Vanaf wanneer na niet eten ook geen toetje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tweekids, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Nooit. Hier krijgen ze ook gewoon toetje als ze niet eten om wat voor reden dan ook. Ze krijgen niet extra veel toetje omdat ze niet gegeten hebben, maar de normale hoeveelheid.
    Dat spelletje:als je niet eet krijg je ook geen toetje - wil ik aan tafel niet voeren.
    Als je niet eet krijgt je buik honger, dus aan jou de keus.

2. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Nooit zal ik niet zeggen, maar in elk geval niet op deze leeftijd. Hier heeft met eten gooien ook weinig met "geen honger" te maken maar meer met toevallig geen zin in de groente van de dag of klaar met eten en er is teveel opgeschept waardoor zijn bord nog niet leeg is.. En dan zie ik geen toetje dus als straf en wij straffen en belonen niet met eten..

3. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Niet
    Hier nog nooit gedaan en beide zijn ze goed door die fase heen gekomen. Ze mogen nu alleen met het eten spelen als het ook met hun speelt :D.
    Deze afspraak werkt goed. Altijd toetje gegeven, is onderdeel van de maaltijd. Kan yoghurt zijn, of vla of iets dergelijks.

4. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hier eet de oudste even niets meer :( na operaties en dergelijke, krijg er alleen waterijsje in....drinken gaat onder dwang en hij is zo klein en dun met 4,5 jaar...En meot nog 2 operaties de komende weken. DUs hij mag ijs wanneer hij wil. Vocht... En dan onder dwang krijgt hij van die pakjes extra calorien. Wil hij ook niet...maar moet !!

De jongste eet heel slecht op het moment.

Alleen zijn papfles smorgens en zijn papfles voor het slapen gaan gaat goed.

Zijn brood tussen de middag eet hij een paar hapjes van. Van het fruit wil hij de ene dag alles eten en de andere dag niets. Tussendoortje is een cracotte en die eet hij wel op.

Ik geef nooit toetjes omdat de jongste nog een papfles krijgt een half uur tot uur na de maaltijd.

Zelf maak ik bij de jongste er geen strijd van. Eet je niet, nou ja, je papfles komt nog langs straks.

Bij de oudste strijd om vocht binnen te krijgen. DUs hier zou ik zeker toetjes geven, zou blij zijn als hij het zou eten :(

De jongste heef mijn genen en spekkies genoeg, dus dat hij nu wat minder goed eet (tandjes, warm weer, niet fit?? of gewoon geen zin??) maak ik me niet druk om ;)

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je niet per definitie kunt zeggen of het wel of juist niet goed is om een kind wel of geen toetje te geven als het niet eet. Ieder kind is anders en de leeftijd maakt natuurlijk ook wel uit!

Wij hebben heel lang gewoon een toetje gegeven als hij niet of weinig at. Op die manier had hij toch iets binnen. En omdat hij het altijd kreeg, was het geen vervanging. Onze zoon is een broodmonstertje en zou het liefst alleen brood eten. Maar dan krijgt hij gewoon niet alle voedingsstoffen binnen. Dus als ik zijn groenten ga vervangen door brood, komt hij dingen te kort. En ik ken mijn zoon: als we dat één keer doen is wekenlang elke warme maaltijd daarna een drama, omdat hij dan weet dat hij ook wel wat anders kan krijgen.

Inmiddels zijn we een beetje van strategie veranderd, een week of wat geleden. Toen hadden we een tijdje ijs in plaats van vla. En dat vond meneer wel interessant. Hij heeft zijn eigen graf gegraven, door op een gegeven moment heet stellig te zeggen: "Ik eet dat niet. Ik wil ijs." Dat was voor mij het moment om te zeggen: als jij dat niet eet heb je geen honger en hoef je dus ook geen ijs.
    Hij heeft het één keer volgehouden om te kijken wat er zou gebeuren. En wat er gebeurde was hetzelfde als altijd: papa en mama zijn consequent en doen wat ze zeggen. Dag erna: zelfde verhaal:
    "Ik hoef geen eten, ik krijg straks ijs."
    "Als jij niet eet, krijg je niks."
    Bord leeg, kind een ijsje: iedereen blij.
    Sindsdien probeert hij het af en toe weer even. Eén keer zaten wij al aan het toetje en besloot hij alsnog zijn warme eten op te eten.

Ik moet er wel bij zeggen: we scheppen niet veel op. En als we zien dat hij er gewoon van eet zijn we ook niet heel strak dat het hele bord leeg moet. Wel willen we dat hij van alles wat eet. (Anders heeft hij er een handje van om alleen het vlees op te eten.)
    Van bepaalde dingen weten we dat hij het echt (nog) niet lekker vindt. Bijvoorbeeld sla en tomaat e.d. Dan zorgen we ervoor dat er voor hem gewoon een warme groente is. We hebben in de vriezer altijd wel spinazie of bijvoorbeeld een zak bloemkool/broccoli/boontjes liggen waar we dan voor hem wat uithalen.
    Ook vis wil hij niet meer. We blijven het wel aanbieden, maar zorgen meestal ook wel voor een alternatief.

6. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Misschien is dat wel een probleem voor hem. Als je zoontje altijd veel op zijn bord heeft liggen is het niet aantrekkelijk om zo'n vol bord leeg te moeten eten, dat lukt hem natuurlijk niet. Misschien kan het hem helpen als je minder aanbied en hij dit dan wel op krijgt en hij trots kan zijn dat het lukt (door jou aanmoedigingen).

Deel Deze Pagina