zoontje wordt dik?! Advies?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wanna be a mama, 28 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Heey meiden

Mijn zoontje is vanaf de geboorte al flink, altijd zwaarder als gemiddeld, maar ook groter en grotere hoofdomtrek.
    Nu had ik het idee dat hij een groeispurt maakte en ook door het lopen zijn omvang minder werd. Maar als ik m nu zie zitten of foto's bekijk denk ik hmmm toch wel aan de forse kant hoor. Ik maakte me er niet zo heel druk om, maar vind het nu best zorgwekkend. Ik zit ook steeds met zijn ritme te stuntelen omdat hij precies onder lunchtijd slaapt.

Heb ongeveer dit ritme:

8 uur opstaan en ontbijten 1 a 2 boterhammen + flesje melk
    11 uur banaantje en/of ontbijtkoek
    half 12 tot half1/1 uur slapen
    na slaapje boterham/liga/banaan
    half 4 mandarijn/mango/aardbeitjes
    5 uur avondeten
    7 uur flesje melk en naar bed.

Denk dat het al wel iets teveel is, vooral rond 11 uur en na het slaapje dat er iets verandert moet worden....
    Wie kan me helpen?

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik vind het niet extreem veel. Maar ik zie drie fruit momenten. Fruit bevat ook suikers hè. Misschien dat je dit kan vervangen door iets anders. Beetje yoghurt of cracker/rijstewafel.

Hij is van april 2012 lees ik in je onderschrift. Hij loopt net zeg je. Dan zal hij zn "babyvetjes" wel kwijt gaan raken hoor. Hoe zwaar is hij trouwens en hoelang?

3. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    De banaan is of 11 uur of na t slaapje... dus 2 fruitmomenten..maar misschien iets anders ipv banaan?
    Rijstewafel krijgt hij ook wel eens..maar dat is er dan extra bij.
    Ik weet zijn lengte en gewicht niet exact nu..volgende week weer cb. Hij is 16 maand, maatje 86 en tussen de 13 en 14 kilo.. hij heeft echt best een buik en een bol gezicht. Krijg het ook wel vaak te horen, zwaar irritant!

4. adi

adi Niet meer actief

Op zich kun je op deze leeftijd niet snel zeggen dat een kind te dik is.
    Alleen zou ik wel het volgende doen:
    - Fruit beperken tot 2 stuks per dag;
    - Niet elke dag een banaan, laat staan 2;
    - snoep niet elke dag geven, überhaupt zo min mogelijk ( liga, ontbijtkoek ed zijn ook gewoon koekjes)
    - Melk beperken tot 300-400cc per dag

Hoeveel weegt hij en hoe groot is ie? Volgt ie altijd zijn lijntje of stijgt zijn groeilijn?

5. adi

adi Niet meer actief

14kg bij 86cm is idd veel, en al helemaal voor zijn leeftijd. Meeste kinderen wegen 15kilo als ze 3,5-4 jaar zijn, en dan zijn ze heel wat langer.

6. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Kijk eerst eens hoe hij in de curve zit en daarna of je echt moet letten op zijn intake.
    Banaan, liga, ontbijtkoek zit ook veel kcal en suikers in.
    Zou ook maar 1 x fruit doen.

Grtz.

7. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Ja ik weet dat het veel is, maar zoals ik al zei dat heeft ie vanaf de geboorte, hijhedft altijd op de bovenste lijn gezeten....zelfs iets erboven vaak, dus ja hij volgt zijn lijn, maar of dit goed is...
    De banaan nogmaals is maar 1 x per dag het is of/of en smiddags mandarijn. De banaan kan ik misschien dan beter vervangen voor anderfruit.
    Maar wat moet ik met lunch doen als de ontbijtkoek ook weg moet?
    En zuivel krijgt hij niet te veel...2 x beetje melk en beetje yoghurt als toetje..
    De liga's enz zal ik voorlopig even helemaal achterwege laten. Kunnen jullie ook iets met de tijden? Vind t zo lastig plannen met zijn slaapje wanneer nu lunch?

8. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Eerst zeg je dat je niet kunt zeggen dag hij te dik is met zijn ledftijd dan dan zeg je inderdaad te zwaar...:(

9. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is ook zo'n buffel (en mijn meisje is ook niet mager).
    Hij is net twee en weegt inmiddels 18,4 kg bij een lengte van 96 cm.
    Met 14 maanden was hij 14 kg. Jammer dan.
    Hij krijgt niks vreemds te eten.
    Tips die ik kreeg van het CB:
    koekjes vervangen voor soepstengels
    geen zoete dranken (alsof hij die kreeg. water met een kleurtje van de diksap)
    toetje yoghurt ipv vla. Gewoon vruchtenyoghurt. Dussss, alsof dat het zou doen.
    Ik kon hier even helemaal niks mee. Als ik mijn zoon vol zou proppen met zoete troep en alles, zou ik denken ja, maar hij krijgt echt niks vreemds.
    Hij wordt zienderogen dunner, en krijgt nog steeds dat wat hij kreeg.
    's morgens 1 a 2 boterhammen + beker melk
    tussendoor beker drinken met fruit
    's middags 1 a 2 boterhammen + soms een cracker + beker melk
    tussendoor een koekje + drinken
    's avonds normaal warm eten + toetje.

Hij krijgt standaard maar 1 beker drinken en wil hij meer krijgt hij water (drinkt dus ook bijna net zoveel bekers water als drinken).
    Ik laat hem veel bewegen. Lopen, loopfiets, hij heeft nu interesse in de gewone fiets, trampoline enz. Hij heeft een conditie daar zeg je u tegen. Ik ga ervan uit dat het vanzelf wel goed komt, dat deed het bij mij ook. Ik was ook altijd groot en zwaar.

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ik zou 10.00 fruit (appel oid) doen evt. 2 stuks.
    Dan 11.30 lunch ( alleen brood kan toch ook?) en dan 12.00 slapen.
    Na slaapje 14.00 of 15.00 bakje yoghurt oid of rijstewafel etc, maar geen 2e x fruit. Je kan ook kiezen voor tomaatje, komkommer, paprika etc.?

Zoiets?

Maar zou eerst echt kijken of het CB hem ook "te zwaar vindt"?!

11. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dankjullie!! Daar kan ik wat mee. Is ranja nou ook zo slecht dan? Hij drinkt ook heel veel

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ja, zitten (heel) veel suikers in!
    Ook vruchtensappen zit veel in.
    Dus idd water evt. Met een beetje Diksap.

Mijn oudste meisje is heel klein en tenger (9 kg en 86 cm en is nu 2 jaar) en moet dus alle dingen die hij met mate mag, vandaar ;)
    Zij eet het liefste groenten... ;)

13. Storm

Storm Niet meer actief

Maar niet alle kinderen zijn gelijk. Ik kan er niks aan doen dat mijn kereltje met 2 jaar al net zo lang is als menig peuter van drie. En hij groeit ze voorbij momenteel want hij schiet weer.
    Weet je hoe irritant die blikken (en woorden) van mensen zijn die schijnbaar denken dat je je kind vetmest?

14. Storm

Storm Niet meer actief

Hier was het altijd allemaal goed. Totdat hij twee jaar was, toen was hij ineens te zwaar. Want dan hebben ze het niet meer over babyvet (ofzo). Terwijl hij dus altijd zijn eigen lijntje heeft gevolgd.

15. wanna be a mama

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Nou inderdaad. Snap echt helemaal wat je bedoelt!

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ja maar totdat t CB iets zegt zou ik niet heel streng zijn met het eten minderen oid... Je kunt wel kijken naar goede voedingsstoffen ( brood ipv koek), maar een groter lijf heeft ook meer voedingsstoffen nodig.
    Zo bedoelde ik dat ( en dan de visie aan het CB buiten beschouwing gelaten ;))

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja, wat de anderen zeggen. Houd een vaste dagindeling aan, dus

ontbijt (met brood)
    tussendoor fruit
    lunch met brood (voor het slapen geven, evt. ietsje later naar bed doen bv 12.00 uur, dan kom je beter uit)
    tussendoor met fruit of een cracotte of soepstengel of
    avondeten met voortoe yoghurt

(dit even snel, weet niet meer uit mijn hoofd hoe jouw schema was)

Als drinken water en thee. Ranja is echt een verborgen dikmaker, heel slecht voor zowel de tanden als je lijf ;) . Als hij echt geen water of thee wil kun je diksap heeeel verdund geven maar beter om hem echt te laten wennen aan water en lekkere drankjes bij uitzondering.

18. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een hele lading aan neefjes en nichtjes die in de babytijd allemaal "te groot en te zwaar" waren. Nou je raadt het al, het was niet goed, zelfs mensen in huis gehad die kwamen kijken wat er in de kastjes stond (!). En nu, allemaal lekker dunne en lange kindjes.

Komt goed!!

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ik zou 8u gewoon inderdaad boterham + melk geven
    11u 1 of 2 stuks fruit
    Na zijn slaapje weer een boterham + melk
    Tussendoortje soepstengel/rijstwafel/cracker of tomaatjes/komkommer
    17u warme hap
    19u geen melk meer maar gewoon water.

Hier eet dochter veel meer maar altijd -1/gemiddeld gezeten

20. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik ken het, hier ook een lange stevige, met ruim 4,5 kilo geboren...
    Nu om en nabij de 95 cm en 15 kilo met nog net geen 2 jaar, maar volgt zijn eigen lijntje.
    Zou niet best zijn als hij dit gewicht pas met 3-4 jaar zou bereiken want de verwachting is dat hij dan ruim boven de meter is.
    Lastige eraan vind ik de overschatting, hij praat ook veel en goed en mensen denken dat hij toch wel een jaar of 3 is, met het daarbij behorende gedrag, maar dat kan en mag je nog niet van hem verwachten!

Overigens maken wij ons nergens druk om hoor, cb ook niet, en als ze dat wel zouden doen, pech...
    Hij wordt niet vetgemest, eet voldoende, afwisselend en gezond!

Deel Deze Pagina