Hoi, IK hoop dat iemand mij verder kan helpen, ik ben vandaag naar diabetesverpleegkundige geweest voor de eerste keer en haar verhaal was zeer onduidelijk. Ik heb eenmalig zelf een curve gedaan, deze was goed volgens de huisarts na aandringen toch doorverwezen en bij de diabetesafdeling zeggen ze ook dat het veel te hoog is. Dus vandaar vandaag mij eerste afspraak. Nou, vraag ik om een glucose intolerantie test, dat doen ze niet zegt, ze werken alleen met curves. Ik zeg tegen haar dat ik dus gewoon normaal moet eten en dan testen, toch? Om zekerheid te krijgen dat ik inderdaad zwdiabets hebt. Zei zegt ik moet me aan de dieet houden van de diëtist, maar deze is dan toch om juist de suikerspiegel omlaag te houden dus dan weet ik toch nog niet of ik het heb. Het dieet verlaagd toch de spiegel? Zij zegt nee wat het is geen echt dieet maar gezond eten. Dus 7 stukken brood per dag en 2 stuks fruit. Stuk vlees in de avond met groente en aardappelen of rijst. Ik zeg dat doe ik al, alsof iedereen aan de bakken met friet zit met zwdiabetes ofzo. O zegt zei als je dat al doet dan moet je gelijk spuiten. Ik zeg dus tegen haar dat ik het met een dieet onder controle wil krijgen waarop zijn antwoord dat ze geen dieet hebben maar alleen gezond eten. Nou, had ik via internet zelf een dieet samengesteld waarin ik per maaltijd ongeveer 38 koolydraten eet en zo blijft bij suikerspiegel ook goed. Onder de 7, hij was sowieso niet echt heel hoog zo rond de 8,3 na het eten. Waar ik mee zit is dat ze hier je dus gelijk aan de insuline willen hebben en met dieet bedoelen ze eigenlijk normaal gezond eten. Dus met andere woorden als je dus heel ongezond eet dan is het logisch dat je suikerspiegel daalt met gezond eten. Maar ik dacht dat je juist een dieet kreeg omdat je zwdiabetes hebt door de hormonen en dit dieet houdt het onder controle. Kan iemand mij nog volgen? Ik lees hier toch hele andere verhalen. Heb ik het nou mis hoe kan ik dit het beste aanpakken, ik moet nog maar 7 weken en ik heb niet eens zo een verhoogd spiegel. Eigenlijk wil ik geen insuline, onze baby is precies goed qua lengte.
brood is juist niet goed. idd een beetje een raar verhaal. ik heb ook suiker gehad in mijn zwangerschap en kreeg een boekje mee met de dingetjes die ik wel en niet mocht eten. daar stond ook in wat ik voor sommige dingen ipv kon eten. helaas hielp t dieet bij mij niet, en moest ik alsnog insuline spuiten. je moet zoveelmogelijk koolhydraat arm eten.
Ja, dat zei ik tegen die verpleegkundige en hiermee gaat de glucose ook omlaag. Zegt ze je bent zwanger je moet normaal gezond eten ander honger je je baby uit. Ik snap er werkelijk niks meer van.
jemig wat een vaag verhaal. maar hoe weet je dat je zwangerschapsdiabetes hebt dan? ik ben namelijk vandaag naar het ziekenhuis gewees voor een test, omdat mn eerdere kindjes heel zwaar waren. moest bloedprikken daarna suikerdrankje 2 uren blijven zitten en opnieuw bloedprikken.
Dat is echt onzin, ik heb de eerste 20 weken van mijn zwangerschap alleen maar gespuugd, en was 15 kilo afgevallen, maar madam had t goed daarbinnen hoor! Tuurlijk moet je gezond eten, maar met zwangerschapssuiker moeten er wel aanpassingen aan gedaan worden. Ik vind het raar dat ze hier zo mee om gaan. Kun je nergens anders een second opinion vragen? of de suikertest opnieuw doen? Insuline spuiten doen ze bij ons in het ziekenhuis alleen als laatste redmiddel zeg maar, als niks anders meer werkt. Kun je niet naar zo'n boekje vragen waar ik het eerder over had. kijk anders even op deze site, hier komen merendeel van alle geleverde diabetes spullen vandaan voor het ziekenhuis. https://www.bosman.com/Content.aspx?sid=2&cid=44&mid=
http://www.ysl.nl/fileadmin/ijsselland/folders_patientenvoorlichting/DIET/009-Voeding_en_zwangerschapsdiabetes__incl_variatielijst_.pdf
Hoi Allen, Ik kan er niks mee, ik zit vast aan het protocol van het ziekenhuis. Ze zei ook heel resoluut je hebt een week de tijd en dan ga je spuiten dat is bij ons protocol. En waarom doe ik er zo raar over of ik bang ben voor naalden, ik zei nee uit principe wil ik het eerst zo proberen en mijn waardes zijn niet eens schokkend bovendien heb ik zelf onder controle. Kan wel janken als ik jullie verhalen hoor, wat een vreemd ziekenhuis dit geeft echt geen vertrouwen hoor.
Ze doen hier geen suikertest en ik moet nog maar 7 weken voor dat ik een secondopnion heb ben ik al vlak voor de bevalling. Ik vraag morgen een gesprek aan met een internist heb het idee dat deze verpleegkundige niks van voeding weten maar dat is toch raar?
Hoi, Bedankt voor de tips. Nee, ik woon niet in belgie ha ha. Ik woon in gelderland. Ik heb net een afspraak bij de dietiste gehad en zei zij weer wat anders dus erg verwarrend. Ik moet wel mij khd beperken en verspreiden. Gewicht beheersen en niet meer aankomen. Wel vindt ik het dieet mager. Rond de 1200 calorieeen, hadden jullie dat ook zo laag? Ik mag 's morgens 2 snee brood met ham tussendoor yoghurt 's middagsbrood 2 snee met kaas tussendoor 1 fruit 's avonds 2 aardappelen stukvlees en groente Ik heb hierdoor wel honger, vind 1200 erg weinig. Zij vindt dit geen crash dieet maar prima volwaardige voeding. Doen jullie dit ook?
Ik moest met mijn dieeet veel meer eten dan dit. Zo veel dat ik het helemaal niet op kon. En ik mocht juist niet afvallen. Aankomen was geen probleem want dit hoort juist bij de zwangerschap. Ik moest alleen uitkijken met producten met veel koolhydraten. Pasta, pannenkoeken, patat, pizza, aardappelen en wit brood. Juist de snelle koolhydraten. Je moet de langzame koolhydraten hebben. Die zijn blijkbaar goed of zo. Oh, en light frisdranken en aanmaak limo.
Was jij misschien heel slank? Ik had net een normale bmi voor mijn zwangerschap maar nu zitten er wel 14 kilo bij? Is dat het misschien?
Blokjes kaas en ongezouten nootjes kun je nog tussendoor nemen. Ik eet ook niet zoveel calorieën, maar baby neemt genoeg van mijn reserves. Wel ben ik tegen het ziekenhuis in gegaan. Mijn curves waren steeds tussen de 4.5 en de 5.9. Ze wilde al bij 5.4 nuchter en bij 6.8 niet nuchter insuline spuiten, mooi niet. Gesprek met internist en gynaecoloog gehad en toch blijft mevrouw troelala van de diabetesverpleging zeggen dat ik diabetes KAN krijgen. Ja ik kan ook mijn poot breken, maar die stop ik ook niet bij voorbaat in het gips. Nu 3 weken geleden dat ik voor mezelf in actie ben gekomen en voel me stukken beter, minder stress, en zoveel vrolijker! Heb wel een meter thuis, want ik moet nog aardig wat weekjes, als het te hoog is neem ik wel weer contact op. Ik weet niet of je er last van hebt, maar door het ziekenhuis heb ik ongelooflijk veel stress gehad. Kom voor jezelf op, die lui daar volgen alleen maar protocol en kunnen echt niet daarbuiten denken. Wil je iemand anders in het ziekenhuis spreken, maar zeggen ze dat je 3 weken moet wachten, gewoon blijven aandringen, blijven bellen zo uit het niets kan je toch de volgende dag terecht en je bent ook niet afhankelijk van 1 ziekenhuis en 1 verpleegkundige.
Nee, eigenlijk niet. Bij mij hebben ze het met 30 wkn geconstateerd via de ogt test. Ik was toen 12 kg asngekomen in totaal. Zit nu met 40 wkn op 18 kg aangekomen.
@mcdsee Jeetje wat een onzin om te spuiten met zulke waardes, waarom in hemelsnaam. Vergelijkebare situatie bij mij, ik heb een uitschieter gehad, en tegen mij zei die verpleegkundige, te hoog is te hoog er mogen geen uitschieters zijn, als je dat nog een keer heb, gaan we spuiten, dat is ons protocol. Ik heb er ook veel stress, krijg ook niet echt het idee dat ze nou zo kundig zijn. Nu zit ik weer met een dieet waarvan ze mij het gevoel geeft alsof ik eigenlijk altijd teveel heb gegegeten en dat zo weinig voeding normaal is. Ik ga zelf wel meer eten en gewoon zorgen dat de bloedwaardes niet omhoog gaan, vind het echt te gek voor woorden om alleen maar groente en een stuk vlees te eten, vervolgens heb ik continue honger en dit vind zijn normaal patroon, terwijl je overal leest oppassen met crash dieeten moedigt zij dit aan. Zo raar?