiemonsters: We moeten de koekiemonsters tellen en mee naar beneden nemen. Schoen tussen de deur. Een keer gedaan omdat de ramen openstonden en de deur anders dicht zou vallen. klinkt misschien niet zo erg allemaal, maar ondertussen duurt het een half uur eer we klaar zijn. En dan gebeurt het nog zeer vaak dat meneer aandacht gaat vragen en gaat brullen als we er niet meer op reageren. Dan wil hij nog iets vragen, moet perse op zijn kamer. Reageren we niet op, huilsessie als gevolg. En uiteindelijk ga ik toch maar naar boven, of papa, en dan is het ook goed. Ik ben er zo klaar mee, ben 32 weken zwanger, straks gaat hij naar zolder verhuizen, ik zie het allemaal beetje somber in en ben bang voor vervelende gevolgen. Warrig verhaal misschien, maar waar het op neer komt. Hoe krijgen we zoonlief weer snel in bed en zonder drama.
Tja, ik vind een bedritueel van 30 min niet zo lang eigenlijk..? Maar kan me wel voorstellen dat de onderwerpen die erin zitten niet zo leuk zijn. Hier is het: Na Sesamstraat naar boven, start ritueel: - Vit D druppels (samen met broertje) - Tandenpoetsen (met broertje) - Samen nog even springen op bed - iedereen elkaar kusjes geven (1 van ons gaat met broertje naar eigen kamertje) en doei zwaaien - Verhaaltje lezen (afhankelijk van hoe laat het is of hoe moe hij is kort of lang) - daarna "vertellen": afgelopen of aankomende dag(en) doornemen of wat er dan ook in zijn hoofd rondspookt. - laatste keer op potje en de ouder die meteen schoonmaken en terugzetten. - samen de deur open doen en lamp uit, onderweg naar bed knuffel en kus. Al met al duurt dat wel een half uur. En als het laat is geworden of een intensieve dag, dan kunnen die eerste vier punten al een bijna een half uur duren. Maar eigenlijk alle dingen vind ik belangrijk en wil ik erin houden. Ook al heb ik er heus niet altijd zin in (36 weken zwanger van tweeling momenteel). Dus ik zou gaan kijken wat jij belangrijk vindt, en dat schema ook vertellen aan je zoon. Daarbij uitleggen dat die andere dingen niet meer gedaan gaan worden omdat; het geen nieuw bed meer is, de koekiemonsters al beneden zijn (is dat een angst van hem of een spelletje? In geval van angst zou ik die er wel in laten), omdat het raam niet open staat en de schoen niet nodig is enz). En dat bij protest blijven herhalen. Als afsluiter zeggen dat hij nog 1 ding mag vragen. Je schema aan blijven houden, als hij overstuur raakt gewoon weer terug gaan en zeggen dat het slaaptijd is, net zolang het kwartje valt. Succes...!
Ik vind een half uur ook niet zoveel, maar het gaat je denk ik vooral om de onnodige dingen die je zoontje gedaan wil hebben. Ik denk dat je gewoon met hem moet afspreken dat je bepaalde dingen nu gewoon niet meer doet. Hij is bijna 3 en mijn ervaring is dat je dan prima afspraken met je kind kunt maken. Als hij het dan op een brullen zet, dan is het juist zaak om vol te houden. Hij is natuurlijk ook niet op zijn achterhoofd gevallen en heeft heus wel door dat hij zijn zin toch wel krijgt doordat hij gaat huilen. Het is denk ik even een kwestie van volhouden, maar dan pluk je er uiteindelijk wel de vruchten van. Hier is het bedritueel als volgt: - Sesamstraat kijken en dan naar boven - luier verschonen (zoontje) en luierbroekje aan doen (dochter) - tandenpoetsen - samen in dochters bed voor een verhaaltje (er wordt 1 boekje voorgelezen, die ze om de beurt uit mogen kiezen) - dan ieder in zijn/haar eigen bed - vervolgens wordt er nog heel wat afgeknuffeld, gekust en een liedje gezongen en gaan wij naar beneden. Al met al zijn we denk ik een half uurtje bezig. Dat vind ik prima, want ik die 30 minuten kunnen ze ook een beetje tot rust komen. Ik vind het ook niet ok als ze als we eenmaal boven zijn nog wilde spelletjes oid gaan doen.
Schaapjes tellen vandaag achterwege gelaten. Na 5x vragen "ga je liggen in bed want het is tijd" ben ik weggelopen. Huilen, brullen op de gang. Zodra ik na een paar minuten weer naar boven loop, rent ie zijn kamer op, til hem goed in bed maar schopt dan in het rond en dan ga ik weer zonder iets te zeggen. Dat herhaalt zich dan. Roept elke keer dat ie zal luisteren enzo maar zegt steeds "mama, weg jij" als ik boven ben. Word er zo moe van, krijg pijn in mijn buik van op en neer lopen (32 wkn zwanger) Over paar weken gaat ie naar zolder en daar zie ik zo tegenop! Ben hem nu aan het negeren..
Heb hem zeker, na tweede keer naar boven, een kwartier laten doen. Daarna weer naar boven. Lag ie in bed onder de deken, dus hij snapte het wel. Huilde niet meer toen ik op zn kamer kwam en kon gewoon met hem praten als anders. Ik vind tanden poetsen, verhaaltje en even kletsen genoeg! Morgen weer een nieuwe poging
Lijkt mij juist een mooie gelegenheid om een 'nieuw' ritueel in te stellen. Nieuwe kamer dus daar horen andere dingen bij, of dingen juist niet. Bekijk het positief en breng het alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Grote kans dat hij dan makkelijk meegaat in het door jullie gewenste ritueel.
Oeh ben blij dat Emma dat niet wil en doet. Ik heb haar binnen 5 minuten in bed(inclusief omkleden etc) en soms breiden we het wat uit naar 10 minuten. Wij doen al vanaf dat ze gewoon normale tijd naar bed gaat, omkleden/luier, tussendoor tanden poetsen, beetje praten en zingen tussendoor, we ''gooien'' haar in bed, ze gaat ons een beetje pesten met opstaan etc, en uiteindelijk gaat ze liggen, leggen wij de deken over haar heen, ik zing soms wel eens slaap kindje slaap en zeg, dag emma tot straks, kom zo nog even kijken Dan speelt ze soms zelf nog een uur lang, omdat ze nog niet wil slapen, met haar knuffels.. en dan kijken we nog eens en leggen we de deken nog een keer goed en dan gaat ze tevreden slapen. boekjes voorlezen wil ze niet, ze wil zelf soms even kijken en dan gauw naar bed naar dr knuffels Misschien kan je proberen ook zo een beetje alles tegelijk te doen? ik weet niet of hij nog mag ''spelen'' als hij in bed ligt? dan kan je zeggen, je mag nog even in bed spelen, en dan kom ik zo nog even bij je kijken en dan ga je lekker slapen?