Hallo, Vanaf wanneer is bijvoeding nou noodzakelijk? Ik wil daar eigenlijk nog een tijdje mee wachten. Maar ik krijg om me heen steeds te horen dat ik er al mee kan beginnen (precies 4 mnd). Als ik dan zeg dat ik dat nog niet van plan ben krijg ik verbaasde reacties over dat het vanaf 4 maanden toch echt al kan en dat het zelfs beter zou zijn en dat een kindje op een gegeven moment meer nodig heeft dan alleen borstvoeding. Dus dan vraag ik het maar aan een deskundige. Is het nou echt zielig als ik (voorlopig) nog niet begin met fruit/groente hapjes? Of beter gezegd vanaf wanneer is het noodzakelijk? Groetjes
hoi goede vraag! Het is niet nodig om bij 4 maanden al bijvoeding te geven, je kindje kan groeien en zich ontwikkelen op borstvoeding alleen tot 6 maanden. Dan ga je voorzichtig starten met bijvoeding, en dan nog zijn het maar een paar hapjes fruit/groente per dag om aan de smaak en structuur te wennen. Dus zielig is het zeker niet en nodig is het ook niet om eerder te starten dan bij 6 maanden! Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je reactie! Nu hoef ik me daar voorlopig even niet meer druk om te maken. Je kan toch best onzeker worden van zulke verbaasde reacties om je heen. En zelfs met 6 maanden is het alleen een klein beetje vast voedsel maak ik uit je reactie op? Borstvoeding is ook dan nog steeds het hoofdvoedsel om het zo maar te zeggen? Ik weet niet of het je vakgebied is maar zou je kort kunnen vertellen hoe je dat dan met 6 maanden opbouwt. Hoeveel (hoevaak per dag b.v.) je ze van wat (groente/fruit hapje?) geeft. Want hoe weet je nou of je teveel of juist te weinig bijvoeding/vast voedsel geeft. Of zijn daar niet perse richtlijnen voor?
hoi er zijn niet echt richtlijnen voor. Je kunt beginnen met ongeveer 5 hapjes per dag. Zo wennen ze langzaam aan de smaak. Per soort fruit of groente geef je het een dag of 5 achter elkaar. Smaken die goed verdragen worden zijn banaan en wortel en broccoli. Je kunt kiezen voor gepureerd of je geeft het volgens de Rapley methode, een stukje groente of fruit in de hand. Dan eten ze niet veel maar wennen wel aan de structuur en kunnen er eindeloos aan likken en proeven. Mirjam
Oke, dat ga ik onthouden. Bedankt. Hij hoeft dus niet met 6 maanden bij wijze van al hele potjes weg te werken?