Vanaf wanneer voorlezen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door gusto, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Zo piccolina, 200 boeken per jaar, dan heb je vast een grote boekenkast :D

Hier vanaf 4 maand geregeld boekjes geprobeerd. Maar geen interesse om samen te zitten en te kijken of te luisteren naar een verhaal ;) het lijkt wel of ze er de rust niet voor vindt of wil vinden (want het is eigenlijk helemaal geen druk kindje)

Ik blijf het gewoon geregeld proberen, bij oma doet ze het namelijk wel soms, terwijl we dezelfde boeken hebben en het op hetzelfde tijdstip proberen.

Wel vindt ze het zelf nu interessant om het boekje te "lezen". Maar da echt overdag zeg maar en loopt dan met een boekje rond en brabbelt wat tegen het boek :) ik moet er niet bij gaan zitten of er naar vragen want dan houdt ze ermee op.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Ik denk ook niet dat je van een 2-jarige mag verwachten dat die een half uur alleen maar gaat zitten luisteren... Dat lukt de meeste vowassenen niet eens.

Juist van interactief voorlezen leren ze veel. Dus voorlezen, aanwijzen, vragen stellen, aan laten wijzen, benoemen en laten benoemen, linken en verbanden leggen, praten over, dát boeit een peuter. 10 minuten is al best lang.
    Kinderen leren juist van de combinatie taal en beeld, liefst met conceptvorming. Dus iets heeft een naam, zo ziet het er uit, daar gebruik je het voor of daar kun je het vinden. Zelf beelden bedenken is goed voor de fantasie en daar leren ze ook van, maar nog niet zo zeer als ze 2 zijn...
    Je merkt vanzelf wanneer ze toe zijn aan langere verhaaltjes. Heb hier ook wel eens halverwege het boek weer weggelegd omdat het dochterlief niet meer interesseerde.... Aan de andere kant hoor ik haar soms hele passages herhalen tijdens haar spel die rechtstreeks uit een (voorlees)boek komen. Ze pikken meer op dan je denkt....

3. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Na de geboorte, naast de couveuse al. Eerst was het gewoon fijn om mama's stem te horen en vanaf een jaar of 1 keek hij goed mee, met twee jaar konden we langere verhaaltjes met plaatjes voorlezen en nu luistert hij ook naar verhalen zonder plaatjes. Ik denk dat je een beetje laat begonnen bent :D

4. Janna

Janna Fanatiek lid

Wat hier ook goed werkte als "tussenvorm" zijn zoekboeken en plaatjesboeken zonder tekst. Die laatste zijn boeken waar elke bladzijde een illustratie staat, zonder tekst, maar er zit wel degelijk een verhaal in. Er gebeurt heel veel en je moet steeds de personages volgen en kijken wat er gebeurt. Dat is een stuk actiever voor een kind dan luisteren naar een verhaal. Voorbeelden platenboeken: Het grote taartenboek van Thé Tjong-Khing en De vrolijke vier seizoenen van Rotraut Susanne Berner.

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Piccolina, Rusland is ook een beetje groter...

Mama kwijt hebben wij hier overigens gewoon in de kast staan (leuk, leuk)
    Wij hebben een aantal boeken van uitgeverij christofoor en die vindt mijn zoon prachtig. Favoriet zijn hier ook scandinavische prentenboeken (Mama moe, Karel klus, Findus,..) maar die zijn voor wat oudere kinderen.

Als je wel gewoon samen plaatjes kijkt, komt het verhalen lezen vanzelf wel. :)

6. Vioow1992

Vioow1992 Actief lid

27 nov 2012
    248
    0
    0
    Ze zeggen altijd dat je met voorlezen nooit vroeg genoeg kan beginnen. Ook al volgt je kindje er nog niets van, het kan ook al heel fijn zijn om je stem te horen.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Vanaf de geboorte ( paar dagen erna zeg maar ) zijn wij gaan voorlezen uit de kinderbijbel. Lekker 's avonds op het grote bed voor het slapen gaan. Maar ze hebben inderdaad niet altijd even veel geduld.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Vanaf een maand of 4-6 ofzo.. Simpele babyboekjes met plaatjes, daar begon het mee. Ik ben toen een vast bedritueel gaan volgen in de hoop dat ze beter zou inslapen. Werkte toen nog niet, maar vanaf dat moment wel altijd gedaan.

9. Vagans

Vagans Niet meer actief

Vanaf dr geboorte!
    In het begin veel verhaaltjes weinig plaatjes want de klank van mn stem was al leuk genoeg. Later natuurlijk mooie prentenboeken!

het is echt onderdeel van het naar bed gaan.

Ze zit dan altijd bij mij op schoot, maar je kan dr ook alvast in bed leggen.

Als ze geen keten dan gewoon stoppen. Meestal vinden ze het uitijndelijk toch wel leuk

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Poeh.. Toen ze heel erg klein was al begonnen. Nu is ze een echte boekenfanaat. We lezen haar standaard voor het slapen gaan voor. Maar meestal lees ik haar overdag ook zeker 1 of 2 keer voor. Ze komt dan met haar favo boeken aanzetten.
    Nu wil ze ook mij "voorlezen".. Super schattig!

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vanaf de geboorte zijn we hier begonnen. Tussen 6-9 maanden heel weinig (te weinig geduld voor). Nu weer steeds meer. Hij komt nu ook zelf met boekjes aan (bijna 11 maanden)

En ik ben het volledig oneens met Jip & Janneke. Bijna alle kinderen vinden Jip & Janneke harstikke leuk omdat het erg herkenbaar is en duidelijk geschreven. Dat geldt eigenlijk voor alles van Annie. (en niet bij gebrek aan beter...:()

12. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben het ook oneens over Jip & Janneke. Het is zo pakkend en humoristisch geschreven dat het erg herkenbaar en leuk is vanaf een jaar of 2,5. En kleuters zullen zich er helemaal in herkennen. Misschien als NL niet je moerstaal en cultuur is, dat je het niet helemaal begrijpt?
    En de illustraties van Fiep? Fiep is naast Annie ook briljant. Jip & Janneke zijn iconen. Pluk en Otje en Floddertje zijn ook zo mooi.
    De luisterboeken van J & J zijn ook heel leuk. Voorgelezen door de zoon van Annie, dat doet ie werkelijk prachtig.

En dat in Rusland meer kinderboeken worden uitgegeven geloof ik niet.

De schrijvers die je noemt Piccolina zeggen mij zo niets. Ik heb gegoogeld op Brigitta Wegner, maar geen hits. En de illustrator van de Gruffalo vind ik geen bijzondere prenten maken.

'Mama kwijt' is trouwens van Chris Haughton en was hier Prentenboek van het jaar 2012. Het is 1 van de lievelingsboeken van mijn zoon en ligt op school ivm kinderboekenweek.

En NL geen grote boekhandels? Mwah, ben je zeker nog nooit bij Scheltema geweest. Die hebben een hele kinderafdeling met duizenden boeken!

Maar smaak is persoonlijk. Mijn zoon houdt helemaal niet van sprookjes!
    Ik zelf ben dus gek op prentenboeken, maar ik vind de verhaaltjes vaak suf of erger me aan hoe het geschreven is, dat is jammer.
    De allerergste (niet zozeer prentenboeken) zijn de slecht vertaalde. Zoals die van Ikea; die zijn echt om je haren bij uit te trekken!

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nederland staat trouwens wereldwijd bekend om het grote aanbod zeer leuke en geode kinderboeken! Toch leuk ;)

14. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Toen Emma een baby was/beginnend dreumes, vond ze het heel leuk om samen een boekje te lezen, zij luisteren en kijken en ik of papa voorlezen..
    Nu?? Ik begin er niet eens aan haha, of ze pakt het boek zelf af, bladert het door en klaar, volgende boek.... Vind het ook jammer, maar komt vast binnenkort weer :)

15. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Mijn dochter van twee houdt haar aandacht alleen vast bij van die 'openmaak'boekjes. Bijv die van Bumba waar ze zelf ook iets kan doen, nl vakjes openmaken.

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    11 maanden bij mijn dochter.

Deel Deze Pagina