WIE beslist over eventuele ruggenprik?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Liefje13, 6 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb last van paniekaanvallen. Soms hele hevige waarbij ik ruim drie kwartier tot een uur hyperventileer en huil. Meer kan ik niet op zo een moment. Heb therapie gehad en weet praktisch gezien hoe ik eruit kom. Helaas lukt mij dat nooit, mijn man weet ook hoe het moet en hem lukt het met een uur op me inpraten en helpen met ademhaling wél.

Ik wil thuis in bad bevallen. Maar vanwege mijn verleden met deze aanvallen wil ik ten alle tijden de mogelijkheid hebben om naar het ziekenhuis te gaan en een ruggenprik te krijgen. Ik kan nergens info vinden over WIE nu beslist of je een ruggenprik krijgt? Krijg je hem altijd als je daarom vraagt? Ik begrijp namelijk dat dat hier in Nederland nog niet zo normaal is....

(Ik ga uiteraard ook een hypno birthing cursus doen, de ruggenprik is echt meer een geruststelling dat het eventueel mogelijk is)

2. Vek

Vek Actief lid

10 mei 2013
    154
    0
    16
    NULL
    NULL
    Jij bepaald of je een ruggeprik krijgt mits er genoeg tijd is om hem te zetten. (Als je al bijna mag gaan persen kan het niet meer) maar dan kun je altijd nog voor remifentanyl kiezen.

Goed van tevoren doorspreken met je verloskundige en als je denkt het nodig te hebben op tijd naar het ziekenhuis...

3. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Als jij een ruggenrpik wil, dan krijg je die. Als het tenminste lukt om m te zetten. Sowieso met je verlosku dige bespreken, dan zijn ze op de hoogte.

4. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    helaas kan dat niet altijd. in mijn geval zou de anesthesist te laat zijn gekomen waarschijnlijk. daarnaast werkt het ook niet altijd.
    wat mij hielp bij de weeën was in mijn hoofd tellen, je weet dan ongeveer bij tel 40 zakt het weer bijv (langzaam en heel bewust tellen dus) en jezelf voorhouden dat de wee ook weer overgaat.
    succes in ieder geval!
    maar over een ruggenprik heb je het zelf voor het zeggen. of het ook zo zou gaan zoals jij het in gedachten hebt, moet ik wel realistisch zijn. dat weet je nooit... voor de 1 werkt het geweldig gelukkig, anderen zijn er minder enthousiast over.

praat hierover met de verloskundige, misschien hebben ze nog wel andere alternatieven waarvoor je niet eens naar het ziekenhuis moet zoals water injecties of geboortetens e.d. dat je toch in je vertrouwde omgeving bent.

5. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    In principe kan een ruggenprik altijd, ook als je moet gaan persen.
    Ik heb het gekregen net voor het persen. Ruggenprik - hup - liggen en persen. Moest de ruggenprik krijgen want mijn dochtertje werd met de zuignap gehaald en dat doen ze (in mijn ziekenhuis) enkel met ruggenprik.
    Je kan het dus altijd vragen hoor. Als ze het niet geven is dat dus omdat ze niet willen, niet omdat het niet kan.

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Je bepaald zelf maar het kan zijn dat ze hem je niet geven omdat je al te ver bent. Meestal zetten ze hem bij het persen ook uit. Hier ook uitgezet bij het persen. 3 uur na het uitzetten (zat ca. 45 minuten tussen uitzetten ruggeprik en start persen) is dl met vacuüm geboren, hier dus geen ruggeprik bij een vacuüm. Verder hebben niet alle ziekenhuizen 24/7 een anesthesist in huis dus dat kan ook nog een belemmering zijn. Goed om van tevoren te bekijken dan als het thuis dus niet meer gaat naar welk ziekenhuis je wilt en wat daar de protocollen zijn. Weet ook dat er altijd nog tijd tussen de vraag om een ruggeprik en de daadwerkelijke ruggeprik zit. Eerst moet de vk/gyn van het ziekenhuis je nog controleren en wordt er een ctg gemaakt. Bij mij zat er tussen vraag en het daadwerkelijk krijgen ruim een uur en toen was ik al in het ziekenhuis.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat is dan echte en uitzondering, want ik kreeg 'm niet. Ik vroeg 'm omdat ik kapot was van de rug en beenweeen, maar nadat de vk in het ziekenhuis ging meten wat mijn ontsluiting was, was het jammer. Ik had toch al 8 cm, en dan krijg je 'm gewoon niet meer.

Dus het is afhankelijk van hoever je bent, hoe snel je gaat en hoe snel je dan in het ziekenhuis kan zijn. Daar moet je over nadenken. Want als je zeg maar al 6 cm ontsluiting hebt, en het gaat redelijk snel, dan vrees ik dat tegen de tijd dat je in het ziekenhuis bent, je wel eens te laat kan zijn.

Als je de zekerheid wilt dat die op tijd word gezet, is het misschien een optie om in het ziekenhuis te bevallen, en niet thuis.

8. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik zou denk ik dan ook gaan voor een zkh bevalling, bij sommigen kun je ook in bad bevallen!

9. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Volgens mij kan remifentanyl ook niet hoor. Die werd bij mij uitgezet vlak voor het persen.

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb gekozen voor Alnatal (de geboorteafdeling van het St Antonius in Nieuwegein). En daar hadden ze ook een prachtige badkamer voor badbevallingen. Misschien heeft jouw regio ook wel zoiets.
    Ik vond het heerlijk om alle voorzieningen van een ziekenhuis te hebben. Dat gaf mij rust.

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Als jij dit soort aanvallen hebt dan zou ik juist niet thuis bevallen. Immers wat als je zo'n aanval krijgt en naar het ziekenhuis moet vanwege een complicatie? Misschien ben je dan zo ver heen dat de verloskundige en jouw man je niet meer in de auto krijgen. Tijdens een bevalling is er geen tijd voor je man om een uur rustig op jou in te praten.

Verder kan je zelf kiezen voor een ruggenprik. MAAR bijna alle ziekenhuizen geven die tot een bepaalde ontsluiting (vaak 8 cm). En als jij eerst van huis moet komen, naar het ziekenhuis en vervolgens moeten er nog medewerkers beschikbaar zijn die de prik kunnen zetten. Dan kan het soms te laat zijn.

Ik zou gaan voor de veiligheid van jezelf en je kind en in een ziekenhuis of geboortehotel bevallen. Dat kan gewoon met je eigen verloskundige en man erbij. En misschien is een doula wel iets voor jou?

12. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Je kunt aangeven dat je een ruggenprik wilt, maarmaar uiteindelijk beslissen de vk en anesthesist of je hem krijgt.
    Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je hem niet krijgt, teveel ontsluiting of omdat het druk is..

In jou geval zou ik kiezen om in het zkh te bevallen, als je tijdens de bevalling en paniekaanval krijgt, er een uur op je ingepraat moet worden en daarna nog naar het zkh moet gaan, ben je veel kans te laat voor een ruggenprik..

13. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle tips, er is 1 ziekenhuis in de buurt waar ik in bad zou kunnen bevallen (als deze vrij is natuurlijk), maar mijn verloskundige gaat niet naar dit ziekenhuis. Compleet onzinnig want een ander ziekenhuis dat verder zit doet ze weer wel, ik snap het niet. Ik heb daar eerder al een topic over geopend omdat ik twijfelde om misschien een verloskundige te zoeken die daar wel heen gaat. Misschien is dat alsnog het beste idee. Mocht ik dan dusdanig in paniek raken dan ben ik in ieder geval al in het ziekenhus..

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    Ja waarom niet overstappen? Je moet doen waar jij je het beste bij voelt. Ik zou wel gelijk alles opschrijven in een geboorte/bevalplan, zodat iedereen zich kan inlezen. Dan is het als jij toch een paniekaanval krijgt, of door een andere reden niet aan kan geven wat je wil, het voor iedereen duidelijk.

Oh en mbt de ruggenprik: het wordt altijd in overleg gedaan, maar er zijn situaties waarbij je geen ruggenprik meer krijgt. Misschien is het goed om deze situaties allemaal te bespreken, zodat je niet voor die verrassing komt te staan tijdens de bevalling.

Succes!

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Jij woont in Spanje :D in NL wordt er geen ruggeprik gezet bij een vacuumbevalling. En zodra je teveel ontsluiting hebt, krijg je ook geen ruggeprik meer (in de meeste ziekenhuizen)

16. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik moest en zou een ruggeprik. Omdat ik wist dat in het ziekenhuis waar onze VK meestal naartoe gaat er 's nachts geen anesthesist is, koos ik voor het academisch ziekenhuis, verderop en onze VK ging dan niet mee maar zou ons insturen voor een prik.
    Uiteindelijk ingeleid met een ballon en bij de eerste wee vast aangegeven dat ik de prik wilde. Ik had toen 5cm en was dus ruim op tijd. Helaas waren er 3 dames voor me en toen het een uurtje later mijn beurt was had ik een weënstorm en kon ik met geen mogelijkheid lang genoeg stilzitten om veilig een prik te zetten. Toen had ik nog 4u weeënstorm te gaan...

Je moet daar wel rekening mee houden dat dat kan gebeuren en je moet ook eerlijk naar jezelf zijn, ze gaan wel met een naald je rug in! Ik had al vrij snel voor mezelf de beslissing genomen dat die prik er niet meer kwam en dat was eigenlijk heel bevrijdend. Denk er dus ook vantevoren over na wat je plan is als het niet kan, en aanvaard ook dat je nooit 100% garantie hebt dat het kan. Als je je verdiept in wat ze precies doen met een ruggeprik, dan voel je zelf ook wel aan dat het gevaarlijk is om hem te zetten als je niet eens stil kan blijven zitten.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Zorg er voor dat je alles goed hebt besproken.
    Want echt: je zou wel een ruggenprik moeten kunnen krijgen, maar er zijn geen garanties.
    Ik heb in het ziekenhuis 4 uur lopen smeken, maar nee hoor.
    "we proberen eerst wel een pompje".
    Hielp voor geen meter..
    En tadaaaa, om 05.00, tóen kon het opeens wel.
    Ja...toen begon de anesthesist aan zijn shift...
    Ik had ondertussen 6 cm ontsluiting, en kon amper stilzitten van ellende.
    "U komt wel wat laat mevrouw".... ja duh, ik roep al 4 uur dat ik een ruggenprik wil!

Ik ben er zó boos over geweest..gewoon vanwege de financiële kwestie (want daar komt het op neer natuurlijk) was deze bevalling echt een vreselijke hel..

Dus nogmaals, spreek alles goed door, zodat je niet voor verassingen komt te staan

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Bespreek dit met je hypnobirthing docent :) je bent denk ik nog niet gestart met de cursus, na de cursus ga je zo met vol vertrouwen die geboorte in echt waar. Ik heb laatst een cursist gehad die flauw viel in stress situaties, sinds de cursus is afgerond heeft ze nergens meer last van, wilt ze zelfs niet eens meer in het ziekenhuis bevallen en gaat ze mijn bevalbad huren om thuis te bevallen Haha. Laat die cursus lekker op je afkomen ! :)
    ook in de cursus wordt een geboorteplan besproken hier staan AL je wensen in in wel opzicht dan ook. JIJ hebt het geboorterecht om alles te doen zoals JIJ dat wilt :) ik adviseer je wel zsm te straten met een cursus gezien je termijn en je voorgeschiedenis .

Deel Deze Pagina