Baby went niet bij gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Anna2, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna2

    Anna2 Lid

    14 feb 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even een vraagje. Mijn zoontje is vier maanden oud, en gaat sinds een maand twee halve dagen per week naar een gastouder. Thuis is het best een bewerkelijk mannetje geweest, echt van de RRR. Inmiddels gaat het thuis (na een bezoek aan de manueel therapeut, hij bleek last te hebben van zijn nekje) een heel stuk beter. Het blijft een mannetje dat je wat moet beschermen, maar hij is vrolijk, slaapt overdag vrij goed, en huilt stukken minder (maar is denk ik nog altijd wel moeilijker dan andere kindjes in mijn omgeving).
    Alleen bij de gastouder gaat het dus niet... Het is echt een leuke gastouder, de ene ochtend is hij met een of twee andere kindjes, de andere ochtend helemaal alleen. Hij heeft een eigen kamertje, met zijn eigen slaapzakje. De gastouder houdt zijn ritme aan, maar het gaat niet goed. Hij slaapt er maar een uurtje en huilt verder veel. Ik zou eigenlijk twee hele dagen gaan werken, maar voorlopig kan hij er echt maar halve dagen terecht... Nu dus afgesproken dat ik halve dagen blijf werken, maar dan is het nog geen prettige situatie...
    Ik weet niet zo goed wat te doen om het makkelijker te maken voor hem, en maak me ook wel zorgen. Je hoort dit echt nooit van mensen, zeker niet bij zo'n rustige gastouder. En als je het googled, is er werkelijk geen enkele link met dit probleem. Niet zo'n goed teken. Ik maak me dus toch wel zorgen, is mijn zoontje zo'n uitzondering? En hoe hiermee om te gaan?
    Groetjes Anna
     
  2. Hopefultimes

    Hopefultimes Fanatiek lid

    5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Helaas heb ik geen enkel idee waar je zoontje last van heeft maar het lijkt mij heel vervelend.
    Zou je niet eens een dagdeel met je zoontje bij de gastouder kunnen doorbrengen? Dat jij je niet met je zoontje bemoeit, maar wel eens even meekijkt.
    Misschien is het iets heel kleins, maar voor je zoontje essentieel, waardoor hij uit zijn evenwicht raakt.
    Of probeer bijvoorbeeld een dekentje dat naar jou ruikt, bij hem te houden als hij bij de gastouder is.
    Misschien dat zoiets ook nog helpt?
     
  3. tulip

    tulip Niet meer actief

    ik denk dat jouw zoontje gewoon wat meer tijd nodig heeft om te wennen. Een maand is echt niet lang. Ben zelf go en hiervoor jaren op een kdv gewerkt. Is het een idee om de kinderwagenbak mee te nemen en hem daarin overdag te slapen leggen. Het kan best zijn dat hij zich een beetje te bewust van een andere omgeving is en daarom meer rondkijkt dan slaapt en dan gaat hij natuurlijk huilen als hij moe is.
    Met de kap omhoog, lekker beschut. Op de dag dat hij alleen daar is kan ze met hem wandelen misschien, dan vallen ze vaak sneller in slaap. Als hij dat ritme eenmaal te pakken heeft gaat het snel beter.
     
  4. Anna2

    Anna2 Lid

    14 feb 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is echt een mannetje van rust en regelmaat (vrij extreem), slapen in de kinderwagen heeft hij zelden gedaan. Echt in zijn eigen bedje, of zo nodig een campingbedje gaat goed, maar iets anders lukt echt niet. Hij valt nooit in slaap in de kinderwagen of auto, kan wel totaal oververmoeid raken erin en dan enorm hard gaan gillen, maar zal dan pas in slaap vallen in een bedje.
    Misschien een keer samen gaan, dat dat helpt. Ik ben wel blij om te horen dat jij het als gastouder wel herkend, en dat het niet te lang duurt. Ik maak me echt wel zorgen, de kindjes van mijn vriendinnen en collega's gaan allemaal naar een kdv met wel tien kindjes op de groep en steeds verschillende leidsters, en hebben veel wisselingen (een dag oma 1, een dag oma 2, twee dagen kdv en een dag mama of papa) en die doen het prima. En dat mijn zoontje wel meer regelmaat nodig heeft was bekend, daarom hebben we ook gekozen voor een gastouder die echt een beperkt aantal kindjes tegelijk heeft en dat ik maar twee dagen per week werk, maar dit had ik ook zelf echt niet verwacht... En ik merk aan haar dat zij dit ook nog nooit heeft meegemaakt, wat mij dan weer onzeker maakt... Want het is echt een leuk ventje, ook al kan hij daar het nog niet laten zien... En hij slaapt ook in een campingbedje bij anderen, maar dan ben ik er zelf bij en leg hem in bed. En de oma's hier oppassen is ook goed gegaan, toen de gastouder vakantie had. Maar andere omgeving en geen mama in de buurt lijkt niet te willen lukken. Ik voel me zo rot als ik naar mijn werk ga...
     
  5. blauwespeen

    blauwespeen Fanatiek lid

    20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hoevaak is je kindje al geweest?
    Hier een kindje wat op een hard bed wil slapen. Nu we daar achter zijn is het hele drama voorbij. Hij slaapt nu overal. Daarvoor was het ook een drama. Soms kan het iets kleins zijn.
    En leg jij hem thuis ook altijd in bed? Of je partner ook?

    Lastig is het zeker. En ik zou inderdaad niet rustig op me werk zitten.
    Toch zou ik het nog even proberen. Succes
     
  6. Anna2

    Anna2 Lid

    14 feb 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is nu 7 keer geweest, wel met een week vakantie er tussen. Meestal leg ik hem in bed, maar toen hier thuis de oma's om de beurt in de vakantie van de gastouder oppasten, ging dat ook prima. Het lastige is vooral dat hij daar niet doorslaapt. Hier ook niet altijd goed, zeker 's nachts nog niet, maar als ik hem hier een knuffel of aai over z'n bol geeft, zal hij binnen een paar minuten verder slapen. En dat lukt daar niet. Dus hij is er meestal een uurtje wakker, meteen na het brengen, maar wil dan eigenlijk nauwelijks spelen en zit bij de gastouder, zal daarna wel gaan slapen, maar hooguit een uur, en de overige twee uur is hij op. En dat gaat dus niet goed, dan is hij al vermoeid, en dan nog in een nieuwe omgeving. Hij slaapt thuis op een aerosleep, die heb ik voor daar ook gekocht (buikslapertje), maar naar het matrasje heb ik nog nooit gekeken...Voor ons gaat het trouwens al wel beter; na de eerste en tweede keer bij de gastouder heeft hij een week lang moeilijk geslapen, veel gehuild en nachten opgeweest, nu merken we thuis dat hij onrustig is, maar verder gaat het best oke...
     
  7. gebakje

    gebakje VIP lid

    15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Het is misschien iets kleins.

    Die van mij slaapt thuis goed, kdv goed, maar op vridag bij mijn schoonouders niet. Alleen maar krijsen etc als hij naar bed moet.

    Maar als ze hem op de bank neer leggen slaapt hij wel. Dus ik vermoed iets met het bed/matras of zo.

    Keertje mee kijken een ochtendje of zo, en even het bedje na kijken.
     
  8. Moeder van Rick

    Moeder van Rick Actief lid

    23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    En als je nou je eigen vertrouwde lakentje en dekentjes meeneemt waar zijn eigen geur al aan zit?
    Misschien met een knuffel van zichzelf die jee een paar dagen zelf bij je draagd voor jou geur zodat hij die wel mee heeft?
    Werkt vaak ook goed.
    Of een bepaald muziekdoosje waar hij dol op is ofzo?

    Succes ermee!
     
  9. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Hier nog een gastouder en ook wel kindjes mee gemaakt die er wat meer moeite mee hadden. Ik vind 7 halve dagen waar tussen ook nog een week vakantie nog helemaal niet lang eigenlijk.

    Hij is nog zo klein en moet heel erg wennen, en als je heel zijn beddengoed+ matrasje eens mee geeft, knuffeltje dat hij thuis ook heeft? Of inderdaad eens blijven en hem de ene keer zelf daar in bed stopt en de andere keer de go. Als hij ergens anders blijft slapen, stop je hem dan zelf in bed of mogen oma/opa dat ook doen van hem? Slaapt hij dan wel goed?
     
  10. Yil

    Yil Bekend lid

    16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Wij brengen onze dochter niet bij een gastouder, maar vanaf 6 maanden naar het KDV. Ze heeft daar nooit lang geslapen, soms een hele dag niet! Wij hebben ons erbij neergelegd dat ze daar weinig tot niet slaapt. Thuis slaapt ze zo'n 3 tot 4 uur overdag. Ze heeft echter nooit gehuild omdat ze het niet naar haar zin had of ons miste, dat scheelt een hoop.

    Je zou je kleine man inderdaad een dekentje mee kunnen geven en wellicht jullie eigen campingbedje als hij daar graag in slaapt? Is het misschien te licht/donker op de slaapkamer bij de gastouder, of is ze te luidruchtig als hij in bed ligt? Het kunnen hele kleine dingen zijn, maar ik zou het nog even proberen.
     
  11. Myrthe

    Myrthe Niet meer actief

    Verplaatst
     
  12. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook een 'lastige' baby en ik ga vrijdag samen met haar naar de gastouder en doe haar daar op bedje. Kan de gastouder ook kijken hoe we het doen. Hier ook een baby met gebruiksaanwijzing en ik hoop dat het goed gaat zodat ik haar ook met een gerust gevoel kan achterlaten.
     
  13. tulip

    tulip Niet meer actief

    ja als je onzekerheid bij de go merkt lijkt mij dat lastig voor jou...je wil eigenlijk even gerustgesteld worden. Ik vind het wennen helemaal niet gek hoor. En dat andere kindjes makkelijker wennen zou ik niet vergelijken eigenlijk. Elk kindje is anders en heeft andere behoeften. Hier ook een meisje dat als baby erg behoefte had aan de rrr, ze sliep wel makkelijk overdag, maar wilde verder qua eten en slapen een superstrak schema.
     
  14. Anna2

    Anna2 Lid

    14 feb 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pfff. Het blijft zoeken inderdaad. Ik ga hem vrijdag ook zelf op bed leggen daar, kijken of het helpt. En heb nog meer aangedrongen op rust en regelmaat, al probeert ze dat echt wel. Maar het blijkt duidelijk dat zij er zelf ook veel moeite mee heeft, irritatie spreekt soms ook wel echt uit het heen-en-weer boekje, en de andere kindjes hebben er ook last van. En thuis gaat het geweldig met ons zoontje, hij doet het zo goed en huilt nauwelijks meer!
    Het is inderdaad wel zo dat ik of mijn man ons zoontje normaal naar bed brengen, ook bij anderen. Mijn ouders wonen verder weg, komen dus regelmatig hierheen en daar leg ik hem zelf op bed, omdat hij door de rit vaak al wat van slag is dan. En bij mijn schoonmoeder alleen als zij echt oppast, ik heb dat zelf tegengehouden. Ik hoop niet dat het nu komt doordat ik zelf geprobeerd heb het zoveel mogelijk te beperken... Maar mijn schoonmoeder is nogal 'overnemerig', en hoewel ik haar heel aardig vind, loopt het sinds de geboorte van ons zoontje even niet zo lekker. Ik begrijp het wel, want met haar andere kleinzoon heeft ze een heel hechte band (in de zin dat ze overal heel sterk bij betrokken werd, zocht met zijn ouders tijdens zwangerschap het kdv, naam en geboortekaartje uit, bij bevalling geweest, kleinzoon sliep daar heel vaak weekenden en soms hele weken vanaf dat hij 10 dagen oud is, schoonmoeder gaat met hem naar de dokter (zou dat beter kunnen dan zijn moeder), gaan met z'n allen 7 weken per jaar op vakantie, etc). En ik snap dat ze dat leuk vindt, maar ik wil dat niet. En aangezien we de eerste weken daar al meteen moeite mee kregen (zoonlief ongevraagd uit bed halen als hij sliep, geen mogelijkheid om hem zelf 10 minuten vast te houden als ze er is, elk bezoek naangeven dat hij op kdv beter af zou zijn geweest, en hoe geweldig dat werkt bij andere kleinzoon (in de zin dat ze steeds zegt dat ze hem daar gewoon optilden en met hem rondliepen, over zijn ruggetje aaiden als hij huilde, etc; alsof onze gastouder hem om 8 uur in bed legt en geen enkele poging doet hem te troosten tot 13 uur), vaak tegen mijn zoontje zeggen (in de tijd dat hij veel huilde) dat hij bij haar nooit huilt, en dat wij gewoon niet weten hoe we met hem om moeten gaan (uiteraard op lieve toon, denk echt niet dat ze het zo slecht bedoelt als nu overkomt, maar het raakt toch), maar goed; mijn reden dus om de regie sterk in de hand te houden. Ze mogen veel met hem spelen, flesjes geven, zorg dat ze hem zeker een tot twee keer per week zien, maar in die tijd leg ik hem op bed als ik denk dat dat nodig is (ondanks kritiek) en haal hem eruit, bepaal hoe laat hij zijn fles krijgt, etc. Ik hoop echt niet dat we hiermee in de hand hebben gewerkt dat hij het nu zo moeilijk heeft, anderzijds hebben beiden oma's al wel opgepast op hem, slaapt hij bij anderen in het campingbedje vrij goed. Ik weet het gewoon niet...
    Ik merk wel aan de gastouder dat ze het een beetje op begint te geven, en denk echt dat ze binnen twee weken aan gaat geven dat ze stopt ermee. En ik zou het graag langer willen proberen, want mijn zoontje heeft het daar wel lastig, maar ;s middags thuis merken we niets aan hem, hij slaapt goed en pakt de draad op. En ergens anders wennen lijkt me opnieuw beginnen. En anders zal mijn schoonmoeder op moeten passen, maar dat wil ik liever ook niet... Dus alle tips zijn welkom!
    Groetjes Anna
     
  15. Salsera

    Salsera Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.156
    160
    63
    NULL
    NULL
    Moeilijke situatie zeg, vooral omdat je het idee hebt dat de gastouder geïrriteerd raakt. Toch maar even proberen om hem samen op bed te leggen inderdaad. Wie weet als je dat een paar keer doet dat het dan beter gaat.

    Zou vervelend zijn als de gastouder ermee stopt en dat je kindje dan weer ergens anders moet wennen. Ik werk zelf als gastouder en je weet gewoon van tevoren dat alle kindjes ander in elkaar steken. De een went makkelijker dan de ander. Hier heb ik een kindje gehad die als baby veel huilde. Soms is het inderdaad erg moeilijk en weet je niet meer wat je moet doen. Maar ik heb de opvang doorgezet en inmiddels is het een ontzettend leuke, lieve, bijdehante meid. En als ik dat dan zie ben ik blij dat ik de opvang niet heb stopgezet, hoe moeilijk soms ook. Dus ik hoop dat jouw gastouder er ook zo over denkt. Het is niet altijd het makkelijkste werk, maar je weet waar je het voor doet.
     
  16. chocolaatje

    chocolaatje Niet meer actief

    Mijn jongste heeft heel veel moeite gehad in het begin bij de go. Zelfs haar eigen slaapzak en een t-shirt wat ik aan had gehad voor mijn geur hielpen er niet bij. Hier heeft het zeker 5/6 maanden geduurd voor ze gewend was en beter sliep bij de go. Maar dat had ook nog een andere reden, ze mocht daar niet slapen in de puckababy volgens hun regels en dat was ze thuis gewend. Wegens andere redenen komen ze er niet meer. Dus het kan zijn dat je kleintje er nog wat langer over doet om te wennen. Hopelijk heb je een goede en vertrouwde gastouder,die hadden wij helaas niet.
     
  17. Corry1985

    Corry1985 Actief lid

    12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    #17 Corry1985, 10 nov 2012
    Laatst bewerkt: 10 nov 2012
    Dat klinkt inderdaad als een kindje waar je je zorgen om kan maken.
    Ik zou het niet erger maken dan het is.
    Klinkt als een fijne, goede gastouder, maar als hij daar veel huilt en niet op zijn gemak is is het voor haar ook niet prettig.
    En je kunt toch ook niet verwachten dat ze exact doet wat jij wilt?
    Laatst las ik iets over jij zegt de regels en hen vullen dat in ( boekje voor het slapen gaan, maar hun bepalen welk boekje zeg maar )
    Ik heb wel het gevoel dat je een beetje ver gaat in hoe het precies moet, ik ben ook van de rrr, maar kan hij nog wel ademen? zit je niet continu bovenop hem?
    Nu is hij nog klein, maar op een gegeven moment weten ze precies hoe het bij de een wel en bij de ander niet kan. En wennen? In hoeverre went een kindje van 4 maanden? Maar misschien voelt hij zich er niet thuis. Jammer zeg. En je kan vast ook niet erg lekker werken dan.
    Houdt het wel bespreekbaar, complimenteer haar ook de gastouder en zoek niet alleen naar de dingen die niet goed gaan, er gaan vast ook een hoop dingen wel goed? Als ze merkt dat jij wel tevreden bent over haar zal ze ook positiever naar hem komen te staan.
    En wie weet helpt het samen op bed leggen wel ja...


    Eigenlijk herken ik het een beetje van mijn oudste, die had dit ook, welliswaar bij mijn eigen moeder, voor beide erg vervelend.
     
  18. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    je kindje is vier mnd oud, gaat "maar" twee halve dgn naar de GO. Tuurlijk heeft je kind nog veel tijd nodig om te wennen!
    Ik zou samen met je GO om de tafel gaan zitten om alles door te spreken en dan is het aan haar om goed met je kind om te gaan op een ochtend. Ik hoop dat jullie samen kunnen werken aan een stukje vertrouwen naar elkaar, voor jou als moeder is het ook echt een stukje loslaten!!
    Mijn oudste heeft het eerste jaar veel gehuild en slecht geslapen tijdens haar 2 dgn op het kdv. Was best lastig als moeder zijnde, maar zij had gewoon echt haar tijd nodig en was gewoon een slechte slaper ergens anders! Op mijn vrije dagen bouw ik dan altijd ook veel rust in zodat mn beide meiden lekker kunnen bijkomen en uitrusten!
     
  19. Anna2

    Anna2 Lid

    14 feb 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Corry1985, Mirjamrn; het is ook niet zo dat wij er een probleem van maken. Zoals het nu gaat, vinden wij als ouders het acceptabel. Ja, het is leuker om te gaan werken als je weet dat je kindje het fijn heeft, maar hij is er nu een uur of anderhalf huilerig, de rest gaat redelijk. We merken niets ervan als hij thuiskomt, hij pakt de draad gewoon weer op. Dus wij willen graag zo verder, aangezien hij niet langer dan halve dagen welkom is op het moment dan maar met twee halve dagen. En we zijn met veel vertrouwen begonnen, wel wat aanwijzingen, maar niet heel veel meegegeven, we hadden juist heel veel vertrouwen. Ze doet dit werk al jaren, dus we voorzagen niet echt problemen. Maar we merken dus bij haar dat de koek een beetje op is. Het is niet meer leuk om ons zoontje op te halen, meestal zit hij al met zijn jas aan klaar voor vertrek, en zit de gastouder met een verhit hoofd te wachten. Zegt dat ze het ook niet meer weet, geeft aan dat andere kindjes er ook last van hebben (en benadrukt dat 'Ja he Kevin, jij vond het ook heel vervelend he, dat hij zo huilde"). In het boekje staat dat hij 'moord en brand schreeuwt', dat zij en de andere kindjes een beetje uit het lood geslagen zijn door zijn gekrijs, etc. Het is niet zo fijn, en daarom zoeken we naar oplossingen. En voor mij heeft het al veel geholpen om te lezen dat mijn zoontje dus niet de enige is, want die indruk krijg je wel als een gastouder die al 20 jaar werkt zo van slag raakt van je kindje.. Geloof niet dat ik zo rigide ben, het maakt me niet zoveel uit hoe ze het doet met hem, al slaapt hij helemaal niet, maar het zou zo fijn zijn als het goed zou gaan. En we hebben het er vaak over, we hebben uitgesproken dat we het heel fijn vinden dat ze zoveel moeite doet, dat we graag willen dat ze met ons zoontje blijft werken. We bellen regelmatig, toen ze aangaf dat hij door zijn huilen maximaal halve dagen mag komen, is dat onmiddellijk geregeld, dus wat dat betreft blijft het echt wel bespreekbaar. Maar wat zou ik graag willen dat het goed gaat!
    Groetjes Anna
     
  20. Flutterby

    Flutterby VIP lid

    23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Heel herkenbaar! Mijn jongste is ook heel gevoelig en van de RRR. Mijn moeder past hier in huis op, dus zelfs in haar vertrouwde omgeving met dezelfde ritmes als ik aan hield. En zelfs toen bleef het ellende.. Heb serieus overwogen te stoppen met werken! Heb het 6 weken de tijd gegeven en als het dan nog niet zou gaan zou ik thuis blijven, maar gelukkig ging het toen al veel beter. Dus geef het even de tijd :)

    Misschien is 2 halve dagen ook wat kort om te wennen? Hier 2 hele dagen oppas omdat de rust er naar mate de dag vorderde er steeds meer in kwam.
     

Deel Deze Pagina