Schema dreumes 'korte' dag

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Jessmin, Jan 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ik lees zo tussen alle reacties op andere topics dat sommige kindjes net zoals mijn dochter pas om 09.00 uur opstaan en toch om 19.00 uur 's avonds gaan slapen. Nu vroeg ik me af, hoe ziet het schema van kindjes die zo'n 'korte' dag hebben eruit? Want ik kom dus steeds in de knoei met fruit, omdat haar dag te kort is om alles wat ze 'moet' (300 cc melk, 200 gr fruit, 200 gr groente, brood) erin te proppen. Nu is het eigenlijk om 09.30 ontbijten met brood en melk.
    Tussendoor dan een cracker en water.
    Om 13.00 wil ze slapen, tot ongeveer 15.00 uur, maar omdat ze dan nog geen trek heeft in middageten, moet ik dat soort van rekken tot 13.30, omdat anders door haar lunch heenslaapt.
    13.30 heeft ze namelijk pas weer trek in brood en melk. Daarna slaapt ze tot 15.30
    15.30 moet ik er met moeite 200 gram fruit in proberen te krijgen. Dit lukt vaak wel, maar...
    17.45 eet ze dan ook maar 100-150 gram avondeten. Denk dat ze dus door dat fruit dan ook weer niet echt honger heeft 's avonds. Ze eet soms nog 50 cc yoghurt na maar ook lang niet altijd.
    Vaak wil ze ook niet meer om 19.00 uur slapen omdat ze tot 15.30 al heeft liggen slapen. Kortom: niets komt lekker uit.

Iemand ook een dreumes die van die korte dagen maakt? Hoe ziet jullie schema eruit? Lunch voor of na dutje, wanneer fruit, etc. etc. ???

2. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,024
    1,850
    113
    Provincie Groningen
    Ik kom ook in de knoei met haar fruit.

Ze wordt rond 9 uur wakker...maar soms pas om half 10.
    Ze krijgt rond half 10 haar pap.
    Om 13.00u een broodje (was eerst 2, maar 2 eet ze niet meer op)
    Normaal kreeg ze om 15u fruit, maar dan zit ze nog vol van haar brood.
    Om 17.30u warm eten met een toetje.

Ik wil nu na haar broodje wat fruit aanbieden.
    Of plakjes banaan op een broodje doen.

3. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,232
    0
    0
    Velsen
    Hoi. Normaal was luca ook om 9 uur wakker en wij deden het zo:
    9.00 uur ontbijt Broodje en stuk fruit.
    10.30 drinken en fruit
    (11.30 soms een koekje en nog wat drinken)
    12.30 lunch: 2 boterhammen beker karnemelk
    13.30 slapen
    15.30 wakker en weer wat drinken en een soepstengel
    18.00 avondeten met yoghurt toe
    19.30 naar bed

4. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    TS
    Als je nu ipv cracker wat fruit geeft en smiddags tussen haar slaapjes in een cracker?
    Of helemaal niets (wel drinken natuurlijk) tot ongeveer half 1 en dan voor je haar op bed legt brood geven en wat fruit na?

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje komt meestal ergens rond 8:00 - 8:30 en gaat om 19:00 weer naar bed. Hij slaapt nog 2 - 2,5 uur tussen de middag.
    Dit is ons schema:

8:30 beker melk (100ml volle melk)
    9:00 ontbijt: 1 belegde boterham + fruit
    10:30 drinken (300 ml sterk aangelengde diksap) soms extra fruit
    12:30 lunch: 1 -2 belegde boterhammen + 1 beker melk (100ml)
    13:30 - 15:30/16:00 slapen
    16:00 drinken (300 ml sterk aangelengde diksap, thee of vers sap met water) + koekje / fruit
    18:15 warme maaltijd (200 - 250 gram) + 100 ml yoghurt / kwark

Fruit heb ik nooit gegeven als tussendoortje. Nu doe ik dat af en toe wel maar dan geef ik mandarijnpartjes in een bakje (kan ie lekker zelf doen). Meestal geef ik fruit bij de boterham of tussendoor als we op pad zijn (banaan)

Maar volgens mij is de truuk om niet zo strikt naar zo'n eetschema te kijken. Het gaat erom dat je kindje 3 vaste eetmomenten per dag heeft (ontbijt, lunch, avondeten) en dat er voldoende vitamines binnenkomen. Fruit kan je dus ook door de pap doen of op de boterham smeren. Wij gebruiken ook nog wel eens knijpfruit.. gaat prima.

1-2 stuks fruit per dag is genoeg hoor.. 200 gram is erg veel. Oja, ik zou die cracker eruit laten... heeft geen voedingswaarde en zo te horen heeft ze 'm niet nodig om de dag door te komen. Kijk ook uit wanneer kinderen drinken. Dat neemt het hongergevoel weg. Natuurlijk moeten ze wel genoeg drinken.

6. shai

shai Actief lid

Sep 16, 2008
    119
    0
    0
    conductrice
    vleuten
    ik verdeel het fruit in twee keer s'middags na haar brood krijgt ze een helft en dan de andere helft vermengt met yoghurt s'avonds als toetje en misschien is het een idee om de cracker die je s'ochtends tussendoor geeft s'middags te geven na het slaapje

7. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Volgens mij is mijn dochter niet echt een geweldige eter ofzo, als ik het allemaal zo hoor. Ze eet echt niet nog fruit na een boterham; heb ik wel geprobeerd namelijk. Misschien twee hapjes, maar meer niet. En vaak moet ik haar ook afleiden met bordje, lepeltje, iets om in te prikken aan etenswaren (;)), omdat ze anders sowieso niet echt interesse heeft in eten. Eerst dacht ik dat dat een fase was, maar het is nu al heel lang zo...

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Sommige kindjes zijn gewoon geen eters. Geen zorgen over maken. Zolang ze blijft groeien, plassen en poepen en een blij meisje is, is er niets aan de hand.
    Probeer het eten vooral aantrekkelijk te maken: mooie kleuren, lepeltjes, zelf doen etc. Dat helpt vast een beetje. Maar zoals gezegd.. sommige kindjes hebben gewoon andere prioriteiten ;)

9. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ehm zoiets als dit?

09.30 ontbijt met 1 boterham en 200 cc melk
    11.00 200 gr fruit
    13.30 lunch met 1 boterham en 100 cc melk
    16.00 koekje/cracker/soepstengel met water
    17.45 avondeten met 100 gr yoghurt

Dit is wat ik nu in m'n hoofd heb om te proberen maar vind de lunchtijd erg laat. Ik kan natuurlijk ook blokjes fruit bij ontbijt doen en de lunch dan gewoon wat vervroegen... Mijn dochter is echter meer van de potjes. Stukjes fruit is hoogstens vier hapjes van iets... Dat wordt even puzzelen dan.

10. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Cygnet: je hebt helemaal gelijk. Toen eten nog nieuw en interessant was, was ze een geweldige eter. Het nieuwe is eraf en nu is de wereld een stuk interessanter, haha.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lijkt me een mooi schema hoor. Ze ontbijt toch ook laat, dan is de lunch ook laat. Niet vreemd.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Eva slaapt vaak ook uit, dus ontbijten en lunchen is hier ook laat. Ik doe altijd maar wat ;). Ik zal eens opschrijven hoe ik het meestal doe:

9:30 Eva wakker
    10:00 ontbijten (boterham, tosti, beschuitjes). Melk. Soms nog wat fruit
    10:30 spelen, wassen/aankleden en weer spelen
    12:00 fruit of als we op pad zijn, een koekje/soepstengel/liga/droge boterham/broodje of zoiets ;)
    13:30 boterham, of ze heeft onderweg een broodje/krentenbol/croissantje gehad. Melk
    14:00 naar bed tot ongeveer 17:00
    17:15 soepstengel o.i.d.
    18:15 avondeten en toetje als ze die wil. Als ze nog geen fruit heeft gehad ook wat fruit nog erna, of een half uurtje nadat we van tafel zijn gegaan
    20:00 naar bed

Aan de 300 cc zuivel komt Eva meestal niet, wel eet ze aardig wat kaas (is ook zuivel). Maar ik denk dat het eigenlijk te weinig is. Niets aan te doen, we kunnen het er niet in proppen ;). En hoeveel gram avondeten ze krijgt, geen idee. Ik doe daar niet zo moeilijk over, ze zal heus wel eten wat ze nodig heeft. Wij bieden haar gezond eten aan en stimuleren haar ook om dat te eten, verder is het toch aan haar.

13. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Hier is het ook regelmatig dat mijn zoontje pas rond negen uur half 10 wakker wordt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt in schema's denk, ik doe eigenlijk maar wat. We ontbijten en als ik er aan denk dan doen we 's ochtends daarna een keer fruit. Als ik het vergeet doen we het 's middags als hij wakker wordt. Als het niet uitkomt slaapt hij ook niet 's middags. Hij gaat meestal rond 8 uur naar bed. Ik heb geen flauw idee hoeveel hij eet met zijn avondeten. Hoeveel zuivel hij binnenkrijgt weet ik ook niet. Hij is dol op kaas, drinkt karnemelk 's ochtends en krijgt een bakje yoghurt na het eten dus het zal wel goed zijn. Geef hem voordat hij naar bed gaat altijd nog een beker karnemelk, spoelt de smaak van de medicijnen weer weg.

Off topic: Toch wel grappig snoopy, we doen het vaak toch ongeveer hetzelfde... Fijn dat Eva zoveel slaapt. Mijn zoontje slaapt nooit zo lang 's middags.

14. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ok, even een update. Mijn dochter heeft twee uur na het ontbijt dus GEEN trek in fruit :S Zucht... Ik geef haar nu een paar keer vers fruit na het ontbijt gelijk, maar dan eet ze maar zoveel als een halve kiwi. Ook niet handig dus, want dan moet je na elke maaltijd fruit gaan aanbieden. Jammer dat ze niet drie uur na het ontbijt alweer brood wil eten, anders zou ik gewoon de lunch iets vroeger doen zodat fruit nog tussen lunch en avondeten kan... Vind wel dat ze erg weinig eet en het daar lang op red, maar ja, dat deed ze met bv ook; daarom hield dat ook gauw op (helaas). Gister had ze bijvoorbeeld alleen maar op in totaal: 1 boterham, 400 cc zuivel, 200 gram fruit, 50 gram avondeten (en water zoveel ze wil). Misschien heeft ze in zo'n korte dag gewoon niet veel nodig om te 'overleven'? Zou het raar zijn om de lunch gewoon fruit te geven ipv brood? Als ze dat 's ochtends toch al eet, lijkt het mij voedzamer en gevarieerder om dan niet nog een keer brood aan te bieden, maar fruit, als ze maar drie maaltijden wil... Toch?

15. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Je kan toch die cracker / koekje / soepstengel helemaal laten vervallen en dan zoiets doen:

9.30 ontbijt
    12.00-12.30 lunch
    daarna slapen
    15.00 fruit
    18.00 avondeten

16. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    O ik lees net dat ze na haar ontbijt 3 uur lang geen brood wil.

Als ze haar nou 's ochtends bij het ontbijt géén brood geeft, maar een cracker, of pap? Wellicht wil ze dan wel om 12.00-12.30 een boterham en kun je op die manier de lunch vervroegen?

Mijn dochter eet overigens niet gek veel meer dan jouw dochter hoor, en bij vlagen zelfs minder. Een kindje laat zichzelf heus niet verhongeren, dus als ze gewoon goed groeit is er niks aan de hand.

17. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Ik denk dat het geen probleem is hoor om haar 's middags in plaats van brood fruit te geven. Ik heb dat ook weleens gedaan.

18. Tese

Tese Niet meer actief

Waarom doe je het fruit niet ipv die cracker? Als je vind dat ze zoveel moet dan moet je dr niet ook nog eens een tussendoortje geven.

En ze MOET niets hoor. Ik weet niet hoe oud ze is maar als ze 1 zijn gaan ze veel minder eten. Dan gaat 200 gram groente en fruit niet meer op. Ze eten wat ze kunnen en als ze honger hebben vragen ze wel om meer. Als ze bijv maar 5 happen vondeten eet is dat geen probleem.

19. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Zo79:Klinkt als een goed idee! Is een cracker bij het ontbijt niet alleen een beetje weinig? Had vandaag soortgelijk iets geprobeerd maar dan 's ochtends brood en als lunch rond 12.30 ontbijtkoek (vindt ze erg lekker), maar ze at maar een kwart ontbijtkoek, dus misschien moet ik het andersom proberen, zoals jij zegt. Ontbijtkoek lijkt me alleen nog net iets beter vullen dan crackers. Of zou het te zoet zijn om elke dag te geven...?

20. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @muppet: vertel dat maar aan het cb ;) Maar zonder dollen, granen zijn belangrijk voor de stoelgang, fruit voor de vitamines, groente idem dito maar dan weer andere vitamines, vlees voor het ijzer en eiwit (geloof ik), zuivel voor calcium en vit. D etc. Ik probeer alleen te zorgen dat de schijf van vijf goed over de dag verdeeld wordt, en aangezien ik daarop vastloop, vraag ik het graag aan medemama's :)

Overigens is de cracker er inmiddels ook al uit en heb ik het fruit idd op dat moment geprobeerd te geven, maar daar moet ze niets van weten, ZELFS niet als ik haar afleid met speelgoed. Dus dan heeft ze ook echt geen trek.

Share This Page