Hallo dames, Misschien hebben jullie ervaring met het volgende? Mijn kleine man van 4 maanden heeft tot vorige week volledige bv gehad. Nu heb ik sinds vorige week, twee bv's vervangen door nutrilon (standaard 1). Dit omdat ik bijna weer moet werken, en de aard van het werk het niet toelaat om drie keer per dag te kolven. Op deze manier hoef ik overdag maar 1 keer te kolven, en geef ik de ochtend, avond en nachtvoeding zelf. Alleen nu lijkt het alsof ons mannetje een beetje verstopt zit. Voorheen had hij 2 tot 3 poepluiers per dag en nu heeft hij al 2 dagen niet gepoept. Hij heeft er ook last van (persen, kreunen en veel wakker/huilen). Verder geeft hij na een flesje nutrilon, ook redelik wat voeding terug, dit in tegenstelling tot na een bv. Weten jullie wat ik hier mee kan doen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Dat is een bekende bijwerking van kunstvoeding, is helaas niet veel aan te doen. Je weet toch dat je een deel van je voedrecht ook mag inzetten om later te beginnen en eerder naar huis te gaan, zodat je kind minder tijd hoeft te overbruggen zonder borst? Ik werkte zelf ook in een beroep waarbij er erg moeilijk over kolven gedaan werd (onderwijs). Met wat doorzagen en aangraden van creatieve oplossingen is het toch gelukt om gewoon voor mijn kind te kolven wat nodig was. Jammer genoeg zijn werkgevers in Nederland op dat punt minder behulpzaam dan de wet voorschrijft. Dus als je wilt kolven voor je kind, dan moet daar een oplossing voor te vinden zijn! Vooral omdat je kind al 4 maanden is. Met 6 maanden ga je vast voedsel bijgeven en als je die onder werktijd laat geven hoef je minder te kolven. Het gaat dus maar over een weekje of 6 dat je echt vaker zou moeten kolven.
Hoi dirksmama, Bedankt voor je antwoord. Mijn werkgever faciliteert het kolven wel, maar het is echt de aard van het werk wat het moeilijk toelaat (ben ambulant werker, dus bijna niet op kantoor). Later beginnen en eerder naar huis, heb ik ook al over nagedacht. Misschien dat ik dan nog een voeding zelf kan geven, en hoeft ie maar 1 flesje kv. Vind het lastig, voel me best wel schuldig dat ie nu zoveel last van zn darmpjes heeft. Maar daarentegen zie ik drie keer kolven ook niet zitten, dat gaat me heel veel stress opleveren om dat te realiseren en dat is tenslotte ook niet goed voor de productie...
Misschien dat hij beter reageert op Nutrilon Omneo? Ik heb een aardig tijdje Kindicoldruppeltjes van VSM gegeven tegen verstopping, dat werkte best aardig (extra water in de fles, beetje olie etc. hielp allemaal niets in ons geval), alleen duurde het wel een paar dagen voor we resultaat zagen, dus niet te snel opgeven mocht je dat willen proberen.