slaapwijze baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sjana, 23 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje slaapt 's nachts door van 23u tot 8u, perfect dus!
    Maar overdag heeft hij precies moeite om in slaap te vallen..Het lijkt alsof hij zich niet wilt geven.
    Bijvoorbeeld: hij eet en na ongeveer 1,5u later begint hij te zeuren en in zijn ogen te wrijven. Oogjes zijn dan dicht en begint dan te janken. (krampjes zijn het niet want als hij krampjes heeft dan huilt hij even tot krampje weg is, als krampje terug komt, dan huilt hij even tot het weer weg is)
    Als je hem dan even opneemt en rondloopt met hem dan valt hij van het gewieg in slaap. Soms laat ik hem in zijn park liggen en beweeg ik wat met hem en dan valt hij na een tijd wel in slaap.

Maar ik snap niet dat het altijd zo een "strijd" is om in slaap te geraken :)

Heeft iemand tips? Zou ik hem bijvoorbeeld 's middags even in zijn eigen bed leggen zodat hij misschien wat langer doorslaapt.
    Hij slaapt overdag hier in zijn park tussen 2 voedingen door.
    Ben curieus naar jullie reactie :)

2. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Allereerst wat genieten dat hij in de nacht zo lekker doorslaapt!
    Ik had ook een moeilijker slaper overdag. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je hem te lang ophoudt. Kindjes van twee maanden kunnen 60 tot 75 minuten wakker zijn. Wanneer je ze langer ophoudt zijn ze echt heel moe en komen ze moeilijker in slaap.
    Ik wachte eerst ook op de moeheidsignalen zoals gapen,drukker worden maar soms mis je die of zie je ze te laat. Ik kijk dus nu ook heel erg op de klok en dat lijkt te werken. Ze heeft dan nog voldoende energie om zelfstandig in slaap te vallen. Er wordt gezegd dat huilen een (te) laat signaal is.
    Het is ook een beetje zoeken hoor! Succes

3. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Leonizzie voor jouw antwoord :)
    Ja hij sliep al redelijk rap door. We moesten in het begin 1x per nacht rond 4u op om eten te geven maar na een tijdje niet meer. Echt zalig jah (geef wel flesvoeding, dat is ook wel weer anders dan borstvoeding)

Oh dat wist ik niet. Wat doe je dan? Je vertelt dat je op de klok kijkt en wat doe je dan? :) Leg je haar dan in het park of in haar bedje in slaapkamer? En hoe lang?

's Avonds krijgt onze kleine zijn pap rond 2130 en om 22.30 ongeveer leggen we hem in zijn bed. Hij protesteert dan wel enkele minuten want hij weet al echt dat het dan slaaptijd is! :) Nadien valt hij gewoon in slaap.

Overdag geeft hij zijn eigen dus niet :) Soms valt hij in slaap en nadien kan hij bv na 5min terug wakker worden en huilen.

4. fafje

fafje Niet meer actief

zoals jouw kindje slaapt, doet de mijne ook...
    af en toe veranderd ie het iets...slapen rond 21/22u en dan even om 4 uur slokjes en dan tot 9 of 10 weer...

hij wordt na de eerste voeding ( die van 9/10u in dit geval) altijs binnen een uur na voeding moe...en ik leg em dus stndaard elke dag, ongeacht moeheidverschijnselen, in zn bedje...

Sosm duurt het een half uur voordat ie slaapt en sosm 5 min....maar laat em altijd even zn slaapje doen...jengelen /mopperen gaat soms vooraf..

ik dnek in jouw geval dat wnaneer jij ziet aan je kindje dat ie moe is, het al te laat is...ik dnek dat je em iets vroeger erin moet leggen...mss kan je ook max na een uur na de voeding, gewoon even proebren, paar dagen..

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    1,5u wakker zijn met 2 maanden is volgens mij ook wel lang. Hier deed ze dat denk ik van 4-7 maanden en nu ongeveer 2 uur.

6. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    @fafje: leg je uw kleintje dan in zijn bed in zijn slaapkamer of in het park?

@Red88: ja hij is veel wakker. Gisterenavond had hij om half 7 gegeten en om 9u sliep hij nog niet. Iets nadien heeft hij dan 10min gedoezeld noem ik dat en dan heb ik hem om half 10 eten gegeven en in zn bed gaan leggen.

Het kan idd wel zijn dat hij te lang wakker is tussen zijn voedingen door. Ik kan het eens proberen :)

Ik weet alleen niet goed waar ik hem moet gaan leggen. Hij weet echt dat de dag op de benedenverdieping is en de nacht linkt hij al met zijn slaapkamer en zn bedje.
    Overdag slaapt hij beneden in zijn park. Hij speelt ook in zijn park en op de speelmat.
    Nu heb ik wat schrik dat als ik hem in zijn bed leg in zijn slaapkamer dat hij dan misschien gaat denken van: oei, het is nacht...

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat als je het overdag boven niet al te donker maakt, hij het verschil wel blijft weten tussen dag en nacht. Nacht = donker, dag = licht.

Ons mannetje valt beter in slaap als hij even op een speentje mag zuigen. Verder hebben wij altijd hetzelfde ritueeltje. (slaapzakje aan, speen indoen, liedje aan, kus geven) Dat helpt ook wel.

8. fafje

fafje Niet meer actief

standaard ochtend slaapje in zn ledikant, en de rest van de middag slaapjes in zn wagen....ligt eraan...zet die soms in zn kamer, of in onze kamer of woonkamer...maar net waar hij zich fijn voelt..('snachts slaapt ie namelijk in zn wagen bak in onze kamer

je kan zn kamer smiddags toch verlicht laten....

9. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    maar slaapt hij wel lang, als hij uiteindelijk slaapt? of wordt hij dan weer vroeg wakker?

10. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Juffie roos:Hij slaapt niet echt lang. Hangt er echt vanaf :)
    Daarnet had hij om 8u gegeten, om 10u was hij nog wakker. Hij is uiteindelijk in slaap gevallen tijdens het stofzuigen en dan heeft hij een uurtje maximum geslapen.
    Nu heeft hij om half 12 pap gekregen. Ik heb hem net boven in zijn bedje gaan leggen. Tot nu toe is hij aan het brabbelen :) Geen gejank ofzo
    Volgende voeding is normaal rond 3u. Ben curieus wanneer hij wakker zal worden (als hij in slaap valt tenminste hihi)
    @fafje: ik heb de rolluiken net niet tot gans beneden gedaan (zo komt er nog iets licht binnen en is het ook niet pikkedonker)

Duimen dat dit goed gaat :)

11. fafje

fafje Niet meer actief

zolang ie niet echt huilt(lees: krijsen) alleen btj jengelen/mopperen, is het niet erg hoor...hij pat zo tenminste zn rust..

Ik merkte, doordat ik dat strakke ochtendritueel erin gooide, hij er zo aan gewend raakt....hij weet ook precies dat hij op dat moment naar zn bedje gaat...zodra ik em erin leg, gaat ie al in zn slaaphouding liggen...die voorspelbaarheid geeft ook rust...en geeft ie eerder toe aan zn moeheid...succes!!

12. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Sjana, wanneer ik op de klok kijk en zie dat het tijd is om weer te gaan slapen dan haal ik haar uit de box en loop ik even (3 min)met haar door de kamer rond, weer even tot rust komen zeg maar. Daarna loop ik naar boven naar haar slaapkamertje en doe ik de rolgordijnen dicht met een klein randje over zodat het niet helemaal donker is en stop haar met een ritueeltje in bed.
    In het begin had ik een reiswiegje beneden in de woonkamer staan en was het altijd licht overdag, maar omdat ze zo onrustig was en niet sliep werkte dat gewoon niet dus ze slaapt nu altijd in haar eigen bedje en verduister ik het ook een beetje.
    Wel heb ik vanaf het begin gedaan dat ze na de voeding van half 7 in eigen bedje sliep in het donker. Daar was ze snel aan gewend en ze slaapt dus ook altijd om 19.00 uur en dan moet ik haar wakker maken rond 22.30 voor nog een voeding.
    Het slaapritueel is dus heel voorspelbaar op deze manier.
    Sommige kindjes kunnen er heel goed tegen om bijv. in de box te slapen, maar vaak wordt geadviseerd dit niet te doen en dat echt als speelplek te houden en bedje of kinderwagen om te slapen.
    Er staan ook wel leuke tips op inbakeren.nl - slaappatroon van baby's

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou 'm idd proberen zoveel mogelijk overdag in z'n bedje te laten slapen. Dan weet hij straks dat bed=slapen, box=spelen.
    Misschien krijgt hij wel teveel prikkels overdag waardoor hij minder slaapt.
    Hier sliep ze trouwens de eerste 3 maanden 's avonds niet, pas om 22u ging ze slapen. Vanaf 4 maanden gaat ze om 19u, nu vaak om 19.30u op bed.
    Ik merk dat ik het ook nog wel eens lastig vind hoor! Mijn dochter doet niet aan vaste tijden en de ene keer slaapt ze 3 kwartier, de andere keer 2,5u. Ik probeer haar op bed te stoppen als ze moe is, maar soms kom ik er achter dat ze niet moe lijkt, maar als ik haar in bed stop, ze wel slaapt. Hou nu maar een beetje een max. van 2 uur aan, einde van de dag is ze vaak wel wat langer wakker.

14. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Ik vind het echt heel lastig. Als hij in zijn bedje ligt, niet slaapt, maar ook niet huilt, dan rust hij evengoed wel uit.
    Kan me voorstellen dat het zwaar is om iedere keer die strijd te hebben voor het slapen gaan.
    Die van mij viel ook altijd lastig in slaap. Hebben de ria blom methode uitgevoerd; dus steeds om de 10 minuten kijken als hij huilt. Dit werkte goed, hij valt zelf in slaap nu. Bij ons is echter nu het probleem dat hij steeds maar kort slaapt en dan haal ik hem er maar uit omdat hij echt hard gaat huilen. (dan weer om de 10 minuten kijken vond ik niet nodig)
    Lastig he dat slapen! hoop dat het snel beter gaat...
    Succes!

15. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt!
    Ja, rituelen kennen ze wel snel eh.

Toen ik hem deze middag in zn bed had gelegd heeft hij wat gebrabbeld en nadien is dat overgegaan naar huilen. 5min heeft hij gehuild en is in slaap gevallen. Na een 20min was hij eventjes wakker geworden van iets denk ik en protesteerde even maar is dan na 2min terug in slaap gevallen. In totaal heeft hij 1uur geslapen.

Hij heeft rond 14.45 u zijn pap gekregen en heb hem een uur later neergelegd (niet in zijn bedje). Hij is spontaan zonder enig geluid in slaap gevallen :)
    Als dit zo blijft, is dat goed. :)

16. fafje

fafje Niet meer actief

als je dit nou elke dag probeert te doen..z.al je zien dat je kindje daar op reageert...hoeft niet per se stipt 14.45u...maar bijv NA dat papje, standaard slapen in "..."(waar dan ook, maar dan standaard vaste plek)

succes!

17. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Leonizzie: ja ik denk dat ik dat ook ga moeten doen. Heb er vandaag extra op gelet. Na het eten wat bezig geweest met hem en nadien heb ik hem neergelegd en hij is dus rustig in slaap gevallen. Deze keer heb ik hem niet in zijn bedje gaan leggen maar hier beneden in de woonkamer. Ga dit nu zo blijven doen.
    Toch leuk dat je uw ervaring mee wilt delen. Zo zie je maar...een moeder kan niet alles weten (het is mijn eerste kleintje):)

18. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is ook zo ene :) De ene keer is dat een 'scheetslaapje' (zo noem ik dat hihi dwz dat hij iets nadien terug wakker is) en de andere keer 1u, 2u.
    's avonds is hij ook meer wakker.
    Goh teveel prikkels...wat zijn teveel prikkels he :) Ik ben wat met hem bezig, andere momenten zit hij in zijn relax wat te kijken naar vanalles terwijl ik bv eten maak..
    Zoals ik hierboven al zei: ik ga dat patroon ook aannemen, op tijd hem neerleggen zodat hij wat slaapt.

19. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja idd, dat slapen overdag is lastig als hij zich niet wilt geven. Maar vandaag doet hij het eigenlijk goed! Heb nu gedaan wat ik hier gelezen heb op forum (hem op tijd neerleggen en hem niet te moe laten worden)
    's avonds voor hij gaat slapen hebben we daar geen problemen mee :)
    Ik denk dat ik hem echt te fel bezig heb gehouden en hij daardoor te moe werd en daardoor begon te huilen.:)
    Bedankt!

20. Sjana

Sjana Actief lid

10 jan 2010
    356
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan hem niet direct na het papje neerleggen omdat hij een beetje verborgen reflux heeft dus houden we hem toch wel even recht. En na zijn pap valt hij nooit in slaap, de gekkerd :)8)

Deel Deze Pagina