Hoi hoi, Onze dochter is bijna zes maanden en wij zijn deze week begonnen met fruit en groente. Ik las in de folder over bijvoeding dat je nieuwe smaken aanbiedt, laat wennen en dan weer over gaat op andere smaken. Mijn vraag: gaven jullie in het begin een paar keer achter elkaar hetzelfde of niet? Mijn zus heeft dit namelijk nooit gedaan. En als jullie hetzelfde aanboden, hoevaak achter elkaar dan? Ik heb nu twee keer hetzelfde aangeboden. Wortel vond ze meteen best lekker, maar banaan vindt ze verschrikkelijk. Ik wil na twee keer iets nieuws aanbieden, anders duurt het zolang, voordat je alles gehad hebt, telkens? Is twee keer te kort? Of maakt het zowiezo niet uit? Liefs tante
Ik heb dit niet gedaan... Ik geloof wel met de eerste 2 soorten, maar toen er niets gebeurde, hield ik het voor gezien.
Wij hebben dat bij Malou en Ruben de eerste paar weken gedaan en dus niet met alle groenten en fruit, maar met ong 6 verschillende soorten van ieder, en daarna gewoon elke dag een andere groenten, gewoon de groente die wij zelf aten. En bij Benthe gaan we dat weer zo doen. Wij deden 2-3 dagen dezelfde groenten of hetzelfde fruit, zodat we konden zien hoe de reactie erop was. Op de eerste dag kookte ik het en aten ze (en wij) het. Op de tweede dag deed ik een beetje dat over was van de vorige dag in een pannetje kokend water om op te warmen en dan aten ze dat (en wij iets anders). Als we dan de derde dag weer hetzelfde wilden, dan kookten we dat weer en aten ze (en wij) ervan. En wilden we een andere groenten dan kookten we die ! En fruit, gewoon elke dag vers en wat over was van een stuk fruit aten papa/mama op.
Ik heb een grote hoeveelheid verschillende groenten en fruitsoorten zo'n 2 -3 dagen achter elkaar aangeboden. Het maakt je kindje echt niets uit hoor en je kunt wel goed zien of je kindje er goed op reageert. Kindjes kunnen wel tot 15 x nodig hebben om een smaak te aan waarderen. Dat betekent natuurlijk niet dat je 15 x iets moet proberen maar probeer die banaan over een tijdje nog maar eens. Toen alles lekker liep, en we ook aardappel hadden geprobeerd, ben ik gaan mengen en toen was het gedaan met het monotone eten.
Wij zijn begonnen met 3 dagen hetzelfde. Maar alleen bij de eerste groente en fruit soorten. Daarna was wel duidelijk dat hij niet echt reageerde qua allergie of ontlasting. Om te wennen aan een smaak hebben ze soms wel 10-15 keer proeven nodig. Dus je zult banaan nog wel een paar keer moeten laten proeven. Die 3 dagen is voornamelijk voor allergieen, om te kijken of er reactie is, als je kindje daar niet gevoelig voor is, dan kun je wel wat vlotter gaan.
Vader is erg allergisch, dus ze is er zeker gevoelig voor. Maar groente en fruit waren een van de weinige dingen waar vader niet allergisch voor was en is. Twee dagen leek mij genoeg om een allergische reactie uit te sluiten? Hebben ze dat ergens tegen jou gezegd van drie dagen? Alvast bedankt voor je reactie! Liefs
Ik geloof op het CB, en ook eens ergens op internet gelezen van een andere moeder. Het idee is dan om die 3 dagen naast het nieuwe eten alleen maar bekende dingen te geven. Als er dan een reactie komt weet je precies van welke eten het komt. Zou je bijvoorbeeld een mengsel van 2 soorten geven, dan moet je beide nog eens geven om te kijken welke het nou was. Dat is ook sneu..
Zoals de meeste eerst 2 a 3 dagen achter elkaar.. Ik was al eerder begonnen met bijvoeden. Jamie at toen 1/3 4+ potjes per dag.. Later werd dit al meer en nu merken we ook dat hij voorkeuren heeft haha
Heey meis, Ik heb 2 potjes van het zelfde soort in het begin gehaald en hij kreeg een half potje per keer dus 4 dagen de zelfde,, alleen maar om te kijken of er idd geen reactie uitkwam,, nu geef ik gewoon elke dag een andere smaak omdat hij ze allemaal al gehad heeft,, ( groente dan ) Liefszs
Bedankt voor de reacties. Ik houd het op twee dagen, tot nu toe, lijkt dat goed te gaan. Vanmorgen peer gegeven, was al iets beter dan banaan, maar ook geen succes hihi. Fruit eet ze nog geen 1/3 potje op. Gisteren boontjes, groenten vindt ze lekkerder, daar had ze 2/3 potje van op. Vannochtend wel flink gespuugd, dus ff morgen kijken of ze dan weer zo veel spuugt na peer potje. Kan ook toeval zijn. Liefs!
hahaha hier ook. ik dacht ook zie wel. al geef ik nog wel vaak iets twee dagen achter elkaar maar das meer omda als ze bv broccoli eet en wij wat anders, ze die stronk broccoli niet in een keer op eet. dus dan twee dagen achter elkaar om die reden