De titel van het topic zegt het eigenlijk al. Ik ben benieuwd vanaf welke leeftijd of vanaf welk punt in de ontwikkeling jullie je kindje leerden de trap op te lopen (lees klauteren)? En dan bedoel ik niet zelfstandig, maar echt dat je het ze leert de trap op te gaan en dat je er pal achter volgt om te supporten/ondersteunen/op te vangen. Ik heb last van een blessure diie veel voorkomt bij (jonge) moeders. Het heet het syndroom van quervain. Komt er op neer dat ik de pezen in mijn rehterhand van mijn duim onstoken heb en daardoor is mijn hand overbelast. Oplossing is een deel van de dagelijkse handelingen op een andere manier uit te voeren en om mijn hand rust te geven. Volgende week krijg ik een vaste spalk aangemeen voor 6 weken. Mijn therapeute heeft me al heel wat nuttige, handige en praktische tips meegegeven die ik me nu probeer meester te maken (want oh wat is het makkelijk in je oude routine te vervallen), maar mijn man en ik verschillen dus van mening over haar tip om ons mannetje te leren de trap op en af te kruipen. Ervaringsdeskundigen gezocht dus...
Vanaf het moment dat hij kon lopen (12 maanden) ivm mijn reuma en later zwangerschap vond ik dit extreem handig en hij vond het super leuk! Eerst op en een paar maanden later af..
Mijn zoon klauterde de trap al op toen hij 11 maanden was, maar dat vond ik geen goed idee. Nu kan hij lopen en mag hij als hij naat bed gaat zelf naar boven klauteren. Weer naar beneden zijn we aan het oefenen, maar wil niet echt lukken. Hij laat zich gewoon glijden, net zoals hij van de bank glijd.
Inderdaad zodra hij kon lopen. (11maand) Maar al eerder kon hij bij ons de trede tussen de keuken en kamer opklauteren, dus toen hij kroop. Hij is heel handig en een klimmer, dus de trap was een logisch vervolg. Ik heb ook vaak last van rug en nek en vind het wel handig dat hij dat kan. Nu loopt hij al rechtop met een hand aan de leuning en een hand in mijn hand en ook zo de trap af, dus als je kindje loopt is dan kun je meteen beginnen.
Veerle klautert sinds 3 weken zelf de trap op. Hartstikke handig, behalve dan dat ze nu overal op probeert te klimmen... Gisteren klom ze via de poef op de pianokruk... en spelen maar
Sinds hij een maand of 9 a 10 is kruipt hij zelf naar boven. Ik loop gewoon achter hem, mijn dochtertje deed het vanaf een maand of 12. Hij gaat sinds een maandje nu ook zelf naar beneden, dan keert hij zich boven aan de trap om, en gaat dan treetje voor treetje naar beneden. Alleen na een aantal treden wil hij vaak weer naar boven klimmen, dus dat schiet niet op, vaak til hem dus maar naar beneden.
Aiden kan het al heeft hij zichzelf geleerd. Opeens zat hij halverwege de trap, ik een hartverlamming.. Maar goed, je hoeft het ze niet echt te leren.
nou als wij een normale trap hadden dan had dat wel al gekund. Maar wij hebben een enge wenteltrap dus ik doe het nu nog liever zelf...
Eigenlijk vanaf het moment dat Thijmen kon kruipen en zich kon optrekken. Toen kroop hij de trap op en ondersteunden we hem bij zijn billen. Ging erg goed. Trap af heeft wat langer geduurd, maar dat zou je ook kunnen proberen als ie kan kruipen. Dan wel achterstevoren aanleren, dus zelfde manier eraf als erop. Op de kont eraf kan sneller leiden tot vallen namelijk. Met 1 jaar klom Thijmen zeker al de trap op!
Sinds hij 8 maanden is. Sinds hij kon optrekken en langs de meubels staan ging hij zelf naar de trap. Ik blijf er nog altijd achter lopen maar hij klautert zelf omhoog. Het is dat mijn man er de eerste keer was en hem zijn gang liet gaan (hij volgde hem en ondersteunde hem). Ik zou dat niet toe hebben gelaten maar hij kan het nu dus wel (en snel ook ).
vanaf het moment dat ze zich konden optrekken en stevig stonden.... mijn jongste van net 1 jaar ben ik het nu ook aan het leren... mn oudste dochter loopt al zelf op en af de trap...
Nu doet hij het denk ik een maandje, dus toen hij 16 maanden was. 1 van ons moet er wel echt achterblijven lopen natuurlijk. Met de trap naar beneden oefenen we nog niet komt wel
Vanaf dat ie achter zn karretje liep probeerde hij het zelf...als hij maar even de kans kreeg kroop ie naar de trap en zat ie zo op de 2e tree. Maar dat vond ik toen nog eng. Toen ie los liep zijn we het gaan proberen...dat was met 11 maanden ongeveer. En nu gaat ie minstens 1 keer per dag zelf naar boven (en ik loop er dan achter maar houd hem niet meer beet ofzo) Naar beneden wacht ik nog heel even mee tot naar boven helemaal goed gaat. Denk dat dat over een paar weekjes wel zal lukken.
vanaf het moment dat ze er zelf op klom zijn we gaan oefenen dat ze iig goed boven komt. Nu zijn we bezig met eraf. Ze is nu 16 maanden. Ik vind dat wel handig als ze het kan, want wij hebben wel traphekjes, maar haar opa's en oma's niet.
Vanaf Ziva zich optrok, klauterde ze ook de trap op (nog niet af). Ze was toen 6.5maanden. Het echt zelfstandig (met mij nog erbij, hoor) op-en aflopen van de trap doet ze sinds ze stapt (9 maanden). Ik zou het nu zeker proberen, hoor. Gaat voor jou toch een stuk gemakkelijker zijn!
Hier al voordat ze los liep, (maar dus wel langsliep). Toen ze eenmaal goed de bank op en af ging, werd de trap de nieuwe uitdaging. Wij hebben eerst twee treetjes en dan een plateau met aan de ene kant de wc en de andere kant de trap, dus die twee treetjes waren wel een fijne oefenplek als ik naar de wc ging en Thirza achter me aan kwam. Maar dus voor d'r eerste verjaardag al druk klauterend de trap op hoor!
alyssa was 14mnd toen we zijn begonnen met traplopen. ze kon toen al wel lopen maar nog niet los. ze vond het zo leuk om te doen dat ze gelijk bedacht dat ze wel op dr kont naar beneden kon. we lopen (nog steeds) wel altijd achter haar en naar beneden dus voor haar. liefs doris
zoonlief kan sinds de 11 maand de trap al op, maar dan wel op handen en knieen. nu doet ie op handen en voeten, de trap af achterwaarts op de knieen doet hij nu sinds 2 maandjes.
Vorig jaar november ben ik geopereerd, waarna ik wekenlang niet mocht tillen. We hebben onze meid van tevoren geleerd om zelf de trap op te lopen, ze was toen 19 maanden. Sinds kort kan ze ook zelf de trap aflopen. Ze loopt achterstevoren de trap af, we lopen er nog wel voor.