Ervaring met kritiek op je kind (peuterspeelzaal)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sas2008, 14 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sas2008

sas2008 Actief lid

24 nov 2009
    159
    0
    0
    Eindhoven
    Mn dochter is nu twee ochtendjes naar de peuterspeelzaal geweest en de juf zei vandaag dat haar motoriek nog wat babyachtig is en zich soms nog wat babyachtig gedraagt... :( Ze is nu twee jaar en twee maanden en liep pas toen ze 1,5 jaar was. Wel vonden ze dat ze heel goed praat.

Ik weet dat ik het me niet teveel aan moet trekken maar het voelt toch al snel als kritiek op je kind alsof ze niet helemaal meekomt. Ze praat echt heel goed, is heel lief, heeft soms nog wat moeite met haar nieuwe broertje en misschien daarom soms wat babyachtig?? Ik vind haar persoonlijk niet babyachtig en haar omgeving ook niet. Daarbij is ze deze week voor t eerst en natuurlijk nog niet helemaal zichzelf dus vindt t eerlijk gezegd een wat voorbarige conclusie.

Is het zo dat ze gewoon altijd wat aan te merken hebben op de psz of moet ik het echt serieus nemen? Ik zou ook niet zo goed weten wat ik ermee moet? Haar 10 rondjes laten rennen om een voetbalveld? :D

Kortom ik zit er eigenlijk best wel heel erg mee en weet niet zo goed of ik t nou aan moet kaarten of maar laten zitten. Hoop iig dat er niet elke keer kritiek komt. Hoe ervaren andere moeders dit? Is het normaal dat ze je kind erg in de gaten houden qua ontwikkeling?

Nog even voor de duidelijkheid, mn meisje rent, danst en haar fijne motoriek (toren bouwen etc) is volgens het CB dik in orde en loopt ze qua spraak en ontwikkeling voor op andere kinderen dus toch enigszins verwarrend allemaal.

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wat jammer dat ze al zo snel hun vermoedens / ervaringen met jou hebben gedeeld. Dan bedoel ik dat ze het niet wat langer hebben aangekeken.
    Elk kind is anders.
    Ik weet door mijn omgeving dat kinderen vaak een stapje terugdoen als er een broertje of zusje bij komt. Dit is echt tijdelijk (willen soms ook een fles, zijn ineens niet meer zindelijk etc.).

Probeer het je niet al te veel aan te trekken. Laat het je toch niet los, praat dan nog eens met de leiding van de peuterspeelzaal.
    Misschien kunnen ze het wat beter toelichten of hebben ze het iets te ongenuanceerd gebracht.

Als jullie tevreden zijn, het consultatiebureau is tevreden over haar ontwikkeling...niet te veel zorgen maken :D

Elmo

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik sluit me aan bij elmo! Elk kind heeft zijn eigen ontwikkeling, mijn zoon praat nog niet echt duidelijk maar ik heb zoiets dat komt wel... Hij moet zich kunnen ontwikkelen in zijn eigen tempo. en zo ook jou dochter. en zolang jezelf tevreden bent dan is dat toch goed? en als ik jou verhaal zo lees zit het wel goed bij jou dochter hoor :) Mijn zoon rend, springt, danst e.d. ook alleen zijn praten is nog onduidelijk. Nou ik versta hem prima en het komt vast wel goed voordat hij 30 is hahaha. :D

4. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Als je een kindje van 2 jaar en 2 maanden naast een kleuter van 3 jaar en 11 maanden zet dan kan het zijn dat het wat babyachtig overkomt.. ;) Jeetje waar gaat dit over.

Ik vind het erg voorbarig om na 2 ochtenden al zoiets te zeggen. En je kunt er helemaal niets mee, wel dan? Als ze nou agressief was of slecht luisterde is het een ander verhaal.

Zolang ze het leuk vind en het gaat goed lekker laten gaan!

5. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik vind dat ze dit soort opmerkingen niet moeten maken als ze er verder niets mee willen doen. snap je hem?
    kijk als er echt een 'probleem' is en ze er actie mee willen ondernemen vind ik het iets anders.
    maar dit is weer zo'n opmerking waar jij helemaal niets mee kunt... lekker vaag .
    hoe oud zijn de kindjes van de rest van de groep?? dat kan ook schelen he, Jill is ook de jongste dus er zal vast verschil zijn in een 2jarige en een 2,5 jarige .
    ik zou me er niet druk om maken joh.

6. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik vind het belachelijk dat ze dat na 2 ochtenden al denkt te weten!
    jij als mama weet veel meer hoor!

7. sas2008

sas2008 Actief lid

24 nov 2009
    159
    0
    0
    Eindhoven
    Het gevolg hiervan is dat ik nogal een slecht gevoel heb over de psz waar zij nu naartoe gaat. En niet alleen door hun opmerking, uiteindelijk gaat het erom dat mn dochtertje het naar haar zin heeft en niet of ik t kan vinden met de leidster.

Maar ze begon vandaag mijn onderbroek aan te wijzen en zei ze het woord 'slipje'. Dat heb ik haar nooit geleerd en moet ze op school hebben geleerd (ze was die ochtend geweest en heeft nog nooit slipje gezegd). Maar goed kindjes gaan daar naar de wc (ze is zelf nog niet zindelijk) dus dat zou t kunnen zijn maar kreeg er toch een beetje nare bijsmaak van in mn mond. Ze hebben daar ook speelgoed om doktertje te spelen, ben ik ook nooit zo'n voorstander van maar a la.

Daarbij pakte ze me gisteren een paar keer bij mn wang en zei ze op strenge toon 'Luister even'. Ik snap best dat je peuters moet corrigeren maar aanraken houd ik nooit zo van.

Wat ik ook moeilijk vond is dat toen ik wegging mn dochter ging huilen. Ik zag dat er geen enkele leidster was die naar haar toeging terwijl ze t enige kindje is dat nieuw is daar en de andere leidsters niet iets belangrijks aan t doen waren of druk met een ander kind. Dus ik vond t zo zielig om haar daar alleen te zien staan huilen dat ik naar haar toe wilde lopen waarna de juf als een pijl uit de boog op mij af kwam 'dat ik nu toch wel echt weg moest gaan ondanks dat ze huilde'. Dus ik zei dat niemand haar trooste zei ze 'dat doen we wel ga maar weg'. Stond ze daar zielig in haar eentje te huilen...

Sorry voor al deze uitgebreide info maar zit er echt mee en overweeg een andere psz te zoeken. Puur omdat ik er gevoelsmatig gewoon een slecht gevoel over heb en niet wil dat ze 2 jaar daarnaartoe gaat en achteraf blijkt het nooit leuk te hebben gehad. Uiteindelijk gaat ze daar voor dr lol naartoe op deze leeftijd...

Zit natuurlijk wel met wachtlijsten etc Is het overhaast om dit te doen of vinden jullie dat je beter op je gevoel af kan gaan?

8. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik geloof dat je in zijn algemeenheid altijd beter naar je gevoel kunt luisteren, maar;)
    er zijn nog wel stappen dioe je eventueel eerst kunt nemen.
    1. je kunt met de leidster het gesprek aangaan en dan aangeven dat je dochter het niet naar haar zin heeft, je vindt dat ze snel conclusies trekken etc.
    2. Met andere ouders praten over hun ervaringen met deze psz

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik dact hetzelfde. Een kindje van 2 jaar is ook nog erg klein. Ik vind het zelfs persoonlijk te vroeg voor veel kindjes om al naar een PSZ te gaan.

Isabella was er toen nog niet aan toe en ging pas met 2 jaar en 8 maanden.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

10. sas2008

sas2008 Actief lid

24 nov 2009
    159
    0
    0
    Eindhoven
    Door de wachtlijst was t op een gegeven moment zo dat ze kon met 2 jaar en 2 maanden en als ze dat plaatsje liet gaan dan hield t op en kon ze pas met 4 naar de kleuterschool maar idd achteraf gezien is t misschien gewoon te snel...

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je hebt zo'n slecht gevoel over deze PSZ.
    Ik zou uitkijken naar een andere (misschien ander dorp).

Een kindje niet troosten, afleiden als mama weg gaat vind ik persoonlijk echt niet tof!
    Ze is nog zo klein.

12. sas2008

sas2008 Actief lid

24 nov 2009
    159
    0
    0
    Eindhoven
    Dat heb ik dus ook! Vanochtend werd ze wakker en zei ze meteen 'hoeft niet school toe' ' school niet leuk' en dat heeft ze het afgelopen uur zeker al drie keer gezegd. Ik snap dat ze moeten wennen en dat de meeste kinderen het in t begin niet geweldig vinden maar ze zegt dat ze met kinderen spelen wel leuk vindt en de kindjes ook leuk zijn maar de juf niet leuk is :( Denk inderdaad dat t beter is om uit te kijken naar een andere psz die misschien beter bij haar aansluit.

Was benieuwd of meer moeders gestopt zijn met de psz na korte tijd?

13. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Moeilijk he!? Het is toch je kostbaarste bezit wat je daar achter laat. Weet er sinds kort alles van ;), mijn dochter is afgelopen week ook voor het eerst geweest.

Ik denk niet dat je nu al de conclusie moet trekken dat twee jaar te snel is. Geef haar tijd om te wennen. Dat hebben bijna alle kinderen ongeacht leeftijd. Vanwege je gevoel zou je het liefst je biezen pakken en ergens anders overnieuw beginnen. Maar je gevoel delen, op een geschikt moment is beter.

Blijf er bij tot dat je kindje rustig is, door eerst samen een puzzel te maken. Bel tussendoor even en kijk of je gevoel verbeterd. En anders andere keuzes maken.

Wel vreemd dat als je de plek nu niet zou nemen er geen gelegenheid meer zou zijn tot 4 jaar. :(

14. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Als ik kijk naar mijn ervaring op de psz bij mijn dochter, dan zou ik zeggen, haal ze er af en zoek een nieuwe.
    Mijn dochter was ook 2 jaar en 2 mnd toen ze ging. Het was echt de benjamin, want officieel was het pas met 2.5. Met afscheid nemen, was er altijd een juf die haar handje vasthield of naast haar ging zitten met spelen. Ze heeft nooit gehuild en als kindjes dat wel deden, dan werden ze opgetild en geknuffeld en gingen ze mama uitzwaaien. Zo kan het dus ook!

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou haar naar een andere psz laten gaan, vind het niet normaal hoor dat ze je bij de wang pakt enzo. Mijn dochter doet nu alles na wat op het kdv gebeurd, maar met zoiets is ze nog nooit thuisgekomen!

Huilen als je weggaat is op deze leeftijd wel normaal, mijn dochter doet dat in fases bij het kdv, maar als ik wegga en ze moet huilen komt er direct een leidster om haar even af te leiden en daarna zwaaien ze mij samen uit voor het raam.

Maar dat bij de wang pakken en dan luister even zeggen vind ik belachelijk, zeker als ze nog maar zo kort op de psz zit. (als een kind daar nou al 3 maanden zit en het is een belhamel, vind ik het nog niet goed maar wel te begrijpen)

Veel sterkte ermee, ik begrijp dat je hier een flinke knoop van in je maag krijgt!

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik krijg spontaan medelijden met je dochter. Als het mij zou overkomen, dan was ik er klaar mee.
    Julia is nu 2 jaar en 3 maanden en gaat sinds 4 weken naar de psz. Ze is daar inderdaad de kleinste en de jongste, en is nog heel stil etc daar.
    Maar ze vindt het wel heel leuk!
    Blijf elke keer even een minuutje of 5, dan krijg ik een kus en gaat ze zwaaien...

Dus als jij er al een slecht gevoel bij hebt, je nu al kritiek krijgt en je dochtertje echt niet wil...dan wist ik het wel!

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Wij kregen vlak voor de kerstvakantie van Kylian's juf te horen dat het hun opviel dat hij in de motoriek achter liep.
    Van de grove motoriek wisten wij maar hadden we nooit wat achter gezocht mede omdat het cb steeds zei dat het heel normaal was dat kindjes die snel en goed praten op de motoriek wat achter liepen.

Maar het viel juf op dat het ook voor de fijne motoriek gelde (of is het gold??)
    Ons was het ook opgevallen dat hij wat langzamer was met dingen (trui uittrekken was er niet bij enz enz)
    Dus hebben wij een afspraak gemaakt bij een kinderfysiotherapeute, die gaf aan dat ze hem best wilde testen.
    Dat hebben we laten doen en daaruit bleek hij inderdaad risico te lopen om achter te gaan lopen . ( 50 punten is het gemiddelde en Kylian scoorde 16).
    Ook bleek Kylian hypermobiel te zijn waardoor hij dus ook wat moeilijkheden ondervind.

Dus als je het zelf ook niet vertrouwd kun je altijd kijken of er een kinderfysiotherapeut er zijn of haar licht over wil laten gaan.

18. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Peuters kopieren erg veel, dat merk ik aan mijn eigen zoon nu. Afgelopen week werd ik de gang opgestuurd dus haha ;) mijn zoon was boos op mij en het was Mama op de gang! en het vingertje kwam omhoog en hij zei: pas op mama ;) Maar met dit wil zeggen ze kopieren het gedrag en als ze jou bij het wang pakt en zegt luister even... vind ik niet normaal. Geloof niet dat ze mijn zoon bij zijn wang moeten gaan pakken... ik lees meer dingen van jou. Ik zou geloof ik zelf een andere PSZ zoeken ook als je dochterje al aan geeft dat ze niet naar school wil :( Mijn zoon gaat altijd met veel plezier naar school en komt altijd weer vrolijk en enthousiast thuis.

19. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weet je wat ik deed toen mijn zoont net naar de psz ging.

Ik ging zo genaamd weg ( Dus niet) En kleine 15 min later ging ik kijken of me zoon nog huilden of dat hij lief vrolijk aan het spelen was dat was meestal gelukkig zo. Zo pakte ik het aan. Wel zorgen dat de leidsters je dan niet zien en je kind;) Dus idd ik verschool me achter de bosjes.

En idd twee jaar net is vrij jong maar dat hoeft niet zo te zijn. Het is wel een grote verandering voor peutertjes van alles doen in eens en er worden dingen van ze verwacht en er zijn vaak Grotere kinderen waar ze bang van kunnen worden die zijn al zo wilt bijvoorbeeld een peuter dat al bijna 4 is die zijn al zo sterk ect dat kan overdonderend aan voelen.

20. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik zou ook zeker even met de moeders van de andere kindjes gaan praten, dan heb je meer zekerheid. Het kan ook zijn dat je jezelf zo'n zorgen maakt, dat het steeds erger gaat lijken in je gedachten...
    Wel heel jammer dat jezelf (en je kindje) niet een klik hebben met de juf.
    Op zich vind ik het wel goed dat de juf zegt wat ze ziet. Zij heeft de deskundigheid en ze kan natuurlijk vrij snel zien of er iets is met je kindje.
    Toen onze Jesse nog maar één morgen naar de psz geweest was, vroeg ik het het gegaan was, en toen zei de juf ook wat haar opviel, dat hij nog zo slecht praatte voor z'n leeftijd (maar dat wisten we zelf ook al) en dat hij nog niet in de kring wou zitten en niet wilde opruimen. Zelf zag ik dit niet als kritiek, maar ik mag de juf ook echt, dat is denk ik het verschil. Ze zei ook: trek het je niet aan, want dat is heel vaak zo, en ze moeten de structuur en de regeltjes nog even in de gaten krijgen.
    Nu wist ik dat zelf ook wel, want ik heb zelf ook zeven jaar op een psz gewerkt, dus ach... bij elk kind zie je dat ze bepaalde dingen vroeg kunnen, en bij sommige dingen wat achterlopen.
    Als ze vijf jaar zijn, kunnen ze toch wel allemaal hetzelfde.

Maar dat je een slecht gevoel hebt bij de juf, dat is het meest vervelend. Vooral met het Hofnarretje in je achterhoofd...
    Ik hoop voor je dat je er snel uitkomt. En als er niet snel verbetering komt, zou ik ook maar een andere psz zoeken. De toon is dan gezet, en de sfeer is dan toch weg.
    Sterkte ermee hoor!

Deel Deze Pagina