Vanaf wanneer alleen naar bed?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nescio, 17 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Goedemorgen,

Onze oudste dochter van 5,5 gaat sinds een paar weken elke woensdag zelf naar bed. Ze 'neemt' dan haar zusje van 3 mee, ze doen boven hun pyjama's aan (tanden zijn dan al gepoetst) en ze gaan in bed liggen. Daarvoor heeft een van ons ze beneden al voorgelezen (op de andere dagen doen we dat op de slaapkamer). Als ze ons roepen gaat een van ons uiteraard naar boven.

Nu hebben we de laatste weken gemerkt dat het bedritueel op de andere dagen erg verslechterd is. Ze vertraagt alles, niets is goed, als ik drie verhalen heb gelezen moet ze altijd nog een vierde, zijn het er vier moeten het er vijf zijn, enz.. Ik denk dat ze nog wat te jong is om 'zelf' naar bed te gaan? Ze heeft het ook vaker over 'ik ben bang', terwijl dat vroeger nooit was.

Gek genoeg maakt het voor de middelste van 3 geen verschil. Ze is vaak al te moe om keet te schoppen 's avonds en gaat gewoon lekker slapen.

Voel me best stom nu :( Ze was de laatste tijd wat verveeld en ik dacht dat een nieuwe stap of uitdaging goed zou zijn voor haar. Daarom mijn vraag: vanaf wanneer gaan jullie kinderen zelf naar bed?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jongste is 5 bijna 6, en die brengen we nog naar bed. Tot voor kort was het echt het hele ritueeltje met voorlezen etc. Nu lopen we mee voor tandenpoetsen(in badkamer naast slaapkamer) en kleren klaarleggen. En dan gaat hij in bed zelf in zijn boeken lezen.
    De oudste (10) hebben we tot een jaar of 8 ook boven tanden gepoetst. Hij doet het nu zelf, maar roept nog als hij klaar is. De ene keer is het een kus&knuffel en klaar, de andere keer zit je er een half uur om serieuze dingen te bespreken.

Ik denk dat de jongste hier wel eerder zelf zal gaan. De oudste is ook wat aanhankelijker ingesteld. Zolang ik hun tanden poets moet ik mee naar boven, maar als dat voorbij is, dan zou de jongste zich wel zelf redden.. Maar dat is niet voor zijn 8e denk ik

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn oudste is even oud, maar die zie ik de komende jaren nog niet alleen naar bed gaan. Ik vind het gewoon ook erg belangrijk om haar zelf knus in bed te stoppen en nog een zoen te geven.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier stuur ik de oudste twee soms vast naar boven, dan gaan ze pyjama’s pakken en stappen ze zelf al onder de douche. Ondertusssn rommel ik dan boven wat, zeg wanneer ze uit de douche moeten en dan drogen ze zichzelf af, trekken hun pyjama’s aan en gaan in bed liggen en roepen dan om een kus. Vond het ook wel vroeg, maar ze doen dat zo goed en nemen hun taak zo serieus dan en het scheelt mij gewoon heel veel tijd..

Ze zijn bijna 4 en 3 jaar.

5. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    hier 8 en 6 en heel zelden gaan ze af en toe zelf naar bed, denk daarbij aan dat ik ziek op de bank lig/het laat is en we vrienden over de vloer hebben en ze zelf kiezen om naar boven te gaan. verder denk ik dat we de komende 2 jaar sowieso nog wel mee naar boven gaan.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar dat is toch niet alleen naar bed gaan? Wel alleen de voorbereiding doen. Dat gebeurt hier ook al lang. Ik dacht dat TS echt bedoelde dat het afscheid beneden is.

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Op de woensdagavond is het afscheid beneden inderdaad.

Ik denk dat we het iets anders aan gaan kleden. Ze gaan zelf naar boven, doen hun pyjama's aan en gaan in bed liggen. Dan gaat een van ons naar boven voor een verhaaltje of even praten.

Als ik er nu over nadenk kan dat ook de andere dagen van de week perfect.

8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Mijn oudste is bijna 9, en hij is de enige die wel alleen naar bed gaat, maar we gaan altijd nog even naar boven voor een kus. Van de week hadden we het huis vol, en waren we beiden vergeten te gaan, ik vond het zo vervelend, ik kwam boven toen hij al bijna sliep.
    Nu hebben wij de badkamer beneden, dus de oudste 2 gaan wel zelf naar de badkamer om op te kleden en tanden te poetsen, daarna loop ik met de middelste mee naar haar kamer, lees daar voor, knuffel, kus. Dan gaat ze nog even lezen, en wij roepen als ze moet stoppen (slaapt op de begane grond) De oudste gaat een uur later naar bed. Hij mag zelf nog drie kwartier lezen, en in die drie kwartier komen wij een keer langs voor een kus.
    De jongste leggen we altijd zelf op bed, eerst omkleden en tanden poetsen beneden, dan naar boven, hem voorlezen, knuffelen, kus, instoppen.

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier zijn ze ruim 9 en 7, maar ik breng ze nog steeds naar bed eigenlijk. Voorbereiden doen ze wel zelf, maar ik loop dan wel mee naar boven. Zij gaan dan douchen en omkleden, ik strijk ondertussen wat, dan poets ik hun tanden ('s ochtends doen zij het, 's avonds ik). We lezen in bed nog een verhaal, meestal om en om een stukje, we kletsen nog wat en dan gaan ze slapen. Ik heb wel eens geopperd dat ze ook best zelf naar bed mochten gaan, maar ze vinden het nog veel te gezellig zo (en ik eigenlijk ook).

10. Boommm

Boommm Niet meer actief

Oja dat klopt. Vind het zelf fijn om nog een kus te geven en even te kroelen als ze in bed liggen, dus dat doe ik wel altijd.
    Was laatst te laat haha, toen waren ze al in slaap gevallen.

Nescio vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Hier niet hoor. Er wordt verder ook niet gezeurd met naar bed gaan. Mijn oudste douched zichzelf uiteraard, maar die is al 9.
    De jongste stuur ik soms wel vast naar boven om zn kleding uit te trekken, maar die helpen we gewoon met douchen, afdrogen en aankleden. Op de dagen dat hij niet douched kleed hij soms zichzelf om als ik bv de vaatwasser in ruim ofzo.

Maar wij komen er altijd achterop, met beide kinderen worden elke avond gelezen. Of voorlezen of zelf lezen.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dat ze veiligheid mist, ook al was t maar 1 dag in de week en ging ik gewoon naar boven toen ze riep.

Soms kan je de plank misslaan.

13. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.409
    765
    113
    Ik vind 5.5 erg jong om alleen naar bed te gaan laat staan de 3 jarige mee te nemen.
    Waarom gaan jullie niet gewoon even mee....
    Onze oudste van 10 vind het zelfs nog veels te lekker en gezellig om even die kus en 1 op 1 tijd van papa / mama te krijgen.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

1 op 1 tijd krijgen ze sowieso. Er wordt gewoon voorgelezen en geknuffeld, maar dan beneden.

We gaan 6 van de 7 dagen ook gewoon mee, maar we dachten (door haar gedrag thuis) dat ze toe was aan een nieuwe uitdaging/meer verantwoordelijkheid. Zo zorgt ze sinds kort als we gaan eten ook ervoor dat het bestek allemaal goed ligt voor de hele tafel. Ze doet dit uit zichzelf en is heel trots daarna.

Maar we gaan die woensdag gewoon aanpassen, een beetje meer zelfstandigheid in de vorm van zelf pyjama aandoen en kleren klaarleggen voor morgen, maar wel de tijd op de slaapkamer.

15. Juffrouwminoes

Juffrouwminoes Fanatiek lid

21 jan 2016
    1.409
    765
    113
    Wat wij wel eens doen ze naar boven sturen en dan alvast de pyjama aan doen en dan in de tussen tijd ruim ik nog wat op en ga dan naar boven.
    Wie weet kun je dat proberen.

16. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    ik leg de kleren klaar voor de volgende dag terwijl hun zich uitkleden en een boekje kiezen voor in bed. zeker voor dochter de manier om te zorgen dat we ´s ochtends geen gezeur hebben over kleren.

17. veense

veense Niet meer actief

Mijn 11-jarige die al op het vo zit ziet mij graag iedere avond even boven komen, er is altijd wel wat te bespreken of te motiveren
    Alle voorbereidingen doet ze natuurlijk wel zelf. Ben met mijn jongste van 2 sneller klaar: 5 minuten badderen, aankleden, knuffelen, zingen, kusje en klaar

18. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier zijn ze 6 en 4 jaar en we brengen ze nog steeds naar bed en dat zal de komende jaren ook zo blijven. Met tandenpoetsen moeten wij overigens van de tandarts zeker de eerstkomende jaren nog na blijven poetsen. Dit kunnen/mogen ze dus nog niet compleet zelfstandig doen.
    Ook houdt vooral Aiden ervan om tijd te rekken en te donderjagen. Dus no way dat ik ze beiden samen zelfstandig naar bed laat gaan!
    Verder lezen we ze altijd voor als ze in bed liggen. Even de dag nog doornemen. Dan nog een kus en een knuffel en daarna slapen.

Kleding leg ik overigens ook altijd klaar voor de volgende dag. Geen gedoe 's morgens vroeg!

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik breng mijn kinderen 8 en 10 nog naar bed. Blijf dit nog wel ff doen.
    Vind 5,5 ook erg jong. Poets tanden van zoon 8 nog zelf na want als hij poetst is het 10 seconde klaar.
    Hier is ritueel wassen of douchen , piama aan, tanden poetsen. Dan in bed, nog ff knuffelen, lezen of filmpje kijken ( vrijdag en zaterdag mogen ze tv kijken boven) . en dan is het wel trusten, slaap lekker kus en tot morgen ;)

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    1. Terwijl kinderen douchen en wassen zoek ik kleding uit voor morgen. Dit ligt dan smorgens klaar. Geniet erg van naar bed ritueel.

Deel Deze Pagina