Mijn zoontje heeft vanochtend voor het eerst mandarijn gekregen als fruit. Hiervoor hielden we het bij appel, peer, banaan en avocado. Hij is inmiddels helemaal krampjes vrij, dus het proberen van mandarijn leek me een logische volgende stap. Hij vond het erg lekker, en genoot zichtbaar van zijn fruithap. Maar.... een paar minuten na zijn laatste hap begon hij over te geven en kwam een groot gedeelte van de mandarijn er in golven weer uit. Goed om te weten: Mijn zoontje heeft de nodige voedselallergieen. Daarvan krijgt hij normaal gesproken direct uitslag rond de mond, soms moet hij vergelijkbaar overgeven. Eigenlijk laat hij tijdens het eten duidelijk al zien dat hij er ziek van wordt, omdat hij begint te huilen en niet verder wil eten. Nu wilde hij juist meer, en vond hij het erg lekker. Nu kan het overgeven ook toeval zijn. Of wellicht was de mandarijn toch nog te zuur voor zijn maag, en gaat het over een paar maanden wel goed. Ik ben benieuwd of meer moeders deze reactie herkennen, van overgeven na het eten van een mandarijn.
Ik heb ook wel eens een spuugsessie gehad van mandarijn. Toen waren de velletjes iets te hard en draderig. Maar dat was dus wel tijdens het eten. Niet pas na een paar minuten. Je zou een keer kunnen proberen of het aan de velletjes ligt en de partjes helemaal kunnen ontvellen. Als hij dan weer moet overgeven is het toch een allergie of te zuur.
Ik denk niet dat het aan een velletje lag. Hij hoefde niet te kokhalzen tijdens het eten, maar het was totaal onverwachts na het eten. Over een tijdje probeer ik de mandarijn nog eens. Om te kijken hoe het dan gaat. En ben ik natuurlijk extra alert op een grote spuugbeurt, zodat (hopelijk) niet alles onder zit.
Ik heb gewacht met citrus tot 12 maanden, omdat ze ook andere allergieën had. Mogelijk dus toch nog even wachten?
Is het langer wachten vanwege aanwezige allergenen in citrusvruchten, of vanwege een grotere kans op darmkrampen/maagproblemen ivm het aanwezige zuur? We hebben overigens ook besloten het opnieuw proberen nog even uit te stellen, omdat hij op zich genoeg variatie heeft in andere fruitsoorten. Maar ik ben wel benieuwd waar "het 'm m in zit".
Tja, citrus is vrij zuur, en mijn dochter had zware reflux. Dus extra zuur zag ik niet zitten. Maar ze had ook KMA, en dus vond ik risicovol fruit niet zo'n strak plan. Beide dus eigenlijk.