Mijn dochter van 3,5 week is nog steeds niet op geboortegewicht maar zit er nu dicht tegenaan gelukkig. De reden dat ze nauwelijks aankwam is waarschijnlijk een urineweginfectie. De afgelopen 3 dagen is ze 150 gram aangekomen terwijl ze in de 9 dagen daarvoor nog geen 100 gram aankwam. Met een katheter is urine afgenomen en dat is op kweek gezet. Komende vrijdag krijgen we daar de definitieve uitslag van. Het blijft raar; nog maar zo kort op de wereld en nu al een infectie. De kinderarts zei dat het iedereen kan gebeuren. Wie heeft er ervaring mee en wat kan ik verwachten qua bestrijding?
Het hangt er vanaf wat er precies geconstateerd wordt. Je kindje is er duidelijk niet ziek van geworden (koorts e.d.) Goeie kans dat ze de infectie gaan bestrijden met een antibioticum. Misschien dat ze nog willen uitsluiten dat de infectie schade heeft aangericht, in dat geval krijgt je kindje nog een onderzoeken (rontgen of echo). Ook zullen ze misschien willen weten waar de infectie vandaan komt. Mogelijkerwijs is er sprake van een afwijking (nierreflux) en dan wordt er ook onderzoek gedaan. dus... - bestrijding van de infectie met AB - onderzoek naar oorzaak infectie (bron) - mogelijk onderzoek naar schade door 1e infectie Maar... dit is puur gissen.. Dit was bij mijn dochtertje (toen 4 dagen oud!) aan de hand en allemaal helemaal goed gekomen: geen reflux van de nieren, gewoon een 'stomme' infectie en gelukkig helemaal gezond verklaard!
Dank je wel voor je reactie. Vrijdag gaan we voor een onderhuids bultje al een echo laten maken. Dan worden gelijk de nieren en andere organen gecontroleerd. Verder krijgen we dan ook de uitslag van de urinekweek. Het feit dat ze nu weer als een dolle aankomt geeft volgens mij al aan dat de infectie voorbij is. Maar hij moet natuurlijk wel echt helemaal voorbij zijn...
Ons zoontje heeft 2 weken geleden een urineweginfectie of nierbekontsteking gehad. Hij reageerde hierop met koorts en een stuip die erg leek op hersenvliesontsteking. Hierdoor is hij ook per ambulandpce met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. Gelukkig viel het mee. Hij heeft antibiotica gehad en knapte al snel op. Hij heeft 1,5 week nodig gehad om weer de oude te worden. En hij is de afgelopen maand ook inderdaad niet aangekomen. Echo en scan volgen nog... Beterschap!
Jeetje, wat ben ik blij dat mijn - toen - 5 dagen oude baby geen koortstuip had toen zij haar nierbekkenontsteking had.. moet er werkelijk niet aan denken! Ik denk zowiezo niet graag terug aan die dagen in het ziekenhuis (zeker niet de eerste 3 dagen brrrrrr)