Vanaf wanneer kindgebonden budget?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door merah, 17 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bijna is het zo ver: eindelijk de sleutel van mijn nieuwe huisje.
    Maar ik vroeg me af, wanneer krijg ik als alleenstaande ouder nu kindgebonden budget?

Ik weet dat mijn ex voor de belastingaangifte mijn toeslagpartner blijft totdat ons gezamenlijke huis is verkocht.
    Maar is dit ook voor toeslagen (kinderopvang/kindgebondenbudget)? Of gaat dit wel in vanaf onze verhuizing?

Wie weet dit?

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik ben 1.5 geleden gescheiden en heb even met de belastingdienst contact opgenomen. Zodat ik precies wist wat ik moest doen en waar ik wanneer recht op had en wat dat voor fiscale gevolgen voor mij had.

Je moet sowieso op je eigen nieuwe adres ingeschreven staan!

Om die reden heb ik in mijn geval geen aangifte gedaan als fiscaal partner, ex zijn inkomen telde ze dan bij mij op en met die cijfers maakte ze ook de berekening wat ik het jaar erop aan toeslagen zou krijgen.. had ik dit gedaan had ik mijzelf in de vingers gesneden. Ik ben uitgekocht uit de woning dus situatie is wel wat anders.

Ontvang jij ook de kinderbijslag? Want kindgebonden budget gaat altijd naar diegene die de bijslag ontvangt.

3. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.716
    907
    113
    Dat laatste klopt niet perse. Kinderbijslag wordt gestort bij vriend en ik ontvang de KOT. Geen gezamenlijke rekening/getrouwd of iets. Gewoon samenwonend met 2 kinderen op 1 adres.

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Jij hebt het over kinder opvang toeslag ik over kindgebonden budget.. kindgebonden budget gaat altijd naar de ouder die de kinderbijslag ontvangt..

Daarnaast wonen jullie op 1 adres dus dat is ook al anders

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Kijk even op de site van toeslagen en doe daar een proefberekening.

Sowieso moet de kinderbijslag op jouw naam staan wil je kgb krijgen.

Wanneer je KGB aanvraagd wordt je gevraagd of je een toeslagpartner hebt, of die op hetzelfde adres woont.

In jouw geval heb je (helaas) nog een toeslagpartner. Zijn inkomen wordt dus nu ook nog meegerekend. En dat zal heel veel schelen!
    Wanneer ik mijn gegevens invul zonder toeslagpartner dam krijg ik rond de 410 euro kgb per maand voor 2 kinderen. Wanneer ik invul dat ik een toeslag partner heb met ongeveer zelfde (parttime) inkomen wat ik heb dan zou ik nog maar 63 euro krijgen.
    Zou dus eens goed navragen bij een belastingadviseur wat te doen want je kan zo een hoop geld mislopen

6. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Hou er ook rekening mee dat je geen recht hebt op kgb wanneer je teveel vermogen hebt. Jullie huis moet nog verkocht worden en ik weet niet hoeveel overwaarde je straks hebt, maar als dit boven de +/- 149000 is heb je er geen recht op.

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik krijg het wel al terwijl de scheiding et nog niet door was. Ik heb gebeld en de situatie uitgelegd. We stonden niet meer op hetzelfde adres ingeschreven. Ondanks dat we nog gehuwd waren kreeg ik het toch als alleenstaande ouder.

8. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Fiscaal partner is volgens mij niet hetzelfde als partner voor de toeslagen, dit hoeft niet gelijk te lopen. Zou even bellen met de Belastingdienst voor deze specifieke situatie.

9. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik zit ook midden in een scheiding. Volgens mij is het wanneer de stukken bij de advocaat liggen én je niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staat.

Dit staat op de site van de belastingdienst:
    Screenshot_20221018-072956_Samsung Internet.jpg

merah vindt dit leuk.
  10. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.716
    907
    113
    Sorry, ik typte inderdaad KOT, maar bedoelde kindgebonden budget. Dan nog krijgt hij het een en ik het ander gestort.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De scheiding is sinds begin april al rond. En nu binnenkort dus eindelijk een eigen huis.
    Vermogen zal denk ik geen probleem zijn, want de overwaarde gaat ook weer in ons nieuwe huis.
    Hopelijk inderdaad dan vanaf november gelijk al KGB en niet pas februari (overdracht oude huis).

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Maar je woont op 1 adres, dat is de andere eis bij alleenstaande dat je dus ieder ander adres hebt waar je ingeschreven staat.

En dan ontvangt 1 ouder beide en niet zoals bij jullie nu t geval is.

Toverbal vindt dit leuk.
  13. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.589
    8.717
    113
    Vrouw
    Het huis waarin je woont telt niet mee als vermogen. Alleen een extra huis.

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Klopt maar ik bedoelde eigenlijk wanneer ze de overwaarde op haar rekening zou hebben staan.

15. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    Zodra jij en je kind ingeschreven staan op je nieuwe adres bij de gemeente kan jij kgb aanvragen. Vanaf die datum heb jij geen toeslagpartner meer. Dat je tot die datum wel een toeslagpartner had en je over een periode tot die datum nog samen belasting zaken regelt maakt niet uit. Je mag als alleenstaande ouder kgb aanvragen vanaf de datum dat je vlgs de burgerlijk registrer alleenstaand bent, dus je verhuisdatum.
    Veel sterkte!

16. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    Dat kan alleen als jullie allen wonen op hetzelfde adres. Kot, kinderbijslag en kgb zijn gekoppeld aan het adres waar het kind staat ingeschreven
    Als het kind dus bijv bij moeder staat ingeschreven dan kan zij de toeslagen aanvragen. Vlgs mij kan vader niet Kot aanvragen als het kind niet bij hem op zijn adres staat ingeschreven.

Deel Deze Pagina