Vanaf wanneer wel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SushiLover123, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    het was ook zeker geen aanval-verwijt hoor!:D

ik heb het laatst zelf ook uitgezocht omdat mijn kids het nog nooit gehad hebben omdat ik het zelf geen fijn idee vond (en ik lust het ook niet)
    en ik wist het dus ook niet!

2. Bri

Bri Niet meer actief

Jongste is nu 2,5.
    Commode gebruiken we eigenlijk niet meer. Ze is overdag zindelijk, en haar nachtluier doe ik om waar zij maar wil. Soms is dat op een kussen op de grond in de badkamer, soms op mijn bed, soms op haar bed. Die commode kan er dus uit. Op vakantie hadden we er wel weer een, en daar laat ik haar rustig alleen op zitten (ze klom er ook zelf op en af, met mij erbij).
    Dekbed kreeg ze een paar maanden geleden, toen ze 'verhuisde' naar een groot bed.
    Alleen in bad: sinds een paar maanden loop ik gerust even weg uit de badkamer terwijl zij in bad zit. Even naar de wc (niet in, maar naast de badkamer), wasmachine vullen+aanzetten, dat soort dingen.
    Alleen trap op en af: doen we ook al een aantal maanden. Wij leren ze overigens aan om achteruit de trap af te gaan, ik vind dat veiliger dan op de billen en dan vooruit.

Dus eigenlijk bij alle onderwerpen geldt hier: vanaf 2 jaar en een heel klein beetje.

3. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

- Weglopen bij de commode: Doe ik nooit en never, is te gevaarlijk vind ik dan.
    - Slapen onder een dekbed, mijn zoontje slaapt onder een dekbed vanaf 24 maanden toen hij naar een peuterbedje ging. (dekbed mag toch vanaf 2 jaar?)
    - Alleen laten in bad, tot op heden nog nooit. Ik laat ze niet alleen in bad.
    - Alleen de trap op/af, mijn zoontje mag dat nog niet van mij ivm zijn slechte motoriek,(lage spierspanning en hypermobiel). Had hij dit niet gehad, had ik het hem toch nog niet alleen laten doen denk ik, want ik vind dat toch best eng.

Voor de rest tja, hij krijgt geen cola met zijn 3 jaar.
    Brie mogen ze dat al met 3 jaar ja? Dat wilde ik graag weten. Voor de rest ja ik ben best voorzichtig met verschillende dingen, maar dat ligt meer aan mijn zoon. Met de jongste verloopt alles wat soepeler.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier eentje van 3,5 jaar.
    - Weglopen bij de commode: ik gebruik hem nu niet echt meer, maar laatste tijd deed ik dat wel eens als ik vergeten was om een onderbroek te pakken. Ik zei dan dat hij moest blijven zitten/liggen en dat deed hij wel.
    - Slapen onder een dekbed: sinds een jaar ongeveer.
    - Alleen laten in bad: sinds een half jaartje, hij zit wel samen met zijn broer in bad en ik blijf in de buurt.
    - Alleen de trap op/af: af en toe. Wij hebben een hele gevaarlijke trap en hij is er vorig jaar in een onbewaakt moment een keer vanaf gevallen en toen dacht ik echt even dat ik hem kwijt was, zo wit en stil lag hij op de stenen vloer. Nu is hij weer een jaartje ouder en wijzer en hij weet het ook nog, dus ik zelf ook erg voorzichtig. Langzaam laat ik hem weer wat meer zelfstandig de trap op en af gaan.

Frisdrank drinken wij zelf nooit, dus dat heb ik niet eens in huis. Rood vlees en filet americain idem. Brie lusten ze niet, anders zou het van mij wel mogen, denk ik, zou niet weten of dat kwaad kan.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    - Weglopen van commode: soms heel kort als ik even wat moet pakken, maar zeg dan altijd dat ze even moet blijven zitten en dat doet ze dan ook braaf...

- Slapen onder een dekbed: vanaf 2 jaar, al hebben wij er hier nog geen omdat mw liever zonder dekens slaapt. Denk wel dat we er komende winter een gaan gebruiken omdat ze ook geen slaapzak meer aan wil en het anders toch écht te koud wordt

- Alleen laten in bad: nog niet gedaan. Ze zit bij ons altijd in de douchbak. Denk dat als ik weg zou lopen ze achter me aan zou komen....

- Alleen de trap op/af: ze doet het wel zelf, maar loop er altijd achter of voor. Mag haar meestal ook niet helpen ('neehee, mama') en door te oefenen waar ik bij ben leert ze het ook beter.

- Frisdrank: nog heel lang niet!!!

- Brie: nog nooit geprobeerd eigenlijk, heb het dan ook nooit in huis.

- Rood vlees ed: dacht ook dat het vanaf 10 jaar mocht. Wij eten wel ooit filet americain, maar dat krijgt zij natuurlijk niet.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Weglopen bij de commode doe ik niet graag, maar als ze nu bijvoorbeeld in een handdoek gerold op de commode ligt/zit loop ik wel eens even heel kort weg. Maar meestal doe ik aankleden enzo nu gewoon op haar bed of op de grond (ze is zindelijk).

Alleen in bad doe ik wel, of even onder de douche, maar om de minuut vraag ik haar wel even wat, of ze zingt een liedje. Dat vind ik wel prettiger.

Slapen onder een dekbed doet ze nu sinds een half jaartje (mag vanaf 2 jaar). Ze heeft een groot bed, dus dat is praktischer met instoppen enzo.

Alleen de trap op/af doet ze nu sinds een paar maanden. Eerst alleen omhoog en dan kwam ik later er achteraan, maar nu ook gewoon zelf naar beneden, of ze gaat even wat halen.

Frisdrank/brie/rood vlees, allemaal nog niet. Ze vindt het ook niet lekker. Ze heeft wel eens een slokje cola gehad, maar dat schrok alleen maar af :D Niet erg!

7. chocolaatje

///

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    dekbed wordt inderdaad aangeraden vanaf 2 jaar ivm warmtestuwing. Bij onze dochter geprobeerd een dekbed maar die vind dat veel te warm en slaat het dus steeds open. Katoenen deken in de hoes en die laat ze wel liggen...

Brie mogen ze bij mijn weten gewoon hebben behalve niet gepasteuriseerde.

9. chocolaatje

Bedankt sandraske, mijn zoontje vroeg al regelmatig om Brie maar ik dacht echt dat ze het nog niet mochten eten. Weet iemand hoe het met Filet American zit? Want dat is echt rauw vlees, vanaf wanneer mag dat dan?

10. tulip

tulip Niet meer actief

rauw vlees vanaf 10 jaar wordt aangeraden

11. chocolaatje

Dankje wel tulip, weten we dat ook weer.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Brie, maar ook bijvoorbeeld blauwe kaas mag vanaf een jaar of 1 zo lang het maat gepasteuriseerd is. Ons manneke is verslaafd aan kaas dus eet dat ook al vanaf 1,5 of zo. Op een verjaardagsfeestje van zijn neef had hij zich naast de kaasplank geïnstalleerd en alle kaasjes met smaak gegeten.

Rauw vlees vanaf 10 had ik oom eerder gehoord.

Alleen de trap af vanaf 1,5 jaar. Wel dat ik onderaan stond, maar hij liep zelfstandig Echt heel goed en voorzichtig binnen 3 maanden nadat hij kon lopen de trap af.

Alleen laten in de supermarkt of winkel bij een tv: alleen als ik hem kan zien.

Op commode alleen, sinds een jaar of zo. Hij zit graag op de commode tegen me te kletsen terwijl ik zijn spullen pak. Hij wil dan oom niet eraf. Hij lijkt de commode leuk te vinden, al is deze niet meer nodig.

Alleen in bad sinds een paar maanden, maar wel op maximaal 10 meter afstand en op een plek dat ik direct terug kan sprinten als ik een bonk hoor of juist niets meer. Ik wil niet over een bed hoeven kruipen.

Vervolg-vraagje: vanaf wanneer mogen ze alleen buiten spelen? Uitgaande van een rustige woonwijk.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Rauw vlees krijgt ze van mij nooit. Vind dat zelf ook smerig.

Pinda's krijgt ze van mij trouwens ook niet, omdat ik er zelf zwaar allergisch voor ben en dat ook een beetje eng vind bij haar (ws onterecht).
    In principe raden ze t af tot 2-3 jaar (zeker als een ouder allergisch is), maar ben er nog niet aan toe gekomen om t te testen.

Wat ik me ook wel afvroeg was schaal en schelpdieren. Daar kun je toch ook heel erg ziek van worden? Als ze niet goed zijn, zelfs als ze verhit zijn? Bepaalde gifstoffen of wanneer er een mossel dood was oid..?
    Het voedingscentrum noemt dat niet, maar ik ben er wel voorzichtig mee. Zelf hou ik er ook niet van, maar mijn vriend vindt t af en toe wel eens lekker. En dochter houdt wel van nieuw eten uitproberen..;)
    Hier staat er wel iets over: Schaal- en schelpdieren | Voedingscentrum

Ook lees ik dat gerookte vis niet goed zou zijn? Ivm listeria bacterie.
    Dat eten wij best vaak (snippers).. Ik bak t dan wel nog, hoe zit dat dan?? Neem aan dat de bacterien dan wel dood gaan..
    Ah, lees hier dat t dan wel goed is: Listeria | Voedingscentrum

14. tulip

tulip Niet meer actief

Arevinol, klopt wat je zeg, maar mossel is geen schaal/schelpdier, maar weekdier;)

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm mja hier allergisch voor mossels... Dat merk je snel genoeg kan ik inmiddels melden :(
    Vind het echt heel lekker.. Maar na 1 avondje lekkere gekookte mosselen heb ik 2 uur over het balkon gehangen om over te geven..
    Daarna nog zeker diezelfde periode dubbelgevouwen gelegen van de kramp in m'n maag.

Eerste keer denk je nog.. Verkeerde mossel.
    Maar als ik er eentje eet... Kun je er geld op zetten dat ik een uur laten boven het toilet hang. Heel nasty.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Een mossel is geen schelpdier?

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @Saskia, allergisch kan ook (vervelend trouwens!). Maar ik bedoelde meer dat het voor kleine kinderen misschien gevaarlijk(er) kan zijn als er bv zo'n dooie of 'giftige' mossel tussen zit?

18. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou inderdaad om die reden nog even geen mosselen geven. Want al maak je die nog zo goed klaar, als een mossel giftig is door de algen die hij heeft opgenomen word je er gewoon hartstikke ziek van.
    Nou staan die bij ons thuis sowieso nooit op het menu, mijn vriend wordt er doodziek van (niet allergisch, maar intolerant).

Met pinda's is het trouwens enerzijds het gevaar van allergie (voor mij reden om pas pindakaas te geven met 2-2,5 jaar), maar ook gevaar van verstikking. Hele pinda's mogen kinderen pas eten als ze daar groot genoeg voor zijn. Simpele check: als je je linkerarm over je hoofd heen doet en zo bij je rechteroor kunt, dan ben je groot genoeg voor een pinda. De meeste kinderen kunnen dat als ze een jaar of 6 zijn.

19. Skye

Skye Niet meer actief

Hier sliep mijn meisje toen ze een maand of 8 oud was al onder een dekbed.
    Op de commode laten liggen en snel wat uit de badkamer pakken deed ik ook af en toe (is by the way 3 stappen)
    Alleen laten in bad heb ik nooit echt gedaan, maar ook puur omdat ik er op een krukje bij ga zitten en het zo gezellig vind.
    Alleen de trap op en af deed ze vanaf........weet ik niet meer. Ze was nooit zo handig hahaha, dus ik hield haar altijd wel in de gaten!

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik lees nu net pas die link van het voedingscentrum, en dan valt het met die algengifstoffen blijkbaar wel mee. Toch wacht ik nog even, voor ik mijn kinderen mosselen geef. Zes jaar of zo, lijkt me vroeg genoeg om ermee te beginnen. En dan alleen als papa niet meeëet...

Deel Deze Pagina