Vanaf wanneer op de fiets?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pantoffelheldin, 19 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tja dan doe jij het anders.

De oudste was geen langzame kwa ontwikkeling, maar mijn kinderfysio gaf toch echt het advies om te wachten tot 9 maanden. Hier heeft ze ook onderbouwing voor gegeven.

Yepp geeft aan dat er in de Yepp mini geen kinderen jonger dan 9 maanden vervoert mogen worden.
    Collectie | Yepp
    https://www.fiets-zitje.nl/service/gmg-yepp-mini-kinderzitjes-montagehandleiding/

Thule geeft zelfs aan bij kinderen onder 1 jaar voor gebruik van een fietsstoeltje een kinderarts te raadplegen.
    https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-trailers/child-bike-seats/thule-ridealong-mini-_-100104

Dus nee, niet zelf verzonnen ;)

2. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    De rug van een baby is door de houding in de buik niet recht, doordat de spieren in het eerste jaar sterker worden groeit de rug ook weer mooi recht en dit is vaak klaar met 8/9 maand, vandaar die termijn.

3. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    8 maanden, toen kon mijn dochter zelf vanuit lig naar zit en terug.

4. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Het gewicht van een kindje doet er niet toe, op het stoeltje staat vanaf 9 kilo dus eigenlijk mag mijn zoontje van 1,5 er nog niet in want hij weegt iets meer dan 8,5 kilo.
    Het gaat er echt om of je kindje zelfstandig kan gaan zitten en dat was hier met 12 maanden.

Dus nog even geduld:)

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Onze dochter ging vanaf een maand of 11 mee op e fiets, maar moet zeggen dat ik soms nog wel vindt dat ze erg kunnen stuiteren op e fiets. Rond de eerste verjaardag vind ik echt vroeg genoeg

6. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik zeg niet dat je het zelf verzonnen hebt, ik zeg alleen dat ik de en/en regel niet kende en dat Veiligheid.nl die dus ook niet gebruikt. Er is dus blijkbaar geen overeenstemming over en dat vind ik altijd jammer, want dan gaan mensen bijvoorbeeld ook kindjes van 9 maanden in een stoeltje zetten dat nog niet zelfstandig tot zit kan komen, omdat die 9 maanden vaak wordt genoemd.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar dat is grotendeels ook het probleem wat mensen er zelf van maken.
    Ik reageer in zo'n topic over en 9 mnd en zelfstandig tot zit kunnen komen.
    Toch lezen veel mensen liever "of" ipv "en". Daarnaast is "zelfstandig zitten" vaak ook een lastig begrip, want als ik mijn baby op de billen neerzet blijft het zitten, dus kan het zelfstandig zitten. Even vergetende dat het advies is om een baby niet op de billen neer te zetten tot het zelfstandig naar zit kan komen. (wat ook heel veel mensen wel doen)

Maar ik kan er niets aan doen als mensen toch anders willen doen.

Advies is ook om babys tot 14 maanden in de auto achterwaarts te vervoeren, dit advies gaan ze zelfs wettelijk verplicht maken omdat men ook leest "vanaf 9 kg" en overstapt naar autostoelgroep 1. En eigenlijk vind ik het belachelijk dat dit in de wet aangepast moet worden, maar tja...

Daarom probeer ik beide adviezen te geven, zo ook hier.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het heel helder wat je uitlegd en ik ben het ermee eens. Maar wat met heel veel veiligheidsvoorschriften is: mensen interpreteren het zoals het hen goed uitkomt. Ook al is het voorschrift duidelijk.

Deel Deze Pagina