Geef ik hem te veel??

Discussion in 'Voeding' started by MiSsTiek, Oct 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MiSsTiek

MiSsTiek Actief lid

Aug 29, 2008
    221
    0
    0
    Hallo,

Even een vraagje over voeding en de hoeveelheid ....

Sinds dat mijn zoon 9 maanden is heeft hij hetzelfde voedingspatroon!

- 's morgens beginnen we met een fles melk (210+7)

- Geen tussendoortje want dan slaapt meneer!

- lunch = 2 boterhammen met beleg (smeerkaas, smeerworst, jam) & fruit

- tussendoor rietjesbeker melk (210+7) en een (of twee) lange vinger(s)!

- Avondeten aardappels (rijst/pasta) - groente - vlees/vis (+/- 300 gr) & toetje (fruit/yoghurt)

- Bij het naar bed gaan nog een fles melk (210+7)

Hij krijgt nog zoveel melk omdat hij gewoonweg niks anders wilt drinken. Alles al geprobeerd (water,thee,diksap) maar hij wil het gewoon niet!

Wat denken jullie?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is erg veel opvolgmelk (richtlijn is 2 x 200ml totaal) zeker in combinatie met de rest van zijn eten (lange vingers zijn trouwens echte koekjes. Een rijstwafel of soepstengel volstaat ook). Ik zou 'm echt minder opvolgmelk geven en oefenen met ander drinken. De meeste kindjes moeten dit leren en als je dan vol zit van de melk dan ga je natuurlijk ook niets anders drinken.

Gelukkig wordt hij bijna 1 jaar... dan kan de opvolgmelk eruit maar ga echt oefenen met ander drinken: water, diksap, vers sap, thee etc etc

3. MiSsTiek

MiSsTiek Actief lid

Aug 29, 2008
    221
    0
    0
    Ja, van de opvolgmelk ben ik me bewust hoor .l!
    Ik doe het eigenlijk zodat hij wel wat extra vocht binnenkrijgt! :)

Lange vingers geef ik hem eigenlijk omdat dat zacht word in zijn mond .. ik heb wel eens rijstwafels en soepstengels (zelfs alle babykoekjes) geprobeerd maar hij stikt er steeds bijna in! Zo erg zelfs dat hij het met geen mogelijkheid er uit krijgt ... Ik moet dan echt mijn pink achter in zijn keel duwen zodat hij gaat kokhalzen! Dan pas komt het er uit!! :(

Vanaf 6 maanden oefen ik met water/thee/diksap ... maar hij drinkt er nooit meer van dan 5 ml ...
    Hoe pak ik dat dan het beste aan??

Ik weet het even niet meer! :(

4. MiSsTiek

MiSsTiek Actief lid

Aug 29, 2008
    221
    0
    0
    Is het trouwens goed om eerst de melk van 's middags weg te laten? (vervangen voor water/thee)
    Dat ik die andere 2 flesjes (& dezelfde hoeveelheid) zo laat?

5. adi

adi Niet meer actief

Ja dat is inderdaad het beste.

Overigens, als hij 5-10cc ander drinken per keer drinkt is dat niet slecht hoor. Het is eigenlijk vrij wonderlijk dat een baby van 9 maanden 230cc vocht in 1x wegklokt. Dat is voor een volwassene al best veel.
    Ik zou de ochtend en avondfles terugbrengen naar 180+6, en de middagfles weglaten.
    Dan kun je bij elk eetmoment een rietjesbeker drinken aanbieden met bijv thee of sap, en laat hem maar drinken hoeveel hij wilt. Hier drinken ze soms ook maar 2 slokjes.

Daarnaast kun je tussendoor een paar keer water aanbieden. Die mag gewoon vaak gedronken worden. Als je zoontje goed fruit en groente eet zit daar ook vocht in. Als ie dan nog 400cc melk krijgt, hoeft ie in principe maar 100cc ander vocht te drinken op een dag. Als je dat verdeelt over een paar momenten per dag, zal ie na even wennen wel aan die hoeveelheid komen.

Succes!

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    en anders de middelste fles ' gewone ' melk geven? ipv. opvolgmelk?

7. Love47

Love47 Actief lid

Sep 24, 2009
    422
    0
    0
    Heb je ook al geprobeerd om diksap/water/thee of iets dergelijks uit een gewoon bekertje te geven? Bij mijn zoontje heeft het ook lang geduurd voor hij iets anders wilde drinken als opvolgmelk. Alles geprobeerd, en toen een gewoon bekertje geprobeerd, en dat wilde hij wel! Aan het begin steeds maar een paar slokjes hoor, en hij drinkt nog niet echt veel. Sinds hij het zelf mag/kan vindt hij het leuker en drinkt hij meer ;). In het begin hield ik er een theedoek bij, misschien een tip?

8. MiSsTiek

MiSsTiek Actief lid

Aug 29, 2008
    221
    0
    0
    Bedankt voor alle tips tot nu toe meiden! Ik ga er mee aan de slag!

9. adi

adi Niet meer actief

Het gaat volgens mij om de hoeveelheid melk dat het kindje krijgt, niet zozeer om wat voor melk het is.

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    is dat zo? ik meende dat er alleen aan zuigelingmelk & opvolgmelk van die max. zitten ivm. de voedingstoffen en de niertjes, met 'gewone' melk zit dat allemaal niet in, en is dus minder belastend toch?
    (ben geen kenner hoor, maar zo heb ik het begrepen)

11. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Veel melk is sowieso niet goed. Ik mocht mijn dochter ook geen flesje gewone (soja)melk geven 's avonds, omdat het gewoon te vullend is.

@TS, kijk eens naar z'n ontbijt. Is hij dan heel erg hongerig, of kun je proberen te beginnen met een boterham? Julia vond brood erg lekker, en toen kon ik de ochtendfles langzaam afbouwen tot wat het nu is --> bekertje melk! Het gemakkelijkst is om de melk elke keer na een maaltijd te geven, zodat de maaltijd steeds meer de taak van de melk over gaat nemen. Ik zou daar zeker nu mee beginnen, omdat je anders nog zo lang aan die flessen vast zit!

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, ook voor gewone melk geldt dat je er zeker niet teveel van moet geven. Het is zeer vullend maar heeft maar beperkt voedingswaarde en de nieren kunnen moeite hebben met het verwerken van grote hoeveelheden eiwitten.
    Vanaf 1 jaar geldt: ongeveer 300 ml zuivel is voldoende!

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Inderdaad en > 9 maanden kan je daar langzaam aan naartoe gaan werken.

@ts: kleine kinderen hebben kleine niertjes die grote hoeveelheden eiwitten en zouten moeilijk kunnen verwerken. IK lees 630cc opvolgmelk EN een toetje EN smeerkaas En smeerworst EN vlees/vis, dat is echt veel en veel teveel.

Ik zou een boterham geven 's ochtends of pap van 180/6=200cc en dan fruit, dat is ook vocht, ik neem aan dat je kindje niet 5 uur slaapt tussen ontbijt en lunch?
    Dan ander drinken aanbieden bij de lunch in een rietjesbeker of oefenbeker oid. Fruit toe is goed, ook voor de opname van het ijzer.
    Die fles melk tussendoor zou ik afschaffen en dan thee en een suikervrij koekje/rijstwafel/soepstengel geven, gewoon proberen; de aanhouder wint! Neem een lekkere zoete thee met anijs of kaneel of rooibos oid.
    Je kindje eet 300gram avondeten + zuiveltoetje, dat is best veel, dus dan kan je zo richting de eerste verjaardag die avondfles ook weg gaan laten. Maar die zou ik nu echt al kleiner maken, 100cc is meer dan zat. Het is voor de lekker, hij heeft hem niet nodig!

14. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Lenn heeft het zelfde schema..
    Alleen al bijna 2 maanden geen fles meer tussen de middag.. Hij eet ook twee boterhammen (vaak allebei met boter, enkele keer de tweede met jam of chocopasta, maar das eens per twee weken ofzo)
    Avondeten eet hij ook rustig 250gram en toetje(yoghurt) na..

De middagfles kan vervallen als je kindje 2 boterhammen eet.. Die zou ik dus helemaal weghalen (misschien eerst afbouwen als hij er echt om vraagt)..
    Avondfles krijgt Lenn ook 210+7. Vanaf morgen krijgt hij een boterham met een klein flesje melk als ontbijt..

Hij is altijd al een slechte drinker geweest qua water/thee of sap.. Bij de C1000 verkopen ze van Friso fruitdrank.. Die drinkt Lenn wel dus daar krijgt hij af en toe wat van.. Dat zou je ook kunnen proberen..
    Verder oefenen met water (o.i.d.) uit een gewone beker of rietjesbeker..

Slaapt hij de hele ochtend? Als hij dan wakker is kun je hem fruit geven.. Zit een boel vocht in (en is gezond;))
    Lenn zijn schema sinds 8 maanden..

7.00 fles 210+7
    10.00 fruit, dan slapen
    12.00 twee boterhammen met water of thee
    15.00 rijstewafel met thee of sap
    17.15 avondeten (aardappels groente, af en toe stukje vlees)
    toetje na..
    19.00 fles 210+7 en naar bed..

Vanaf morgen dan kleine fles 150+5 met een boterham..

succes..

Share This Page