Vanaf wanneer wel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door SushiLover123, 5 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, kennelijk valt t mee met die gifstoffen (tegenwoordig), maar ik ben dan ook liever voorzichtig.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Is dat echt? Ik heb het iemand eerder horen zeggen, maar ik dacht dat dat een geintje was, omdat je er, als je dat doet, uitziet als een aapje.
    Ik zie de link niet tussen dat fysiek kunnen en oud genoeg zijn voor een pinda...

Mijn zoontje af een maandje geleden wel cashewnootjes en pistachenootjes. Had ie er toch snel eentje mét schil uit het bakje gevist! :$ Terwijl er een stapel gepelde nootjes voor hem lagen ;) Ik schrok me kapot, want hij spuugde een stukje gebroken schil terug. Die dingen zijn vlijmscherp, dus voor hetzelfde geld beschadigt een ander stukje wel zijn ingewanden!
    Gelukkig heeft ie nergens last van gekregen. Ben me wel rot geschrokken.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Commode werd hier al erg snel niet meer gebruikt, (vanaf een jaar ofzo), ik verschoonde op ons bed of op de bank, ik op de knieen, dan kon ze niet eraf vallen en had ik toch de goede hoogte.

Dekbed: vanaf 20 maanden. Ze gooide de stugge dekentjes altijd af, maar kroop bij ons wel genoeglijk onder het dekbed. Dus toen we een peuterbedje kochten, hebben we direct ook de overstap naar dekbed gemaakt.

Alleen laten in bad: ik blijf uiteraard in de buurt, maar het is al een tijdje zo dat ik rustig even was op ga vouwen op onze slaapkamer, (direct naast de badkamer en ik kan haar zien dan). Weet niet precies hoe lang, was iig op een gegeven moment zo dat ze geen rare dingen meer deed in bad en erbij zitten voor een half uur of drie kwartier een beetje vervelend ging worden ;)

Alleen de trap op en af: op al heel snel, heb ik van begin af aan dat ze de trap op begon te zoeken, goed begeleid en dat kon ze heel snel. Eraf duurde hier veel langer, ze heeft net als mijn man hoogtevrees en wilde heel erg lang nog een hand als ze naar beneden ging.
    Traphekjes waren hier al snel niet meer in gebruik, door de hoogtevrees bleef ze keurig boven aan de trap staan roepen om ons, als ze naar beneden wilde... ;)

4. Bri

Bri Niet meer actief

Heeft puur te maken met groei. Als je armen lang genoeg gegroeid zijn om zo over je hoofd heen te kunnen reiken, is je luchtpijp groot genoeg gegroeid om pinda's door te kunnen laten, mocht je je erin verslikken. Dat is dus geen oorzakelijk verband.

Volgens mij moet je met andere hele nootjes ook oppassen. Die dingen zetten namelijk op als ze vochtig worden, en dat gebeurt wanneer iemand zich erin verslikt en het ding blijft in de luchtpijp steken. Het wordt vooral gezegd van pinda's, maar de vorm van een pistache nootje is toch ongeveer hetzelfde? Dat kan ook precies een luchtpijp afsluiten. Misschien halveren voor je ze geeft? (ik zou 't niet weten; zoonlief is vreselijk allergisch voor cashew en pistache, dus die komen bij ons niet meer in huis.)
    Dat van die schilletjes: kan me voorstellen dat je bent geschrokken.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #45 Arevinol, 7 sep 2012
    Laatst bewerkt: 7 sep 2012
    Dat begrijp ik toch niet helemaal. Hoe bedoel je 'door kunnen laten'? Dat je het weer op kan hoesten?
    Ze eten toch wel meer dingen van die afmeting of groter die in principe vast kunnen komen te zitten..?

Heeft het niet meer te maken met de mondmotoriek, dat een klein kind nog niet zo goed met het harde/ronde om kan gaan?

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik denk dat het dit eerder is hoor,zoals je zegt ze eten wel meer dingen van die afmeting.
    En een pinda zwelt niet op in vocht hoor,een rozijntje wel.

Mijn zoontje eet sinds een paar maanden (vanaf 2e verjaardag) af en toe wat cashewnoten of pecannoten zonder problemen.Pinda's niet,die vind ik gewoon te hard en verslik je je snel in.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Een pinda die vochtig wordt, wordt enigszins 'plakkerig' en blijft juist daardoor heel makkelijk vastzitten in een luchtpijp. Een kraal bijvoorbeeld is heel glad en is daardoor veel makkelijker op te hoesten dan een pinda, of eruit te werken door de ouders (EHBO-cursus leert je hoe). Mijn schoonzusje werkt soms op de SEH, en heeft al meerdere peuters-met-pinda-in-de-luchtpijp op de tafel gehad (waarvan er een het helaas niet heeft overleefd).

Hoe het precies zit met die 'ben je groot genoeg voor een hele pinda' test weet ik ook niet. Misschien dat je dan inderdaad de kracht hebt die nodig is om een pinda indien nodig op te hoesten? Of dat je luchtpijp groot genoeg is dat er altijd nog wat lucht langs kan, ook als er een pinda in zit? Want door laten gaan (richting longen) lijkt me voor geen enkele leeftijd aan te bevelen, nu ik er even over nadenk.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Het vliesje om de pinda schijnt ook de luchtpijp te kunnen gaan irriteren, waardoor het slijmvlies gaat opzetten.
    Maar goed, laten we t er op houden, dat t lichaam er klaar voor is als je die test kunt uitvoeren, mits je niet allergisch bent ;)!

9. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Jeetje dit wist ik niet, ik heb mijn zoontje van 3 wel eens een paar m&m's gegeven.. Ook opa en oma volgens mij:) Veel mensen weten dit denk ik niet hoor over pinda's.

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Grappig, chocolaatje, want ik dacht juist dat iedereen dat wist van pinda's.

11. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik dacht ook dat iedereen wel wist dat pinda's en kleine kinderen geen goede combi zijn,zo zie je maar..

Een vraag die volgens mij al eerder gesteld is maar naar geen antwoord op.Vanaf wanneer alleen buiten spelen (in een kindvriendelijke wijk)?
    Bij mij natuurlijk nog lang niet van toepassing (2jaar) maar wanneer wel?Ik weet het eigenlijk niet.

12. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik had je vraag gelezen, Gijsje, maar daar heb ik nog geen antwoord op. Dochter is 3,5 jaar en die mag zeker nog niet alleen op straat spelen. Een kindje (bijna 3 jaar) hier in de straat wel (terwijl mama binnen is) en dat kind loopt echt een eind weg. Doodeng vind ik dat, maar goed...zij zal dat geen probleem vinden. Laatst remde een auto net op tijd; het hart zat in m'n keel, maar zij kwam niet eens naar buiten.

13. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    O jee 3jaar zou van mij ook niet mogen,zat eerder aan 6 jaar te denken.. (Het was trouwens geen vraag van mij hoor maar was wel nieuwsgierig).

14. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Is niet grappig hoor, velen weten het niet. Mijn buurvrouwen ook niet waar ik het net aan vroeg.. Maar het zal wel weer aan mij liggen..

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Had daar al op gereageerd, maar hier dus onder licht toezicht, met de (iets oudere) buurkindjes, achter het huis/garages. Ik hou dr in de gaten vanuit de tuin (lopen steeds in en uit bij de buren), maar vind t wel een beetje eng hoor.
    Ze kunnen in principe naar de voorkant lopen (drukke weg), dat mag ze van mij niet, buurkindjes wel (4+5). Bij de garages kunnen natuurlijk ook auto's komen, maar rijden dan wel rustig.

Het is denk ik aanvoelen, naar je kindje kijken. En ook afhankelijk van de situatie, spelen er (oudere) kindjes, hebben ze er behoefte aan..
    Mijn dochter vraagt er dagelijks om, dus ik wil het haar niet verbieden. Maar ga ook niet de hele tijd naast de poort van de buren staan om te kijken wanneer ze naar buiten komen en dan achter dr aan lopen..;)
    ik vind t best een lastige situatie.

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik bedoelde niet dat het 'grappig' is dat moeders dat niet weten. Misschien mijn reactie nog eens lezen?!

17. Bri

Bri Niet meer actief

Alleen buiten spelen? Geen idee. Mijn oudste is bijna 4,5 en ik vind hem er nog te jong voor. Maar wij wonen ook niet in een heel rustig woonwijkje, en kan me daar niet zo'n concrete voorstelling van maken.

Sowieso wil ik dat hij ze kunnen zwemmen voor ze alleen naar buiten gaan, we hebben hier heel veel water in de buurt. En veel verkeer, dus ik weet nog niet of ik het ooit goed zal vinden (maar eens zal ik er wel aan moeten geloven, vrees ik).

18. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Nou schiet mij maar lek, ik wist het ook niet. Onze dochter eet ook weleens cashewnootjes..

19. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    @alleen buiten spelen, dat zal hier voorlopig alleen in de tuin zijn, alles is hermetisch afgesloten (het lijkt wel een ford hier) omdat wij langs een hele drukke weg wonen.

Deel Deze Pagina