hoi, vanaf welke leeftijd kan ik beginnen met een avondritueel. kindje heeft nu vaak laatste voeding, borst, tussen 19u en 21u, tussendoor luier verschonen en pyamazak aan, na voeding even rustig knuffelen en lachen en dan naar boven naar zijn kamertje.. op consultatiebureau adviseren ze om te beginnen met boekje lezen.. maar mijn zoontje kijkt enkel naar het licht en heeft nog helemaal geen aandacht voor boekjes. Hij is nog geen 9 weken oud. hoe deden jullie dat? laatste voeding, verschoning doe ik allemaal beneden omdat het op zijn kamertje vrij koud is ´s avonds.. advies?
Boekje is inderdaad nog wat vroeg denk ik...inderdaad gewoon pyama aan, knuffelen..misschien een liedje zingen? Zelf doen we altijd de luier,zalven(eczeem),even knuffelen op de stoel.Dan in bedje,zet ik de projector aan met muziekje voor 10min. (heb ik pas aangeschaft lijkt goed te werken..gaat na 5,8 of 10 min. geleidelijk uit.)Krijgt hij zijn speen,kusje op het hoofd..aai over de oogjes,zeg ik I love you,en tot straks hihi..en dan loop ik weg. Soms gaat hij huilen dan ga ik iedere paar minuutjes even terug,aai over de oogjes en speentje geven..soms nog een kusje en loop ik weer weg,tot hij slaapt.Meestal 20 min. Maar vooral moet je gewoon kijken wat bij je past,wat je handig vindt en hoe je kindje erop reageert.Ik zou alleen niet teveel poespas doen..want dat kom je dus iedere keer aan het doen..lekker simpel houden,krijgt ie ook niet teveel prikkels. Succes!
Wij houden het, met ons zoontje van twee maanden, ook bij een eenvoudig ritueel. Na de fles knuffelen op ons bed, liedje zingen, kusje en speentje en vervolgens het muziekdoosje aan. Als hij na 5 a 10 minuutjes nog huilt, gaat een van ons terug voor zijn speentje en een aai over zijn koppie. Een boekje lezen lijkt me zorgen voor te veel prikkels, waardoor het inslapen juist moeilijker wordt!
Alle dingen die je ELKE avond doet voordat de kleine naar bed gaat, zijn onderdeel van een slaapritueel. De kwestie is gewoon om elke avond dezelfde volgorde van gebeurtenissen aan te houden, dat geeft rust en is herkenbaar voor de kleine. Boekje voorlezen is echt te vroeg, een baby van 9 weken heeft daar totaal geen besef voor, en al helemaal geen geduld. Ik zou gewoon kijken welke handelingen je allemaal doet elke avond (dus ook slaapzakje aan enz), en die in een vaste volgorde brengen. Zorg ervoor dat de ritueel met een vaste gebeurtenis begint. En hier hebben we de ritueel ook vaak veranderd, dat ging gewoon mee met de veranderingen die de kinderen zelf doormaken.
Als je gewoon alles in dezelfde volgorde doet bijv. wassen, pyjamaatje aan, liedje zingen, flesje geven en naar bed is dat ook een prima ritueel. Gewoon een stuk of 3 handelingen die altijd hetzelfde zijn. Tenminste, zo doen we dat hier. Het zingen van een liedje hebben we vanaf 10 maanden vervangen door voorlezen.
bij ons is het grote verschil in de voedingen overdag en de laatste voeding dat we de laatste voeding op haar kamer doen. Dat deden wij vanaf het begin af aan. En pas bij de laatste voeding de gordijntjes dicht.
Hier is het schone romper aan, pyjama&slaapzak aan, Fles geven bij ons op schoot en dan valtie meestal al in slaap en brengen we hem boven, als hij niet slaap valt dan zittie nog even 5 minuten lekker bij ons op schoot en dan brengen we hem naar boven, instoppen, speentje in, kus opt voorhoofd en slapen maar en eens per 2 avonden gaat hij vooraf in badje
Hier vanaf 7 weken een vast avond 'ritueel'. samen gordijntjes dicht doen- badje- aankleden- licht uit- borstvoeding op de schommelstoel in het donker- kort slaapliedje- in bed leggen en weltrusten plus aai over de bol. Overdag de verkorte versie, maar dan zonder badje en voeden in het donker.
ik doe het al sinds heel vroeg...hij slaapt bij ons op de kamer...zn "laatste" voeding...tussen 19-22u...doe ik daar op bed... Verschonen+pyama (in zn kamertje met licht aan...dan kusje knuffel licht uit doen) of badje Dan in onze kamer op bed: (in het donker+niet praten) Medicijnen Borst Bijkomen+boertje In zn wiegje muziekje Even wiegen als t nodig is(rijden met kinderwagen) en dan ga ik weg...soms jengelt ie zich in slaap...soms is het gewoon muisstil, dan spiek ik stiekem...ligt ie soms nog btj wakker of hij slaapt al.. Heb altijd het bedje voorverwarmd bij de laatste voeding