Hallo Ik had een vraagje. Aangezien je tijdens je zwangerschap op moet letten met de hoeveelheid vitamine A die je binnenkrijgt vroeg ik mij af of ik Supradyn vitamin gummies mag gebruiken. Hier zit per gummie 300 mcg vitamine a in. Er staat helaas niks op de verpakking voor zwangere vrouwen. Hopelijk kan iemand hier mij helpen. Groetjes Far
Volgens deze website (BENSENG FOODSUPPLEMENTS BV: medicinale kruiden Vitamine A acetaat) heb je in de zwangerschap 1000mcg per dag nodig met een maximum van 3000 mcg. Verderop staat dat een supplement met meer dan 1500 mcg daarom vermeden moet worden. Ik ben zelf ook een beetje aan het kijken geweest voor vitamine a in de zwangerschap en vond het bovenstaande. Edit. Het voedingscentrum raad het niet aan om een supplement met vitamine a te nemen, dus nu weet ik het ook niet meer
Hier (NVKC - Informatie over Vitamine A) en hier (http://geneesmiddelen.wewi.eldoc.ub.rug.nl/FILES/root/artikelen/2000/vitzwang/Voedingssupplementenbijzwangerschap.doc) wordt een maximum aangeven van 1200 mcg (4000 IE) voor een supplement. Je moet dus zelf maar bepalen wat je wel of niet wilt doen. En mss anders even overleggen met de verloskundige.
Lastig!! Maar gaat hier maar om 300 mcg.... er zitten verder namelijk wel veel andere goede vitamines in... Ik heb nu een email naar Supradyn zelf gestuurd. Kijken of ik daar wat van hoor!
Als je een multivitamine wilt slikken, kun je beter een vitamine voor zwangeren nemen en deze laten staan tot na de zwangerschap. Er zit waarschijnlijk ook niet genoeg foliumzuur in, om maar iets te noemen.
Dat kan uiteraard ook, ikzelf ben alleen een erg lastige pillenslikker.. Ik slik de foliumzuur los (die zijn heel klein)..maar daar zou ik eigenlijk al mee mogen stoppen.. (Deze slik je tot 10 weken). Maar maak het potje even op.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en voor een multivit voor zwangere vrouwen gaan al dan niet in combi met andere supplementen (als je meer van bepaalde vitamines of mineralen zou willen hebben). Wellicht krijg je ook via je dieet al aardig van vitamine a binnen via bijvoorbeeld leverworst, boter of sommige vissen? Twijfel je of je met zo'n multivit voor zwangere vrouwen wel genoeg a binnen krijgt (want bij vrijwel alle bekende merken zijn ze altijd erg conservatief met de hoeveelheden)? Dan kun je beter een beta-caroteen pilletje erbij slikken. Je lijf kan dit omzetten naar vitamine a, maar als je er al genoeg van hebt hoeft dit niet en wordt het gewoon afgebroken, waardoor je kindje er geen last van hebt.
Sowieso is het beter om vitA in de natuurlijke vorm (beta caroteen geloof ik?) binnen te krijgen, want die is een stuk beter te hanteren voor je lijf. In een zwangerschapsmulti zit geloof ik deze vorm.