Tja dat vraag ik me dus af, Tygo wil niet op zijn buik. Hij rolt wel van rug naar buik maar niet terug. Als hij op zijn buik ligt begint hij te schreeuwen/jengelen/huilen. Dus rol ik hem maar weer op zijn zij en laat ik hem het laatste stukje zelf naar zijn rug terug rollen. Maar hoe moet hij nou ooit gaan tijgeren of kruipen als hij niet op zijn buik wil liggen en alleen maar sparteld???? Hij is nu al bijna 10 maanden, en kan alleen nog van rug naar buik rollen. Ik weet ze doen het op eigen tempo en ik vind het ook niet erg, maar hij is vaak zo gefrusteerd. Vinden jullie dat ik hem gewoon moet laten liggen als hij op zijn buik draait? Om het tijgeren en kruipen te stimuleren. Groetjes
Stijn wou ook nooit op zijn buik liggen en ging daardoor met 8 maanden wel al zelf zitten en hij heeft nooit gekropen, hij is altijd op zijn kont door de kamer gegaan.. Nu is hij 3,5 en ligt alleen maar op zijn buik te slapen..
dan gaat hij toch (nog) niet kruipen en tijgeren? gewoon lekker laten gaan hoor, komt vanzelf goed. ook als hij gefrusteerd is laat maar even gaan.
Dat spartelen op zijn buik hoort er wel bij. Daarna gaan ze kijken wat ze nog verder met hun ledematen kunnen als ze op hun buik liggen. Ik ben wel een grote voorstanden van het buikliggen van kinderen omdat het de beste houding is voor de juiste ontwikkeling van spieren en bewegingen. Je kunt kijken of je hem een paar minuutjes bezig kunt houden op de buik, door zelf voor hem te liggen, spelletjes te spelen, uitdagen om zich aan zijn armen op te trekken enz. Het moet wel leuk zijn, en niet verplicht. In het begin maar een paar minuutjes en dan steeds langer.
Wij hebben deze fase ook gehad met ons zoontje. Die frustratie is deels goed omdat dat ze stimuleert om te blijven proberen. Ik liet het meestal eventjes gaan, maar daarna draaide ik hem terug of ik ging met hem spelen terwijl hij op z'n buik lag. Uiteindelijk is het met rollen, tijgeren en kruipen helemaal goedgekomen! Succes!
hier was het andersom.. Hij wilde echt niet op zijn rug liggen. Meestal liet ik hem een minuutje of 2 spartelen, en hielp hem dan door hem mijn hand aan te bieden. Dan trok hij zichzelf wel weer op zijn buik.. Tot hij doorhad hoe hij het zelf moest doen. Doordat mijn jochie dus de hele dag op zijn buik lag, heeft het erg lang geduurd voordat hij zelf ging zitten. EDIT: Mijn jochie wilde niet op de rug liggen, maar ook niet zitten, vandaar dat hij het niet snel geleerd heeft
Echt waar? zitten doen ze toch ook vanuit de buikligging en niet vanaf de rugligging? Dus om handen en knieën staan, de draaimaken met de kont en hup-zitten. Ik zou niet eens weten hoe een kindje vanaf de rug moet gaan zitten, behalve als het neergezet wordt.
Ik probeer hem idd een beetje te vermaken op zijn buik met speeltjes en zingen enz. Hij vind het meestal zo'n 3 min leuk en dan niet meer. En ik dacht idd dat buik ligging goed was voor de ontwikkeling vandaar dat ik het best belangrijk vind. Ik moet zeggen dat hij het nooit leuk heeft gevonden om op zijn buik te liggen. Soms vraag ik me af of het daaraan ligt dat hij niet zo snel is..
Sorry, Klopt.. Ik bedoelde. Mijn zoontje wilde echt alleen op zijn buik, niet in lig, maar ook niet in zit.. Dus vandaar dat hij dat niet leerde, omdat het hem niet boeide. Als het kindje van de topicstarter door krijgt dat hij vooruit kan op zijn buik, gaat hij dat steeds vaker proberen. Omdat het gewoon handig is.. Maar er zijn kindjes die gaan zitten vanaf rug, gewoon zo omhoog (sit-ups).. Goed voor de buikspieren
idd in kleine beetjes oefenen met hem. Buikligging is idd wel heel belangrijk voor de ontwikkeling. Alleen liggen zal hij niet zo leuk vinden, maar je kunt tegenover hem gaan liggen en dan met een balletje rollen bv. Steeds iets langer proberen, zo gaat hij inzien dat het ook best leuk is om op zn buik te liggen.
Kinley kon met 7 maanden al goed zitten (ze ging niet zelf zitten) maar wilde niet op de buik, dat werd krijzen/gillen en spugen. En op het cb hamerden ze er maar op dat ze op de buik moest liggen omdat ze anders nooit zou leren kruipen (Kinley doet aan billenschuiven). Maar ja als je kindje echt niet wil (ook niet als je het bezig houdt) dan houdt het ook wel een beetje op (vind ik). op 14 juni weer zo'n preek gehad op het cb en wat denk je op 16 juni gaat mw zelf van zit op de buik liggen en tijgert weg Dus uiteindelijk is het wel goed gekomen zonder haar op de buik te 'dwingen" groetje sAnita
Grove motoriek kan ermee te maken hebben, want tijgeren, kruipen, gaan zitten, optrekken enz. gaan vanuit de buikligging. Maar hij is er waarschijnlijk nog niet daar aan toe, het komt vanzelf. 3 minuten in het begin is ook goed, als je de uitdaging blijft bieden en hem op een of andere manier laat zien dan ie dan ook vooruit kan komen, krijgt ie er misschien interesse in. En misschien is hij goed bezig met het fijne motoriek (speelgoed onderzoeken met zijn handjes en vingertjes enz) en komt de grove pas later.
Ja dat dacht ik dus ook toen ik het las. Mijn dochter kan dus niet zelf gaan zitten omdat zij een billenschuiver is en niet op haar buik wil.
Maar hoe doet ze dan billenschuiven? Moet je haar eerst neerzetten? En kan ze zich wel optrekken aan de meubels vanuit ligpositie (zoals bijv gaan staan in bed)?
Nou idd hij is erg van de details en fijne moteriek is de hele dag mijn nagellak, knoopjes aan mijn shirt, vlekjes enz an het bestuderen en mijn zijn wijsvinger aan het aanraken. Goed dan dus gewoon door met af en toe even op de buik. En proberen meer uitdagingen voor hem te zoeken.
ik sluit me bij adi aan, verder kun je je kindje op de buik wat stimuleren, door een hydrofiel, opgerold, onder z'n borst en okseltjes te leggen, dan zit hij gelijk wat hoger rechtop en kan je kindje wat meer zien, wat vaak weer interesanter is. Als je kindje dit tenminste niet uit zichzelf doet...
Wij hebben hier de meest gekke kapriolen uit de kast gehaald om de buikligging te stimuleren. Soms deed ik mijn dochtertje met haar bovenlichaam op een sierkussen leggen (op haar buik) en dan mee gaan rondtrekken door de kamer. Ze gilde het uit van plezier. En dan zette ik haar zo met die kussen onder haar borst even een paar minuutjes voor de tv, zodat ze zich verder moest optrekken om het te zien. Dan als die zich goed omhoog kan trekken op zijn armen, zijn lievelingsspeeltje (of juist een afstandbediening of zo, iets wat ie HEEL graag wil hebben), voor hem neerleggen zodat is één arm van de grond moet tillen om het op te pakken. Ik ging altijd mee op de buik liggen en zelf kruipen, zodat hij zich niet geïsoleerd voelt 'daarbeneden'. Dat soort spelletjes maken het ook wat leuker voor het kindje.
Ik doe nu met mijn dochtertje vijf maanden. Het spelletje rollen. Ze kan al zelf van rug naar buik. En ik draai haar van buik weer terug naar rug en dan rok ik haar weer op de buik lekker spelen. En nu vind ze het op haar buik erg leuk worden. Eerst ook helemaal niet dus. Misschien lekker rollen met je kindje zo als een bal
Op zijn handen steunen kan hij wel, ook op 1 hand. Hij zet zich ook af op de vloer waardoor hij naar achter schuift. Dus opzich kan hij dat wel alleen niet zo lang. Maar die van dat kussen vind ik een goeie, ik ga het meteen doen straks. En dat rollen met je kindje doe je dat dan op de grond?? Dat lijkt me zo hard.
Hier nog een kindje wat absoluut niet op zijn buikje wil. Hij gaat dan ook huilen/jengelen/krijsen enz. en gaat gewoon liggen met z'n hoofdje. Of hij gooit zich zo snel mogelijk terug op z'n rug! Lastig stimuleren dan hoor!!! Haha!! Hij kan ook niet zelf gaan zitten, maar wel heel erg goed zitten als je 'm neerzet. En dan schuift hij door de kamer; eerst alleen achteruit maar sinds een weekje ook vooruit. Optrekken enzo doet hij nog steeds niet, maar hij heeft duidelijk andere interesses en ik zie hem wel steeds ontwikkelen. Das het belangrijkste; in welk tempo is dan niet echt relevant. Hij komt wel!! (zeg ik nu heel stoer, maar ik baal natuurlijk ook wel eens als ik zie dat andere kindjes al zoveel kunnen of zelfs al los lopen...) Op het CB waren ze laatst ook mega relaxed; ze konden zien dat het een hartstikke pienter ventje is en ze dachten dat z'n interesses gewoon ergens anders liggen. Komt wel goed zeiden ze! (nou, als zelfs het CB dat zegt )