Dag allemaal, Ik ben 30 weken zwanger en naar een naar telefoontje met de verloskundige, vraag ik mij af of ik de enige ben die totaal geen band voelt met de verloskundige? Bij twee verloskundige voelde ik mij altijd erg op mijn gemak maar die gaan helaas alle twee zelf met zwangerschapsverlof. de derde is mijn casemanager...wat blijkbaar heel belangrijk is gezien ze dat vaak benoemd. Zij heeft mijn intake gedaan en gevraagd of ze contact op mocht nemen met mijn longarts(ik heb copd) ik had dit zelf al gedaan met de mijn arts. Ze gaf aan het niet eens te zijn met mijn medicatie dus moest ik toestemming geven. ik vond het zelf best een arrogante houding, een longarts lees 12jaar studie zal toch wel iets meer weten dan de verloskundige, wat altijd nog gelijk staat aan een verpleegkundige. Mijn antwoord bleef nee, sinds dien krijg ik het gevoel dat ze er alles aan doet om mij de les te lezen op een zeer onprettig manier. ik wil nu niet meer wisselen van verloskundige. en dat ik niks met haar heb vind ik eigenlijk ook niet heel erg, maar ben wel heel benieuwd of ik hier in de enige ben? Groetjes !
Ik hoef geen vriendinnen te zijn met de verloskundige, maar ik moet me bij diegene wel op mijn gemak voelen.
Het lijkt mij wel heel belangrijk om een klik te hebben met de verloskundige... Tijdens de bevalling vertrouw je helemaal op haar en dat vertrouwen moet er dan wel zijn.
Ik had er eerst 1, dat was echt een heks.. Eerste gesprek me bang maken voor de 20 weken echo, de allerergste handicaps op tafel gooien, tuurlijk kan het altijd maar ze was niet wcht subtiel en ik was pas 8 weekjes zwanger en stond later buiten te huilen van de stress. Ben meteen overgestapt naar een ander bureau.. En wat een lieve dames daar allemaal.. Ben blij dat ik dat roen gedaan hebt dus je moet doen waar je je goed bij voelt
Ik zou allang overgestapt zijn als ik jou was... Al vind ik je opmerking 'wat altijd nog gelijk staat aan een verpleegkundige' nou ook niet echt netjes en sympathiek, zowel naar vk's als naar verpleegkundigen toe.
Ik hoefde geen klik te hebben met mijn vk. Zolang ze maar professioneel in haar handelen is vind ik het wel prima. Eigenlijk doe je zelf niet heel veel anders in je manier van reageren: vk staat altijd nog gelijk aan een verpleegkundige.. Is toch wel even iets anders Dus misschien is dit jullie klik wel Nee, als je je niet op je gemak voelt dan moet je dat of aankaarten en hopen op verandering, of overstappen, of het accepteren.
Ik denk dat je wel iets meer respect mag hebben voor de beroepen verloskundige en verpleegkundige.... Als je jouw mening ook zo hebt uitgestraald tegenover de vk dan kan ik me inderdaad heel goed voorstellen dat er geen klik is gekomen. Sterker nog: als ik zo het gevoel had dat iemand op me neerkijkt, dan zou ik echt niks meer voor die persoon doen dan het hoognodige Zelf had ik ook niet echt een klik met één van de verloskundigen. De andere twee wel en die waren gelukkig bij de bevalling. En dat schept sowieso wel een band vind ik
Ik heb 9 maanden met veel tegenzin bij een verloskundige gezeten. Het waren er 3, 1 vond ik absoluut vreselijk, 1 medium en 1 wel leuk. Gelukkig was die laatste bij mijn bevalling. Maar, terugkijkend denk ik dat ik met een tweede toch wel weer naar ze terug ga. Ze hebben het beste met je voor, maar zijn niet allemaal even tactisch. Ik vind het belangrijker dat ze weer wat ze doen als ik aan het bevallen ben of als er iets niet goed is tijdens de zwangerschap, want daarna zie je ze toch niet meer..
Een klik hoeft niet maar op je gemak voelen vind ik toch wel een vereiste eigenlijk. Ik ben b.v bij de eerste gestript, als ik me niet op m'n gemak zou voelen bij de VK zou dat niet prettig/handig geweest zijn denk ik. Ik heb er eentje waar ik niet zo enthousiast over ben, de anderen gelukkig wel. Die VK is ook na de bevalling thuis geweest om te kijken hoe het herstel ging, ze deed een beetje naar maar heb me daar niks van aangetrokken, was er al op gewezen dat dat gebeuren kon door mijn kraamverzorgster (die heeft haar vaak gezien bij andere gezinnen). Nu we al een kleintje hebben is ze wel anders tegen me, maar vriendinnen zullen we niet worden Als dit mijn enigste VK was had ik wel overgegaan naar een andere. Je kunt b.v ook afspraken plannen, als je meerdere VK's hebt, op de dagen dat zij de afspraken niet doet. Als je toch wilt switchen zou ik dat gewoon doen, alleen snap ik wel dat dat bij 30 weken misschien vrij laat is. Anders gewoon niks van aantrekken, je komt daar ook niet om gezellig koffie te drinken en vriendinnen te maken.
Een klik is belangrijk, mijn tweede bevalling was onder een heks van een vk die al mijn wensen negeerde. Dat wil je niet. Maar eerlijk gezegd kom je zelf in je post ook niet zo leuk over. Een vk heeft misschien minder lang gestudeerd, maar wel 4 jaar verloskunde. De longarts heeft daar hooguit een semester een boek over bestudeerd en een korte stage gedaan.
Haha, die zag ik niet aankomen. OT: ik vind ook professionaliteit voorop staan en zou me ook ergeren als een verloskundige aan mijn medicatie zou twijfelen. Interesse, prima, maar ga er maar vanuit dat een longarts weet wat hij doet en dat jij hem over je zwangerschap(swens) hebt verteld. Als je erop vertrouwt dat jouw wensen tijdens de bevalling ondanks deze hobbel worden gerespecteerd, dan zou ik lekker blijven. Anders zou ik er misschien toch nog een telefoontje naar een andere praktijk aan wagen.
Laat ik nog even toevoegen dat ik zelf verpleegkundige ben en heel trots op mijn vak. uiteraard heb ik dat gedacht en niet gezegd. en misschien juist omdat ik verpleegkundige ben vond ik haar opmerking zeer vervelend. ik vind dat je ten allertijde bij je vakgebied moet blijven, een arts weet meer van medicatie. mijn long arts heeft mij letterlijk voor de dood weg gehaald en staat dus hoog in het vaandel. daarbij gaf het mij een bijzonder gevoel. Twee hulpverleners die over mijn medicatie gaan discussiëren... en mijn mening dan?
Laat haar gewoon overleggen met je longarts. Waarom niet? Beiden hebben het beste met je voor, alleen moet zij ook nog aan de gezondheid van je kindje denken. Wat betreft het verschil in opleiding: dit is nu net iets waar die longarts echt niet voor gestudeerd heeft. Ik kan me voorstellen dat jullie met zo'n houding idd geen vriendinnen zullen worden. Moet wel zeggen dat dat mij ook niet zo boeit. Zolang ze m'n kinderen gezond op de wereld zet, voor zover dat in haar macht ligt, dan vind ik het prima. Ik ben ook geen vriendin met mijn tandarts, maar gaatjes vullen kan ze heel goed 😉. En daar gaat het toch om.
Ik sta onder controle in het ziekenhuis. Daar krijg je dus ook geen "vaste" vk. Nu plan ik mijn afspraak voor controle altijd op dezelfde dag, daardoor wel altijd 1 van de 2 dienstdoende vk's die dag.. Maar aangezien je niet weet wanneer de baby zich meld en of 1 van hun dan ook dienst heeft.. tjah.. daar heb je geen garantie op.. Eerlijk gezegd boeit het me ook niet.. Ik ga er van uit dat het allemaal professionals zijn die mij en mn baby zo goed mogelijk er doorheen halen.
Het zou mij ook irriteren, ze is vk, geen arts. Als jouw longarts op de hoogte is van je zwangerschap, en dat neem ik wel aan, dan zal hij zeker ook aan je kindje hebben gedacht bij de overweging je deze medicatie voor te schrijven. Je bent echt niet zijn enige zwangere patiënt. Als je je niet prettig voelt bij je vk, dat kun je 'geen klik' noemen of intuïtie, dan zou ik zeker weggaan.
Ik denk niet dat je perse een klik met jouw vk hoeft te hebben, zolang ze maar goed en professioneel tijdens de bevalling zijn. Ik zit bij een praktijk met 3 vk's, twee vrouwen en één man. Toevallig zit ik dus vanaf het begin al bij de mannelijke vk onder controle, voelt gewoon heel erg vertrouwd en goed. De dames ken ik niet eens, maar voor het zelfde geldt krijg ik straks één van hun tijdens de bevalling.
Ik vind een klik zeker wel heel belangrijk ik zit bij een praktijk met 4 Vk ik heb aangegeven dat ik niet wil wisselen steeds maar een band wil opbouwen en dat begreep ze heel goed.dus ik ben steeds bij haar.maar voor het geval dat heb ik ook kennis gemaakt met een ander met wie ik ook een klik heb .dus ik heb een van die twee .
Dit heb ik ook, met 36 weken word ik overgedragen aan het ziekenhuis en daar heb ik wel een intake, maar ik weet absoluut niet wie mij gaat bijstaan tijdens de bevalling. Maar dat vind ik ook niet zo erg, ik ga er ook vanuit dat iedereen daar competent is en ik heb liever een vk die goed uitgerust aan haar shift begint, dan iemand die aan het einde van haar latijn is en nog 'even' moet bijstaan bij de bevalling. Maar als ik bij voorbaat al zou aanvoelen dat ik geen klik heb met iemand en diegene zou mijn vaste vk zijn, dan zou ik zeker wisselen. Ook nog met 30 weken. Het is toch wel belangrijk dat je het gevoel hebt dat je vrijuit met iemand kan praten, vind ik. En je moet ook niet met tegenzin naar de afspraken gaan. Voor mij gaat het echt puur om de bevalling en daarna mag ik gewoon weer lekker terug naar mijn gynaecoloog, dus ik hoef ook niet de beste vriendjes te worden met de vk. Alles wat van belang is om te weten, heb ik besproken met mijn gynaecoloog en staat (hopelijk?) gewoon in mijn dossier.
Ik ben met 28 weken overgestapt ( moest na 20weken overstappen omdat ik ging verhuizen, 2x geweest bij de nieuwe en ik vond het heel onprettig.eerste keer dacht ik nog wellicht ligt het aan mij, ( was alleen geweest) 2e keer is vriendlief mee en gelukkig zei hij onderweg naar huis dat hij haar ook niet fijn vond. Gewoon echt geen klik en ze negeerde 2 dingen die heel belangrijk zijn voor mij. Toen overgestapt met 28 weken, ben 3x geweest inmiddels en ben suuuuper blij dat ik het gedaan heb! Moet wat verder reizen maar voel me er helemaal op mijn gemakje. Ik zou dus goed nadenken of je echt met haar wil bevallen