Even van mij af... Gisteren waren we(mijn man, dochtertje bijna 2 en ik) bij schoonouders eventjes, koffie drinken. Komen we binnen, mijn schoonmoeder vraagt: "Wat willen jullie (mijn man en ik) drinken? " We gaven het aan. vervolgens zwijg ze.. En ik hardop : "Mijn dochtertje wil water" ... Krijgt ze 1/3 van de beker water. Goed even verder... Dochtertje wilde appelsap. Inmiddels had ze wat water gedronken en er waren misschien twee slokjes van water over in dat bekertje. Ik vroeg schoonmoeder, wil je dan haar appelsap geven, maar wel gemixt met water. Dat kon. Sm ging sap inschenken. Kreeg mijn dochterje een beker met half water, half appelsap in totaal zo'n 4 kleine slokjes. Niet eens een halve beker vol. Nou dat is me echt krenterig!!!! Ik kan er zo slecht tegen! Ik bedoel, mijn kindje kan prima zelf uit de beker drinken, zonder te morsen. Maar dit vind ik echt... geef het dan niet. ik zou me dood schamen als ik een halve beker serveer aan elke kindje die bij ons komt! Zo. Ik bedoel... alles kan en mag, maar als iemand te gast is , dan krijgt hij of zij echt niet te kort en afgemeten hapjes en drankjes.... Zo.
Huh? Ok....waar je je druk over kan maken. Je kan toch zeggen, goh, ze lust/mag wel wat meer hoor? Ze knoeit niet meer namelijk. Of: loop gewoon zelf even naar de koelkast om wat in te schenken. Waarschijnlijk deed je schoonmoeder het met de beste bedoelingen. Beetje sneu om haar hier zo op af te rekenen en onnodig ook. In plaats van je hierover op te gaan zitten eten had je er beter ter plekke wat aan kunnen doen.
Ja misschien wel...ik zeg het ook hoor, dat ze meer lust...alleen ik pak niet zomaar wat zelf in iemands anders huis... dat is het een beetje. vind ik raar. hahaha ik maak me niet erg druk om. maar is toch raar dat je maar een halve glas krijgt. als iemand bij jullie komt? krijgen ze halve glazen drink? bij mij niet.
Ik geef mijn zoontje ook maar een halve beker per keer, is nu 3. En als visite komt met kleine kinderen onder 4, krijgen ook een halve beker. Als ie op is zeg ik automatisch "wil je nog meer?" Zou me er niet zo druk om maken eigenlijk..
Hoe ben je zo zeker dat je schoonmoeder een kleine hoeveelheid per keer geeft uit 'krenterigheid'? Vul jij dat voor haar in of is dat een feit? Misschien heeft ze wel andere beweegredenen. Dat kan ik vanaf hier natuurlijk niet beoordelen, maar heb je er wat over gezegd/gevraagd? Anders kan zij er ook niks aan veranderen. Dat je bijvoorbeeld zegt als schoonmoeder de beker neerzet: "Bedankt, dat zal ze lekker vinden. Ik zie dat er niet zoveel in de beker zit. Dochter drinkt meestal wel meer dan die hoeveelheid per keer, mag ze nog een beetje? De volgende keer mag je hem wel tot ongeveer 2/3e vol doen." Ik heb het zelf eerder andersom. Ik was laatst lunchen bij vrienden en die wilden voor mijn dochter de hele beker met melk volschenken. Ik zei "Mijn dochter drinkt niet altijd zoveel, doe eerst maar een bodempje. Als dat op is wil ze nog wel een beetje." Ik vind onnodig eten/drinken weggooien zonde, misschien je schoonmoeder ook? Als er hier kindjes op bezoek zijn vraag ik het eerst de ouders "drinkt hij/zij een heel of een half glas?"
Ik geef mijn dochter ook altijd maar een kwart beker hoor. En andere kindjes die hier op bezoek zijn ook. Daar moet je toch niet meteen iets slechts achter zoeken?
Dank je wel Kiwi25. Inderdaad! Dit is heel mooi! "Als er hier kindjes op bezoek zijn vraag ik het eerst de ouders "drinkt hij/zij een heel of een half glas? " Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat iemand 1/4 aanbiedt (ook in de opvang krijg ze echt wel 3/4 van de beker vol)... maar het komt raar over... mijn sm is van het afmeten van hapjes en drankjes... ik denk dat me dat meer irriteert ... ah lekker belangrijk. gelijk hebben jullie gewoon loslaten en in onze huis is het anders...
Mijn kindje krijgt nog geen sap uit een gewone beker, maar andere oudere kindjes krijgen hier ook een halve beker hoor! Sommige drinken maar een paar slokjes of gooien het om. Wat meer geven kan altijd nog, gewoon vragen met je Hollandse mond. Zonde om een halve beker weg te gooien. Ik vind het meer over de relatie met je schoonmoeder zeggen, dan over haar krenterigheid.
Ik doe ook altijd maar een halve beker. Niet omdat ik krenterig ben, maar omdat het er anders over gaat en morst e teveel. Met een halve beker kn ze wel zelf drinken zonder te smeren. Missvhien was dat ook haar idee erachter..
Ik vind het irritant als ik wat drinken geegeef aan een kindje en die drinkt een slok en moet ik de rest weggooien.. zonde
En als het omvalt dweil ik liever een halve dan een hele beker drinken op... Serieus... waar kunnen mensen zich druk over maken...
Ik zou het erger vinden als men met een volle beker komt aanzetten Maar volgens mij gaat de irritatie veeeel verder dan de half volle beker
Dat denk ik ook want anders is mijn antwoord waar maak je je druk om. Een kind krijgt bij mij ook geen volle beker ben me gek. Dat word morsen en kliederen.
En eerlijk gezegd, werk op het dagverblijf, en hier krijgen de kinderen ook nooit een volle beker. Oa voor het morsen en ze mogen nog altijd water er na. Maar je zegt ik maak me er niet druk om, maar volgens mij doe je dat wel anders zou je dit topic niet openen toch
Nou dat vraag ik ook niet hoor, open bekers doe ik niet te vol. Dan liever twee keer een halve. Ik vraag er trouwens niet om bij een ander (nou ja ouders enzo) dan krijgt ze daarna thuis wel wat extra als dat nodig is. Ik vind je al een beetje eisend over komen eerlijk gezegd.. Ze had toch water gehad? wil ze appelsap, krijgt ze ook. Nou, is al heel wat hoor! Mijn kids hoeven nergens om te vragen bij een ander. Als ze krenterig was had ze niet meteen jullie gevraagd wat wil je drinken, toch?
vreselijk schoonouders.... weet er álles van! ik snap dat dit gewoon echt bespottelijk is denk dat het ook zeker ligt aan de leeftijd van je kindje, morst het heel veel ja dan zou ik wel half vol doen, maar als hijzij wat ouder is en prima kan drinken, zou dan ook zeker zeggen was het pak of de kraan leeg? ^^ wha wha ha!