Vanaf wanneer naar de tandarts

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debster2009, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Hi meiden,

Volgende week heb ik een afspraak bij de tandarts. Nu hoor ik om me heen dat 2 jaar een mooie leeftijd is om je kindje mee te nemen naar de tandarts. Wel naar de controle natuurlijk, niet naar het hakken en zagen :).
    Maar voor mn gevoel is ze daar nog een beetje te jong voor. Ze wordt al gek bij de verloskundige, als ze bijvoorbeeld aan mijn buik zitten. Ook ging het tandenpoetsen tot een paar weken geleden heel goed, nu opeens vindt ze het verschrikkelijk.
    Zouden jullie wachten tot het trauma van tandenpoetsen (want het is ongetwijfeld gewoon weer een fase...) over is? Ben bang dat het door de tandarts alleen maar erger wordt.
    Eigenlijk is mijn vraag: kan mijn dochter ook voor de eerste keer naar de tandarts als ze 2,5 of iets ouder is?
    Hoe hebben jullie dit gedaan?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Hier ook met 2,5 jaar voor het eerst gegaan. Ze vond het wel prima, gewoon gezegd dat de tandarts haar tandjes even wou bekijken. Denk dat hij in 2 minuten wel weer klaar was. Tot die tijd ging ze altijd mee met de controles en kon ze kijken hoe het bij ons ging.

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter is met 2 voor t eerst mee geweest, ze vond het geweldig! Ik stond met tandarts nog bij de deur en zij was al in de stoel gekropen. Ze mocht zelf op de knopjes drukken om de stoel hoger te zetten, ze deed dr mond wagenwijd open en kreeg na afloop een stickertje ofzo. Toen was ik aan de beurt en mocht ze ook weer op de knopjes drukken. En toen ik klaar was...kroop ze net zo hard weer in de stoel en wou ze nog een keer :)

Hier adviseren ze vanaf 2jr mee te nemen en het dan van het kind af te laten hangen hoever ze gaan. Als ze alleen maar wil toekijken is dat prima, willen ze wel echt controle is dat ook prima. Hangt van het kindje af dus.

4. Bloem1979

Bloem1979 Actief lid

13 mei 2006
    102
    0
    16
    Mijn dochtertje is altijd met mij meegeweest naar de controle's. Toen ze twee was mocht ze even bij mij op schoot op de tandarts stoel zitten en de vorige keer ( ze was toen 2,5) Heeft ze heel trots de tandarts laten zien hoe ze haar tanden poetst. Ik moet wel zeggen dat ik een hele leuke tandarts heb! Ze kreeg ook als beloning een mooie tandenborstel mee, ze was zo trots

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    #5 Caithlin79, 6 jan 2011
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
    Je kunt haar iig even meenemen bij je eigen controle. Als ze bang is zal de tandarts zeker niet aandringen (een goede tandarts tenminste), maar voor hetzelfde geld vindt ze het juist hartstikke leuk.
    Onze tandarts laat de kinderen echt 'meehelpen'. Ze mogen van alles vasthouden en bekijken en vinden het echt best leuk! De eerste keer ook niet trouwens, maar toen waren ze idd net 2. Toen hebben ze alleen gekeken wat de tandarts bij mij deed en mochten ze wel iets te spelen uitzoeken achteraf.

6. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    onze tandarts vroeg of ik mijn oudste dochter bij de eerstvolgende controle wilde meenemen... dan gaat ze spelenderwijs even kijken hoe het met haar tandjes staat... en dan kan ze vast wennen.. wel zei ze erbij dat ze het beste mee kan gaan met de ouder die geen tandartsvrees heeft... en alleen bij controles uiteraard...

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Onze tandarts vond 2 jaar een mooie leeftijd om het eens te proberen. Gewoon op mijn schoot en even snel kijken. Toen weigerde mijn zoontje. Maar de tandarts reageerde gewoon tof, dus was gewoon ontspannen situatie.

Met 2,5 weer meegegaan. En toen durfde hij zelf in de stoel te liggen en mocht de tandarts rustig kijken.

Zelf denk ik dat vanaf 2 jaar meenemen niet gek is. Verwacht alleen niet gelijk een complete controle, en hou het vooral ontspannen!

8. Alita

Alita Niet meer actief

Hier is ze gewoon iedere keer meegegaan! Nu deze keer zal ze echt worden nagekeken...alleen is mama bang voor de tandarts dus nu moet ik sterk zijn hahahaha

9. wendyp

wendyp Niet meer actief

Sasha is sinds ze geboren is al met ons meegeweest. (doe dit na werktijd en vind het zelf zo raar om daarvoor oppas te regelen)

Maar hier gaan ze vanaf 3 jaar proberen. Ben benieuwd hoe het gaat, aangezien zelfs ik niet in haar mond mag kijken!

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter is nu 2x meegeweest. De laatste keer kort geleden bij m'n man. Toen mocht ze terwijl hij op de stoel lag, op zijn buik liggen om zo mee te kijken :) .
    Onze tandarts is alleen van oost-europese afkomt en praat met een behoorlijk zwaar accent, wat blijkbaar voor onze dochter nog wat eng is... dus ze heeft nog niet in haar mondje kunnen kijken, maar ach.. dat komt wel. Ik moet zelf binnenkort ook weer (een afspraak maken :p )

11. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    2,5-3 jaar is een mooie leeftijd om bij mama op schoot de tandjes te laten "tellen"
    Maar voor die tijd gewoon meenemen, dan kunnen ze even wennen.

12. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier in de buurt hebben we een speciale kindertandarts; onze dochter is daar met 2 jaar voor t eerst naartoe gegaan. Tandarts keek in haar mond, ze mocht op de stoel en durfde uiteindelijk met t spiegeltje in haar mond te laten kijken; prima dus. Ze gaat dus nu eenmaal per jaar daar op controle

13. carretje25

carretje25 Actief lid

16 apr 2006
    161
    0
    0
    Hoi!!

Ik zelf werk als assistente bij een kindertandarts, bij ons komen ze vanaf 2,5 jaar mits ze geen problemen hebben met hun gebitje. Sommige kindjes hebben het nu eenmaal eerder nodig en uit ervaring weet ik dat, ons zoontje is toen hij nog net geen jaar was gevallen op zijn voortandje en heeft toen heel wat tandarts bezoekjes afgelopen, maar nu is mijn voordeel natuurlijk wel dat ik daar ook werk. Met ons zoontje gaat het goed bij de tandarts en hij is nu inmddels al bijna 4 jaar. Heb je geen kinder tandarts in de buurt? Het belangrijkste voor kinderen is dat ze goede uitleg krijgen en dat een tandarts niet zomaar in die mond gaan zitten want daar kunnen ze gewoon van schrikken en dan ben je ze kwijt! Als je een tandarts hebt die goed de tijd er voor neemt dan moet dit geen probleem zijn. Succes!

14. Hester

Hester Niet meer actief

Hier vanaf 2 jaar meegegaan en dat ging verrassend makkelijk! Hij luisterde goed en liet de tandjes goed bekijken. Binnenkort gaat hij voor de 3e keer en ik verwacht geen problemen.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Die van ons gaan altijd met ons mee (dus al vanaf een paar maanden oud). En vanaf een jaar of 2 gaat Kylian dus al in de stoel om zijn tanden te laten tellen.

Maar nu zijn we overgestapt op een andere tandarts en mocht hij ook in de stoel maar deze tandarts pakte ook het haakje erbij.
    nou het gezicht van Kylian sprak boekdelen, toen vertelde de tandarts dat ze met dat haakje zijn tanden kon laten lachen ging zijn mond open en hadden ze met zijn tweeën de grootste lol.
    Sindsdien gaat het tandenpoetsen bij hem ook veel beter.

Ik zou je kind dus gewoon meenemen maar niets afdwingen, als ze niet wil dan wil ze niet en dan is het ook goed.
    Hielp hier heel goed omdat Kylian echt het idee heeft dat hij de controle houdt.

16. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik zou haar wel meenemen en van te voren voorbereiden. Vertel haar duidelijk dat jullie naar de tandarts gaan en wat hij gaat doen. Misschien kun je ter aanvulling een boekje lenen in de Bieb over de tandarts. Of voordoen op de pop (of papa) wat een tandarts doet. Misschien vind ze dan haar eigen tandje poetsen dan ook wel leuk.

17. pluys

pluys Fanatiek lid

30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    Anoeska is voor het eerst bij de tandarts geweest toen ze net 2 was. Ze was op haar mond gevallen en een stukje van haar voortand was afgebroken. Een goede vriendin werkt bij de tandarts, die vond het verstandig dat we even kwamen. Omdat die keer nou niet echt gezellig was zijn we daarna nog een keer terug geweest.

Maar ik neem haar niet mee als ik op controle moet. Ik doe het in mijn broek voor de tandarts, ik wil niet dat ze mijn angst overneemt...:D

18. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Esmee is toen ze 2,5 was voor het eerst mee geweest naar de tandarts.. de tandarts mocht toen in haar mondje kijken en tandjes tellen..;) Wel zat ze bij papa op schoot.

Afgelopen donderdag voor de 2e keer geweest en ze vind het prachtig.. Want ze mocht weer een cadeautje uitzoeken.:D

19. Foxter

Foxter Niet meer actief

S is met 1,5 al in de stoel gaan zitten, en heeft toen laten zien aan de tandarts "hoe ze haar tandjes poetst". Binnenkort zullen we wel weer een oproep krijgen dat we een afspraak moeten maken, dan gaat ze weer in de stoel en kijkt de tandarts ook hoe ze haar tandjes poetst en dan kijken we hoe dat gaat. Als het weer goed gaat gaat hij even met het spiegeltje in haar mond. Zo bouwen ze het een beetje op.

20. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Louise is ook al sinds baby af aan meegeweest. Met 2 jaar wilde ze niet laten kijken maar een half jaar later wel (bij papa op schoot). In mei is ze heel hard gevallen en stond haar voortand helemaal naar binnen, wij naar een spoedtandarts maar was een hele toffe vent en louise liet hem heel goed alles bekijken en was supertrots!

Deel Deze Pagina