Hai, Hoeveel vocht moet een baby van 8 maanden minimaal per dag binnen krijgen. Op het consultattiebureau zeggen ze tussen de 700 en 1000cc per dag. Ik vraag me af of mijn zoontje dit wel haalt. Ik merk namelijk sinds een paar dagen dat hij minder van zijn flessen gaat drinken en waarschijnlijk binnenkort uit gaat komen op 2 flessen op een dag ipv van 3. Hij drinkt nu op een dag: - 1 papfles met 200cc opvolgmelk - 1 fles met 120 cc opvolgmelk tussen de middag - 1 fles met maximaal 150cc opvolgmelk voor het slapen gaan (we bieden hem 200cc aan maar dit drinkt hij nooit op, vanavond heeft hij zelfs maar 120cc gedronken) - maximaal 150cc water/thee/diksap op een dag maar meestal maar 100cc, hij mag drinken zoveel hij wil maar hij wil niet meer anders wordt het een strijd en dat wil ik ook niet. Als hij 's middags minder fles drinkt dan drinkt hij voor het slapen weer meer dus dat heft elkaar een beetje op. Ik weet dat er ook vocht in zijn fruit (2 stuks vers per dag) en zijn warme eten (200 gram zelf gemaakt) en zijn toetje (100 gram) zit maar ik ben dus bang dat hij te weinig vocht binnen krijgt. Hoeveel vocht zal er dag in zijn fruit, warme eten en toetje zitten? Moet ik nu ook extra vitamine D geven? Wat vinden jullie? Veel liefs Nataly
Ik wil graag hetzelfde weten... Sinds vandaag zijn we over gegaan naar 2 flessen ipv 3, maar ik krijg heel moeilijk ander vocht bij hem naar binnen. Hij krijgt nu in totaal 350cc flesvoeding, zo'n 50cc diksap/water en dan dus ook 200 gr fruit en 200 gr avondeten (hoeveel vocht krijgen ze daaruit?). Wat betreft de diksap, ik bied echt constant tussendoor maar wat aan, want hij drinkt wel steeds een paar slokken, maar echt snel gaat het niet. Ook niet als ik het minder vaak aanbiedt. Tijdens warme zomerdagen drinkt ie wel vaak 100 tot 150cc.
Dan kan ik me hier ook bij toevoegen.. Wij zitten eigenlijk al heel lang op 2 flessen..Hij krijgt wel na alle hapjes, flessen steeds water binnen.. Maar wat betreft de flessen is het 2X180cc en als ik het water optel is dat hooguit 100 cc erbij.. Diksap/thee e.d. krijgen wij er hier absoluut niet in..Het is alleen water.. Wij zitten op 250 gram fruit en 250 gram groente en 1 kommetje biologische yoghurt per dag..Maar wist niet dat ze ook hieruit vocht binnenkregen..
Je kunt fruit en groenten bijna volledig mee rekenen. reken voor fruit 100% en voor groenten 50%, dan zit je altijd goed. Dat betekent dat als je kindje dit eet: ontbijt: papfles 180ml/6 + bambix t.d: fruit 200 gram groenten lunch: boterham + 50ml thee t.d: 50 ml diksap + liga avondeten: 200 gram warme maaltijd + 30ml water avondfles: 180ml/6 Dat krijgt hij dus: 200 + 200 + 50 + 50 + 30 + circa 75 + 200 = 805 binnen Dat is dus prima voor een kind van 8 maanden. Vaak krijgen ze nog een 3e fles met 8 maanden en zit je dus al snel boven die 800ml! Oja, zuivel kan je ook volledig meerekenen! Geef eens komkommer, dit is 94% water! Als je kindje nog 3 of meer flessen heeft, dan is het niet zo raar dat ze niet veel daarnaast drinken. Daarbij moet drinken ook echt geoefend worden. Zoek naar iets wat ze lekker vinden. Hier is Frutapura van Olvarit populair: 50% vruchtensap + 50% water. Ideaal, ook om mee te nemen. Daarnaast kan zoontje lief continu bij water en dat wordt nu dus ook gedronken @Merlijn: nu je naar 2 flessen bent gewoon blijven oefenen. Je zult zien dat het vanzelf beter gaat. Het is heel gewoon dat kindjes moeten wennen @Elam: met zoveel fruit, groenten en zuivel zit je allang goed hoor. Maar wel blijven oefenen
@Cygnet2 Weer iets geleerd..Ik wist echt niet dat je groente, fruit en zuivel mee mocht rekenen als vocht..dan zitten wij zeker goed!! Ik heb wel diksap in huis, maar als ik het klaarmaak is het na een paar halve slokjes al niet meer te doen.. Ik ga ook maar eens die frutapura proberenbedankt voor de tip!
Met 7 maanden is het echt helemaal niet raar dat het allemaal niet zo gemakkelijk gaat hoor. Blijven proberen en vooral verschillende bekers proberen. (proberen flessen alleen aan melk te koppelen). Frutapura, vers sap met 50% water, thee (smaakjes), roosvicee, diksap maar vooral water! Leg bijvoorbeeld altijd een antilekbeker water in handbereik van je kindje.