Vanaf wanneer 's avonds 'jonge' meiden laten oppassen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door ikkie97, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook een 16 jarige oppas maar had haar een stuk ouder geschat.
    Hier rond 1,5 geloof ik voor het eerst en we waren dicht in de buurt en zo thuis als er wat was.
    Dochter reageert ook goed op haar en ondanks dat ze wel eens wakker wordt, redt ze zich er prima mee.
    Wij lieten de oppas haar op bed brengen zodat ze wist dat zij er was.
    Nu met een 2e erbij weet ik het niet. Voorlopig nog geen plannen om weg te gaan s avonds en misschien dat ik eerst m'n zusje vraag.
     
  2. Marlous28

    Marlous28 Fanatiek lid

    5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Wij hebben tot op heden altijd (schoon)ouders laten oppassen of als het echt niet kon een vriendin van mij. Laatst hebben wij ons buurmeisje van 18 gevraagd of ze wel eens zou willen oppassen en dat vond ze leuk. Aangezien ze naast ons woont is haar moeder ook nog in de buurt voor het geval dat.
     
  3. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Ik heb sinds kort een oppas voor af en toe eens, een meisje van 18. Ze is echt heel goed, heel verantwoordelijk en ze past al jaren op. Ze had zelfs referenties. Altijd stuurt ze tussendoor even een sms'je hoe het gaat en ze doet precies wat wij vragen, dus niet laten huilen ed. Ik ben heel tevreden.
     
  4. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Zelf was ik 15 toen ik oppaste en vind dat achteraf niet onverantwoordelijk. Wist precies wat ik moest. Nu hebben we een oppas van 17, heeft meerdere oppasadresjes. De jongetjes zijn gek op d'r. Mijn nichtje van 15 zou van mij ook mogen oppassen maar die woont helaas een eind uit de buurt.
     
  5. PCOmama

    PCOmama Fanatiek lid

    8 aug 2010
    3.520
    0
    0
    Eigen bedrijf
    Almere
    Tegenwoordig deze tijd begin ik er niet aan......mijn kind mag enkel naar opa/oma tantes die ik ken...dus oppas van buitenaf komt er echt niet in bij ons....
     
  6. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.732
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Nooit. Ik laat absoluut geen vreemden in mijn huis met mijn kind alleen.

    Maar je zegt dat het voor een sportavond is. Kunnen jij en je man niet zo regelen dat jullie allebei een aparte avond hebben, waardoor je geen oppas nodig hebt? Ik sport ook, maar dan is mijn man thuis en andersom. Ga ik geen oppas voor vragen.
     
  7. Meijke

    Meijke Niet meer actief

    Onze oppas is 18. Pas 2x ingezet :D, maar ging prima.
     
  8. beccie

    beccie Niet meer actief

    ik paste vroeger zelf op de kinderen van mijn oudere zussen vanaf mijn 13e ,
    ik deed ze op bed, gaf ze een fles etc,
    mijn zussen waren dan trouwens wel altijd in hetzelfde dorp ergens op visite, en ik kon ze altijd bellen en dan waren ze er altijd binnen 5 min.
    ik bleef daar zelf dan ook slapen.

    nu is het omgekeerd, en passen die kinderen nu 16 en 18 op mijn zoontje als het nodig is.
    maar ik ben eigenlijk nooit savonds weg, soms past 1 van hen overdag wel eens een uurtje op, gewoon als ik er even uit wil en omdat hun het zelf zo leuk vinden :)
    mijn zoontje is nu 3 en vind het ook alleen maar leuk.

    mijn moeder woont in dezelfde straat dus die kunnen ze bellen als er wat is.


    ik zou nooit iemand vragen die ik niet goed ken, en die mijn zoontje niet goed kent,
     
  9. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Ik zou ook nooit vreemden op laten passen. Ongeacht de leeftijd. Ik heb het echt over meiden die ik goed ken en dus vertrouw.

    We doen beide aan teamsport, dus geen invloed op trainingsavonden en al helemaal niet op welke dagen de competitie gespeeld wordt..
     
  10. Aeve

    Aeve Actief lid

    30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Nooit.

    Vreemden in je huis met je kind vind ik vragen om problemen, en op het gestoorde af, sorry. Daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

    Over bij ons:
    Ik heb maar 1 oppas en dat is mijn SM, verder komt er niemand in.
    Dat is omdat ik niemand anders met mijn kind vertrouw als wij er niet zijn, maar ook omdat ik wil dat het op mijn manier gebeurd, en ondertussen is SM daar wel in getraint.

    Maar ja, dat komt misschien ook omdat ons zoontje allesbehalve makkelijk is in bepaalde opzichten en een oppas die hij niet kent (en andersom) zou totaal niet werken.
    Maar zou SM 's nachts aan zijn bed staan als hij huilt, dan zou hij niet weten waar hij het zoeken moet, en de rest van de nacht overstuur zijn.
    Het liefst zijn we dus gewoon thuis, of nemen hem mee.
     
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Nogmaals, ik heb het niet over vreemden. Die zou ik ook nooit laten oppassen, geen denken aan. Hoe oud of hoe goed opgeleid of wat dan ook.
    Het gaat om jonge meiden die je kent, die in de buurt wonen, die een volwassene achter de hand hebben. Met andere woorden; een andere oppas dan je eigen (schoon)moeder.
     
  12. lennylenn

    lennylenn Niet meer actief

    Uhhmm ik moet er niet aan denken. De enige die oppassen zijn opa oma en tante. Verder niemand. Nu niet en in de toekomst ook niet
     
  13. Leeuwtje83

    Leeuwtje83 VIP lid

    8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Onze oppas was 15 toen ze begon met oppassen, Miriam was toen zo'n jaar oud. Ze is de dochter van een oud-collega van mij, met veel oppaservaring en een EHBO diploma (altijd handig). Ze woont vlak in de buurt, dus in geval van nood belt ze ook haar ouders, en die zijn er dan met een paar minuten.

    Dat is 1x voorgekomen, toen Miriam ineens ziek werd 's avonds (diarree en overgeven). De oppas belde ons, en ze belde haar moeder die ook gelijk kwam. Ik vind het erg fijn dat ze niet bang is om de hulptroepen in te schakelen, en ze twijfelt ook niet om ons uit onze film te bellen als het nodig is.
     
  14. Cynthia1978

    Cynthia1978 Bekend lid

    26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Helemaal mee eens! Doe het precies zo.
     
  15. Jorietje

    Jorietje Fanatiek lid

    22 feb 2006
    4.140
    681
    113
    Zuid-Holland
    Lastig.. Wij hebben in de anderhalf jaar tijd hooguit 5x s avonds oppas nodig gehad en dan was het een van de oma's (die ook beide 1 dag per week oppassen). Mijn achternichtje zou het wel willen doen, die kennen wij goed en zij kent ons goed, dus als het nodig is kunnen we haar bellen, ze is nu 16.. Maar is dus nog niet nodig geweest

    Verder paste ik zelf al vanaf mijn 14e s avonds op 3 kinderen. De oudste was toen 6 en de jongste op dat moment een paar maanden. Later kwam er nog een jonger kindje bij. Dit was in een domineesgezin dus die hadden een hele lijst met 'oppasmeisjes' en 1x in de zoveel tijd was je dan aan de beurt.. Overigens werd ik vrij snel de vaste oppas, ik woonde 100 meter verderop en 'speelde' overdags ook vrij veel met die kinderen, dus ik was een soort grote zus voor ze geworden. Er werd altijd een telefoonnummer achter gelaten waar ze te bereiken waren en ik kon ook altijd mijn ouders bellen als er iets was.
     
  16. Janneke1979

    Janneke1979 Actief lid

    23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Vanaf dat mijn zoon 3 maanden is komt er af en toe een meisje uit de buurt oppassen. Ze was 17 toen ze begon. Het was via een briefje bij AH, ze is op gesprek geweest en ik heb haar moeder ontmoet. Ze studeert inmiddels SPH. Het voelde gewoon goed met haar, ze kan heel goed met ons kind opschieten en legt hem ook op bed als dat eens nodig is. Meestal ligt hij er al in als ze komt. Als hij nog wakker is, is het groot feest: ze gaan dan heerlijk samen spelen op het kleed. Ze kan ons altijd bereiken, en dan zijn de hulptroepen snel gemobiliseerd, maar dat is nog nooit nodig geweest.

    Zelf vind ik het juist niet kunnen om voor elk dingetje je familie (gratis) te laten oppassen. Mijn ouders bijvoorbeeld passen al een dag in de week overdag op, die hoeven niet ook nog 's avonds te komen. Schoonouders wonen op twee uur rijden. Toen ik zelf kind was hadden mijn ouders ook gewoon een oppasmeisje uit de buurt.

    @Aeve: jij gaat echt te ver, met 'op het gestoorde af'. Heel respectloos.
     
  17. sammie80

    sammie80 Actief lid

    12 jul 2012
    197
    0
    16
    Wij hebben 3 zusjes die oppassen, oudste is nu 18,2e is 16 en jongste is 14. Oudste is begonnen met haar 15e en haar zus vanaf haar 13e. Geweldigde meiden! Zelfs toen de kleinste net geboren was, vertrouwde ik de kids toe. Meestal liggen ze al op bed als de oppasjes komen. Wonen twee straten verderop en hun ouders zijn dan ook altijd in de buurt.
    Ik heb geen schoonouders meer en kan niet altijd op mijn ouders leunen, die doen al echt veel en hebben ook hun eigen leven.Ik vind de opmerking van Aeve ook zeer misplaatst, sommige mensen zitten nu eenmaal in een andere situatie waar je niet over kunt oordelen!!! Ik pas er bijvoorbeeld voor om mijn kinderen overal mee naar toe nemen, ze horen op een normale tijd op bed te liggen en niet 's nachts de kou in te moeten omdat wij zonodig weg willen, maar dit is onze mening en dat moet iedereen voor zich weten.
    Gezien het topic zeg ik: Volg je gevoel. SOmmige meiden zijn er met 13 al klaar voor, sommige met 15/16.
     
  18. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    BIj ons passen meestal meiden uit de buurt op, eerder een iets ouder buurmeisje maar tegenwoordig ook een meisje van 15. De kinderen liggen op bed als zij komt en we zijn dan ook vlakbij. Bovendien wonen haar ouders aan de overkant van de weg.

    Als we wel verder weg moeten dan vraag ik opa en oma.

    Ik heb er absoluut geen moeite mee dat iemand anders dan familie oppast, ik vind dat juist wel gezond. Ik wil niet dat mijn kinderen alleen opgroeien met papa/mama en opa/oma om hen heen, ik wil juist dat ze leren dat het bij anderen en in andere situaties dus anders gaat dan thuis.
    Ik wil de oppas wel kennen, maar dat is bij buurmeisjes dus het geval. Ik zou nooit iemand van marktplaats oid afhalen voor het oppassen.
     
  19. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Wat een bijzondere uitspraken....
     

Deel Deze Pagina