Hoi, Even een vraagje. Mijn dochtertje van net 2 is op dit moment griepig. We wilden we haar eergister temperaturen en toen ging ze helemaal uit haar dak, overstrekken enzo, gillen, schreeuwen, huilen. We moesten haar met zijn 2-en vast houden zodat het toch lukte. Een zetpil geven was natuurlijk ook een ramp maar als je goed mikt zit die er zo in en duurt het 'gevecht' niet zo lang. Ik vind het wel verschrikkelijk zielig en wil eigenlijk niet dwingen, bang zat ze een trauma krijgt ofzo. Ergens vind ik het ook wel vreemd dat ze zo bang is voor die thermometer en dan zegt een klein stemmetje: ....er zal toch niet iets gebeurt zijn ergens....? Vanavond kwam ze uit badje en toen begon ze weer te huilen: 'mama, broek aan, broek aan....', echt doodsbang dat ik haar weer zou temperaturen. Wie herkent die angst voor de thermometer? Is dit de leeftijd of zal er iets anders aan de hand zijn?
Ja dat herken ik. Het was hier ook een groot drama, zetpil of thermometer inbrengen, maar ik deed het toen nog op de 'baby'manier. Liet haar op haar rug liggen en dan de beentjes omhoog. Nu laat ik haar op haar buik liggen met haar beentes opgetrokken onder haar buik en is het geen enkel probleem meer. Ik weet niet welke houding je je dochter laat liggen, maar anders moet je dat eens proberen!
2 Jaar is wel een leeftijd om voor ons "rare" angsten te hebben die ze vervolgens niet goed kunnen uitleggen. Als er iets anders aan de hand zou zijn dan zou je toch wel wat gemerkt hebben. Lijkt me dat het daar dan pijn zou doen, rood zou zijn, etc. Ik denk eerder aan de leeftijd. Ik heb een oorthermometer van Braun die ik altijd gebruik, hoef ik niet tussen haar billen te temperaturen. Ik heb hem gecontroleerd toen dochter eens ziek was en het is hier betrouwbaar. Zetpillen ben ik geen voorstander van, ik ben van mening dat je een lichaam de kans moet geven om het zelf op te lossen. Mijn dochter heeft 1x zetpillen nodig gehad toen ze de 6de ziekte had en er zo beroerd van was. Hopelijk is ze weer snel beter!
Ik tel met Iris samen tot 10 (zo lang duurt t temperaturen maximaal), zo merkt ze dat t bijna klaar is....helpt goed!
Schaf een oorthermometer aan. De huisarts gebruikt die ook en ze zijn tegenwoordig erg nauwkeurig. Google wel even voor een goeie in gebruik. Ik had er eerst eentje van inventum, maar dat vond ik een rotding. Ze kosten wel rond 40 euro. Succes ermee.
Hier ook een thermometer drama. Ook een zetpil drama trouwens. Ze vindt het gewoon vreselijk. We doen het dan ook altijd met twee man, anders is het geen doen. Oorthermometer vind ik een goeie, ga ik ook aanschaffen. En een zetpil is idd even vervelend maar zo weer voorbij.
Hier ook drama. We tempen dus zelden of nooit. Ik voel meestal aan haar lijfje en dan is het wel duidelijk. Verder hebben we een oorthermometer maar ook dat is drama
Hier idd ook alleen tempen als het echt nodig is. Als ze gewoon warm voelt en ze blijft sowieso al thuis temp ik niet. Alleen als ze echt gloeit en ik het niet vertrouw en dus wil weten of de temperatuur 'gevaarlijk' hoog is of als ik 's ochtends twijfel als ze naar het kdv moet maar verder niet ziek is.
Tempen doen we altijd onder de oksel. Natuurlijk is dat minder nauwkeurig, maar ten eerste merk je wel dat je kindje ziekig is, en de thermometer geeft een indicatie. Kijk gewoon niet op een halve graad. Het gaat erom dat je weet of je kindje ongeveer 38 graden koorts heeft, of over de 40. Een zetpil... tja. Ze heeft er hier niet zo'n moeite mee als het echt nodig is, maar die vieze siroop is helemaal geen optie, want daar gaat ze meteen vna overgeven. Zou ik ook doen, gatsie wat een troep
Maar om op je vraag terug te komen... Mn nichtje heeft toevallig ook van die enge angsten. Die gilt het al uit als ze verschoond moet worden. Verschrikkelijk voor de ouders natuurlijk, die zijn ook bezrogd, maar zij snappen gewoon echt niet wat er aan de hand is. Er kan gewoon niks gebeurd zijn, want hun meisje is altijd bij een van hen. Dus, herkenbaar, zij het dan indirect....
Oorthermometer hebben we inderdaad ook in huis, maar ook dat is een drama (wel iets minder groot dan die ander, maar goed). Dan maar niet tempen, gelukkig gloeit ze niet zo heet meer als gisteren. Bedankt voor jullie reacties.
hier ook een drama. Nu heeft meneer de waterpokken en dus ook koorts. Dus s nachts een zetpilletje is ook wel fijn voor hem. Ik heb van de week ontdekt dat als ik het hem goed uitleg en eerst even wat vaseline om de anus aanbreng dat hij dan meewerkt. Ik vertel hem dan niet dat het geen pijn doet, dat het dus echt wel vervelend is, maar dat daarna zijn pijntjes wat minder worden. Tot nu toe werkt dat. Succes. oja oorthermometer heb ik ook al besteld, die wordt binnenkort bezorgt, maar die zetpil moet er natuurlijk ook in...
ik temp onder de oksel en rond fors naar boven af. alleen als blijkt dat de koorts erg hoog is dan rectaal. medicijnen geef ik vloeibaar in een fles melk.
wij hebben ook een oorthermometer maar we snappen er met 3 man helemaal niks van. hij gaat aan maar vervolgens met geen mogelijkheid meer uit en doet vanalles behalve de temp opmeten. hij ligt nu achterin de kast wat een onding zeg.
Ik heb een boekje over ziek zijn, neusdruppels, temperatuur opnemen, hoestdrank etc., dat komt er allemaal in voor. Peuterlijn, Kleine Rosalie is ziek, L. Bie - Van Stockum Robin vindt het een heel leuk boekje, die vindt alles prima, wil het net als Rosalie van het boekje. Ik ben het boekje met ongeveer 1,5 jaar voor gaan lezen.
tja, hier helemaal geen ervaring mee. Inge vind het niet erg om getemperatuurd te worden. We laten haar wel met alles mee helpen. Dus zelf de thermometer pakken, vaseline, alcohol en een watje. Ze mag zelf de thermometer in de vaseline doen en daarna gaat ze liggen met haar beentjes omhoog. Tijdens het temperaturen krijgt zij het hoesje van de thermometer en een watje. Daarna maak ik hem snel schoon en mag zij hem nog een keer met een droog watje schoon maken en in het hoesje doen. Ondertussen kan ik vaak al de zetpil er in doen en zeg ik dat het allemaal geen pijn heeft gedaan wat ze dan ook nog een keer herhaald. Heel makkelijk allemaal, gelukkig maar. Maar goed er zullen wel weer andere dingen zijn die bij ons moeilijk gaan.
Mee eens. Alyna is nou bang voor; vliegtuigen (echt van heeeeel ver) vliegen brommers de ijscoman enz....
tja klinkt hard; wat moet dat moet. Joey wil niet rectaal temperaturen maar heeft een trauma voor alles en iedereen die aan zijn oren komt (tig oorontstekingen en 2x buisjes) Uitleggen wat je gaat doen, tellen en klaar! En daarna zeggen dat hij het goed heeft gedaan, dan is hij zo trots als een pauw!
bij mijn dochter word al een tijdje gemeten met een oorthermometer en als deze verhoging aangeeft dan pas doen we via de billen. ze vind het niks maar zeg dan altijd dat ze even een grote meid moet zijn en dat ze daarna wat lekkers mag uitzoeken (hoezo afpersing) meestal gaat het dan na wat tegenpruttelen prima. zetpil nee daar hoef ik echt niet mee aan te komen. sinaspril vind ze weer heerlijk, dus dan maar die. ook handig als we naar het tempen via de billen verhoging blijkt te hebben, heerlijk z'n pepermuntje om beter te worden