Ik heb op advies van het CB opvolgmelk gekocht. Jamie is morgen 6 maanden. Hij krijgt nu 2 flessen opvolgmelk, Friso2 en 2 (of 3, ritme moet er nog even inkomen) flessen Friso1. Fruit eet hij heel goed, zo'n 70 tot 100cc, groente is nog niet helemaal zijn ding (tja, is niet zoet he.. haha). Wel bieden we dit elke avond aan (een paar hapjes). Nu lijkt het me voor hem lekker om bijvoorbeeld één keer per dag iets anders te drinken. Ik dacht zelf aan diksap, die is er geloof ik al vanaf 4 maanden. Dus het mag al vanaf 4 maanden, maar hebben jullie hier ervaring mee? En hoeveel en wanneer mag ik hiervan geven? Of moet ik gewoon beginnen met water?
Diksap kun je prima tussendoor aanbieden. Er zit alleen geen/weinig voedingsstoffen in. Let er dus wel op dat het drinken van diksap niet ten koste gaat van het drinken van melk. Want van de melk groeit je baby juist. Of je begint met diksap of water is een persoonlijke keuze. Wij zijn zelf met diksap begonnen toen Jarissa echt 3 'maaltijden' at ('s ochtends papfles, tussen de middag broodje en 's avonds warm eten) en haar 2 tussendoortjes kreeg. Bij de tussendoortjes krijgt ze dan diksap.
Ik ben toen ook begonnen met diksap en dat gaf ik er dan extra bij het fruit bij, het heeft wel even geduurt voordat hij echt wat dronk, het is een week of 2 echt bij een paar slokjes gebleven. Groetjes Anita
Ok, misschien dat ik het zo ga halen. Bij de AH heb ik het zien staan. Even testen wat hij ervan vindt. Ik denk wel dat ik een andere fles koop, dat hij weet dat in de Aventflessen melk zit en in de andere fles sap. Moet ik dan zo'n tuitbeker van Avent nemen, zou hij daar al uit kunnen drinken? Of gewoon een andere fles (dodie bijv.)?
Ik heb een Avent anti lekbeker gekocht. Ze vind het reuze interresant. Maar er echt uit drinken doet ze nog niet. Diksap vind ze ook niet lekker. Heb vandaag een theelepel gewone sap in haar beker gedaan en daar water bij gedaan. En hier heeft ze 20cc van gedronken. Ach ja ik vind die diksap ook niet te drinken.
Je moet inderdaad voorkomen dat het de eetlust verpest. Vocht in de maag geeft ook een gevuld gevoel. Ik geef diksap nu midden op de middag soms (maar C krijgt geen middagfles meer). Of 's ochtends na het fruit.
Ik wil het inderdaad niet als vervanging doen van de melk , maar gewoon voor de lekker, voor ernaast, een paar slokjes. Ik twijfel tussen die avent anti-lek beker of dus een hele andere fles (avent heeft 'grote' spenen, wil dan bijvoorbeeld 'dodie' die is kleiner). Ik vind het belangrijk dat hij weet dat melk in de avent fles zit en dus de sap in een ander iets (een van de twee opties). Ik ga zo naar de AH, even kijken. Hebben meer mensen ervaring met dodie flessen of avent anti lek bekers?
Ik gebruik gewoon dezelfde flessen. En Jarissa kijkt altijd even snel wat er in zit. Ze heeft dat meteen door, nog voor ze een slok neemt, of ze melk of wat anders krijgt.
Ja dat kan ook wel uiteindelijk denk ik, maar nu snapt hij dat misschien nog niet... Ik heb net de anti-lek beker van Avent gekocht en Friso sap. Hij heeft ongeveer 35 cc gedronken, uit de beker zelf, haha! Hij vond die tuit in z'n mond maar helemaal niets, wel dronk hij dus op de 'normale' manier uit de beker Kwestie van oefenen denk ik?
Fruithap is flink nat, dus op zich heeft hij het niet nodig. Als hij echt moet drinken, dan is water of thee een betere keuze dan diksap.
@dirksmama: ben ik niet met je eens. Water is natuurlijk prima drinken. Maar ook niet alle thee is even gezond. En voldoende verdund diksap is zeker niet ongezonder dan een fruithap in mijn ogen.
Water is prima drinken en theinevrije thee ook. Rooibos bijvoorbeeld is heel geschikt. Diksap voegt qua voeding niets toe, maar levert wel suikers en fruitzuren. Er is een heel groot verschil tussen fruit eten en diksap drinken. Fruit is eten, het bevat voeding en vezels en vitamine en inderdaad ook suiker en smaak. Diksap heeft van dat alles alleen maar de suiker en de smaak.
Het spijt me maar ik kan nergens in haar tekst opmaken dat ze het ipv fruit wil geven, wel dat ze het erbij wil geven. Daarbij ben ik van mening dat het ook niet goed is om je kindje van alle suikers te weren. Fioon wat leuk dat de kleine dus wel wil drinken op de normale manier, dat zou ik er zeker in houden, hoef je straks helemaal niet aan de tuitbekers Groetjes Anita
Ik wil het inderdaad voor erbij gaan doen... Gewoon voor de smaak, aan hoe meer smaken hij went hoe beter vind ik! Een mens heeft ook suikers nodig, ok niet te veel, maar je moet nergens te veel van nemen. Ik heb nu Friso sap, daar zitten wel degelijk vitamines in en daar is geen extra suiker aan toegevoegd, dus qua slecht zijn zal het allemaal wel meevallen denk ik... Thee zal ik ook eens gaan proberen... Welke theesoorten mag ik proberen? Jamie wilde laatst ook zijn laatste 60 cc melk niet meer. Toen heb ik het ook eens via de 'normale' manier geprobeerd. Speen eraf en laten drinken uit de fles als een beker.... hoepsa, zo de 60 cc erin! T is toch wat
En ook Pendrag ziet heus het verschil wel tussen diksap en fruit. Gaat mij erom dat er in diksap niets anders zit dan in fruit. Wel minder, niets meer. En daarom vind ik het prima, gezond drinken.
qua thee mag je de theine-vrije soorten (dus eigen geen thee, maar een kruidendrank), dat zijn meestal rooibos, zoethout, venkel, kabouterthee. Op de verpakking van de thee staat wel of er thee inzit. In sommige soorten zoethout thee zit namelijk ook gewone thee. Geloof dat dat bijvoorbeeld bij pickwick het geval was.
Hoi Fioon, Ben benieuwd of je zoontje het lekker vond. Wat mij (te laat) op viel was dat die fles Firo maar heel kort houdbaar is als je het opent..... Groetjes Firella
Hoi Firella, Ik zag dat inderdaad ook (te laat). 3 Dagen maar! Opzich vind ik het ook wel lekker (vind ook fruithapjes altijd zo lekker, daar smaakt het een beetje naar). Dus ik denk dat ik het maar zelf ook een beetje op ga drinken. Hij vond het volgens mij wel lekker... Hij kan dus alleen nog niet uit een tuitbeker drinken. Hij drinkt liever gewoon uit een beker Vandaag heb ik rooibosthee geprobeerd, hij vond ook dit wel lekker, hij wilde gelijk nog een slok, maar dus wel uit de gewone beker en niet uit de tuit! Ik ben trouwens helemaal blij! Hij heeft vannacht voor het eerst helemaal doorgeslapen! Om 22.15 fles opvolgmelk van 150cc met pap en om 23.00 een klein flesje van 60 Friso 1. Toen werd hij pas om 7.10uur wakker! Hij denkt, vandaag ben ik 6 maanden, ik ga nu gewoon lekker doorslapen