Vanaf dag 1 beide kindjes in hun eigen bed. Ze hebben nooit in een wiegje, box of bij ons in bed geslapen.
Vanaf dag 1 in eigen bedje in eigen kamertje en nooit problemen gehad met slapen. En nog steeds niet.
De eerste maanden in een co-sleeper en soms tussen ons in. Vanaf 5 maanden ongeveer in de ledikant. Die overigens nog steeds op onze slaapkamer staat. Overdag sliep hij als kleine baby naast mij op de bank met zijn voetjes of ruggetje tegen mij aan. Later ook gewoon in zijn ledikantje. Buiten de fases van verlatingsangst om heeft hij nooit problemen gehad met slapen.
Hoe oud is je dochtertje? Soms zijn ze er gewoon nog niet aan toe. Ze voelen zich nog niet veilig alleen. Komt vanzelf
Tot een maand of 8 in de draagzak. Ik vond het heel zwaar, mentaal dan. Maar iets anders lukte niet. En ineens.. lukte het wel om in slaap te voeden op bed en even later merkte ik dat hij niet meer fijn in mijn armen sliep. En toen legde ik hem op zn buikie naast me. Toen ging ik proberen om hem daarna in het ledikantje te leggenen tadaaaaaaa... eindelijk een beetje me-time terug. Vanzelf. Zonder training. 2e keer dat dit zo gebeurd. Mijn oudste was nl net zo. Vertrouw! En hou vol! En zoek hukp van mensen om je heen, om een beetje ‘lucht’ te krijgen.
O joh, die wil gewoon nog lekker bij mama ze gaat vanzelf langer en dieper slapen. Je kunt proberen om - wanneer ze in slaap is gevallen - haar naast je te leggen als je op de bank zit. Zorg dan dat er lichamelijk contact is zodat ze weet dat je er bent. Haar voetjes op je schoot leggen of op haar zij met haar ruggetje tegen je been. Bij mijn zoontje werkte dat vaak wel.