Vanaf wanneer moet je nou voor het eerst naar de gyn?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamalacht, 23 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Serieus? Is dit het??

Debaky, Ysabella en Tove vinden dit leuk.
  2. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Ik vraag of haar topic nu over zwangerschap, een uitstrijkje of iets anders gaat en dat ik haar topic niet snap en dat hebben jullie verwijderd?
    Daarnaast een berichtje of @mamalacht het verder wilt toelichten en ook dat verwijderen jullie.
    Waarom dan????

Tove vindt dit leuk.
  3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Ik kreeg mijn oproep op mijn 30ste verjaardag..

4. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

#44 a2cmieux, 24 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2018
    De cijfers kan ik je niet geven, daar heb ik me nog nooit in verdiept.

In principe krijg je jaarlijks een uitstrijkje, een inwendig onderzoek en een borstonderzoek. De Cardioloog wordt hier jaarlijks aangeraden bij alle mensen boven de 50 of met 1 of meerdere risicofactoren. Neuroloog, Uroloog en longarts verder niet. Wel vanaf een bepaalde leeftijd de gastro-enteroloog maar die leeftijd weet ik even niet (daar ben ik nog ver vandaan). Wij gaan ook met onze kinderen naar de kinderarts ipv het consultatiebureau/ huisarts, daar wordt ook gevaccineerd en gewogen en jaarlijks is er een routineonderzoek ingepland waar de ontwikkeling wordt bekeken.

Ik snap dat het misschien allemaal wat vreemd lijkt maar hier is het echt heel normaal.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is echt afhankelijk van het land waarin je woont en hoe de zorg is geregeld/gefinancierd. Ik woon in Duitsland en hier ga je vanaf je 21e al preventief naar de Frauenartzt (is eerste lijnszorg in principe) voor een uitstrijkje en borstonderzoek. Vaak wordt er ook al "gekeken" op het moment dat je voor het eerst de pil gaat vragen.

Er werd hier gevraagd of hierdoor de zorgkosten niet de pan uitrijzen... je kunt dat twee kanten op bekijken. Omdat dit soort dingen preventief worden bekeken, kunnen veel kosten juist worden beperkt. Omdat je dus in een zeer vroeg stadium ernstige aandoeningen al kunt gaan aanpakken.

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.279
    11.001
    113
    Maar de kans dat je iets ernstigs vindt is ontzettend klein. Dus ik verwacht niet dat het kosteneffectief is, niet in financieel opzicht en niet in tijdsinvestering van patiënten en inzet van medisch personeel. Vergelijk het met de "preventieve" total body MRI's. Daar is ook geen meerwaarde aan.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat is ook een inzicht... ik zie het anders.
    Al vind ik die total body MRI's meer geldklopperij dan dat dat wat oplevert.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nederland is toch echt best atypisch denk ik als het op gezondheidzorg aankomt. Hier in België dus echt wel normaal om om de twee jaar naar de gyn te gaan voor controle. Maar hier ga je bijvoorbeeld ook vrijwel standaard met kinderen naar de pediater. Daardoor krijg je ook veel sneller aangepaste zorg, ipv dat geneuzel van huisartsen dat ik hier op het forum vaak lees over «alle kinderen wenen», «reflux bestaat niet» en meer van die onzin.

9. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zei het toch. Boeit ze allemaal echt niet.

Ik denk dat @mamalacht vast één van hun adverteerders is en die dus een soort bondje hebben gesloten met beheer dat zij op slinkse wijze wat onderzoekjes mag doen in ruil voor reclame ofzo. Hahaha ZP zal er vast wat aan verdienen anders doen ze dit niet ;)

Zwitsal, Nescio, MamaChantal en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina