Dag, onze dochter is gehaald toen ze 38 weken was. Nu is ze 11 dagen oud, dus morgen was ze "40 weken" in het ziekenhuis zijn we begonnen met vingervoeden met nutrilon 10 cc toen ik volgende dag thuis was elke keer kolven en nu kolf ik per keer tussen de 100-150 ml en dat geven we haar elke keer... overgestapt naar flesje (avent) en zelfs dr. brown prematuur fles met prematuur speen aangeschaft ( ze weegt nu 2300 gram) het kost haar allemaal veel energie, ze drinkt nu ongeveer 7/8 voedingen per dag, soms 20 ml, 40, 50 of weer 30. Ze houd zichzelf steeds beter warm... maar een enkele keer leg ik haar aan de borst, dan zuigt ze even 3x aan m'n tepel, maar verder niet... Kunt u mij vertellen of dit nog ooit gaat komen? Of moeten we de hoop opgeven... Ik ben allang blij dat ze nu bv binnen krijgt en geen nutrilon meer... ( dat heeft ze ongeveer 3 dagen gehad ) Haar zuig en slik reflex is nog zwak... Ze vinden dat ze prematuur gedrag vertoont. elke luier die ze heeft is meestal verzadigd. Hopelijk kunt u mij goed nieuws vertellen....
Hoi, Klinkt alsof je kindje nog niet helemaal klaar is voor het echte werk, om het zo maar te zeggen. En wat fijn dat je haar borstvoeding kunt geven. Ik zou zeggen: houd vol en schakel hulp in, zodat je een plan hebt en weet waar je naar toe werkt. Met een lactatiekundige kun je bepalen wat je eerste doel gaat worden en na een week naar je volgende doel gaan. Ze kan je helpen in hoe en wanneer kolven, bijvoeden en oefenen aan de borst. Om zelf vast aan de slag te gaan zou ik haar lekker huid op huid houden, in ieder geval 1 x per dag. Bij de borst is een fijne plek mag ze leren. dat ze aan hapt is een stapje in de goede richting! Leg haar aan voor een voeding en kijk of je als ze heeft aangehapt een melkstroom op gang kunt krijgen. Een syntocinon neusspray kan daar bij helpen: dit is een vorm van oxytocine, vraag een receptje bij je huisarts. Verder kijk je of ze slikt. Neemt ze pauze, dan spreek je haar aan of geeft een aai over haar bolletje. Zet dit aan tot zuigen is het goed. Is het alleen zuigen en niet slikken, dan wissel je naar de andere kant. Je kunt ook borstcompressie geven als ze aan de borst ligt, of proberen met je vrije hand mee te "kolven". En nogmaals: schakel een lactatiekundige is. Echt, het is het waard!