Mijn moeder heeft tijdens haar zwangerschap een hormoon meegedragen die heksenmelk overdraagt op haar kind. In dit geval op mij dus. Ik had een overvloed aan hormonen dus ik gaf bij wijze van spreken als pasgeborene al melk uit mijn borsten. Ik ben hieraan geholpen wat eigenlijk nooit had gehoeven. Nu weet ik dus niet of ik borstvoeding kan geven. Ik ben nog niet zwanger, hoop dit wel ooit te worden. Mijn ouders weten niet waarom in aan heksenmelk geopereerd bent en hoe weet ik of ik ooit borstvoeding kan geven?? Wie weet hier meer over, op internet is er bar weinig over terug te vinden....thankx
Hoi Claudia, Ik zit net je verhaal te lezen en ik kan me ineens herinneren dat mijn moeder me ooit iets heeft verteld. Toen ze net zwanger was (na 11 proberen en 4 miskramen) hebben ze haar elke dag hormonen toegediend zodat ik bleef "zitten" in haar baarmoeder. Ze heeft 6 mnd bedrust moeten houden en moest zoutloos eten. Toen ik net was geboren kwam er ook bij mij melk uit m'n tepels, volgens de doktoren kwam dat ook door de hormonen. Maar ze hebben hier ook nooit iets aan gedaan bij mij. De term Heksenmelk is ook nooit gevallen, ik ken het ook niet. Zelf zijn we nu 1.5 jaar bezig om zwanger te worden, tussentijds 1x gelukt maar geëindigd in een miskraam. Nu onder controle bij de gyn. Bloedgeprikt op de hormoonwaardes en die waren goed. Ik denk dat je niet veel aan mijn verhaal hebt, maar ik wens je wel heel veel succes met zwanger worden!!
heksenmelk?nog nooit van gehoord. hoop dat er snel iemand je wat uitleg kan geven. Heb je het al gevraagd aan je gyne?
Kan je dat niet aan een arts vragen? Ik vrees dat als je aan je borsten bent geopereerd dat er altijd een kans bestaat dat je niet kunt voeden, maar als je weet wat ze bij jou gedaan hebben kun je beter inschatten of het wel zou gaan. Was het wel echt een operatie?
Hoi Hoi, Ik heb op neonatologie gewerkt (afdeling in zkh voor te vroeg geboren kindjes) en daar heb ik ooit ook gezien dat er bij een meisje "melk" achtig vocht uit een van haar tepeltjes kwam. Ik wist ook niet wat het was en de arts die hier naar gekeken heeft wist haar ouders gerust te stellen dat dit geen kwaad kan en dat het vanzelf over zou gaan. We hebben er ook niks aan gedaan. Ik zou als ik jou was de vraag voor leggen aan de verloskundige op deze site. Zij kunnen jou misshcien helpen?? Succes en veel geluk tzt met zwanger worden meid, groetjes Lilly
Bij mij vertelde de kraamverzorgster dat het bij alle meisjes voor kan komen dat er wat melk uit de borstjes komt. Het ligt aan de hormonen die ze vanuit de buik meekrijgen. Zelfde reden als er ook kans is op wat bloed of afscheiding uit de vagina, allemaal door de hormonen van mama.
Heksenmelk is de naam van het vocht dat wel eens door de tepels van pasgeboren baby's wordt afgescheiden. De tepels van de meeste baby's zijn de eerste week wat gezwollen, en soms komt er zelfs wat melk uit. Dit komt door de hormonen van de moeder, waaronder prolactine, dat de pasgeborene vóór de geboorte van de moeder meegekregen heeft. Dit hormoon stimuleert de melkafgifte uit de melkklier. Omdat de pasgeborene zelf geen nieuw prolactine aanmaakt, en het van de moeder meegekregen prolactine afgebroken wordt, stopt de melkachtige afscheiding altijd binnen een of twee weken. Behandeling is niet nodig. Het verschijnsel heksenmelk werd in 1684 al beschreven door Bonetus. In een Engels onderzoek uit 1986 werd bij 6% van de baby's heksenmelk gevonden, evenveel bij jongetjes als bij meisjes.