Omdat mijn dochter vrij groot was (p95-97,5) wilden ze deze zwangerschap ook weer groeiecho's doen. Met 30 en 32 weken gedaan. Hoofd en bovenbeen vrij normaal en buikje weer boven gemiddeld (p98 ) geen suiker oid. Nu met 34 weken weer een, en opeens een heel gemiddeld kindje. Ik keek hier nogal van op omdat dat volgens mij betekent dat er in de afgelopen twee weken nauwelijks groei is geweest. Ze heeft het een keer of zes gemeten maar kwam steeds op hetzelfde uit. Ik heb de afgelopen twee weken veel rust gehad (opgenomen geweest wegens bloedverlies door laagliggende placenta) dus had juist groei verwacht. Woensdag naar de gyn om uitslag te bespreken maar was even benieuwd of er iemand ervaring heeft. Ik weet dat metingen erg kunnen afwijken maar dit verbaasde me nogal, een gemiddeld kindje ligt niet in de lijn der verwachting en ben nu bang dat de baby niet goed meer groeit.
Buikbabies groeien in spurtjes, en dan ook nog eens om en om qua hoofd, benen buik etc. Het kan dus best volgens mij dat het een weekje of twee wat rustiger is qua groei, vlak na een flinke groeispurt. Dat verklaart vaak ook het verschil in grootte van de verschillende lichaamsdelen zeg maar. Wel fijn dat je gelijk naar de gyn kan, hoop dat die je wat gerust kan stellen! En tot die tijd niet teveel erover stressen joh, dt werkt alleen maar averechts
Ik maak me geen zorgen over dat het een gemiddeld kindje is, dat is natuurlijk juist hartstikke fijn. Ik maak me een beetje zorgen omdat het buikje niet gegroeid is in de afgelopen twee weken. Met 20,30 en 32 weken was de buikomtrek ver boven gemiddeld en nu opeens net er onder. Dat vind ik vreemd. Moet me ook niet zo druk maken maar na al het gedoe rond de bloedingen de afgelopen twee weken ben ik wat gestrest. (En moet rust houden. Dus teveel tijd om er over na te denken) Bedankt voor jullie reacties in elk geval!
Inderdaad zoals al gezegd een buikbaby groeit in spurten en niet alles te gelijk. Vanaf ongeveer 20 weken groeien buikje , beentjes , hoofdje etc apart van elkaar. Zo krijgt een kindje ook zijn eigen bouw. Zo is het ons uit gelegd. Ons kindje had hele korte beentjes en moest veel op controle komen met groei echo's , ik maakt me niet echt zorgen want heb zelf (en de rest van mijn familie)korte pootjes haha. Maar goed daar gaat het nu niet om. Kindjes groeien dus in spurten en de lichaamsdelen apart van elkaar. Wel fijn dat je snel naar de gyn gaat zo kan hij je gerust stellen. Succes !!
Zijn de groeiecho's wel elke keer door dezelfde gemaakt? Mensen meten allemaal verschillend, zou iets kunnen verklaren.
Gitta heeft een punt meid. Hier liep J tot 35 weken perfect op de middellijn. Toen ik met 37 weken bloed in de urine had maakte de gynaecoloog een groeiecho uit voorzorg was bekend met lage placenta toen zei ze of ik suiker had want het buikje liep 1.5 week voor en t hoofdje al 2.5 weken kun je nagaan wat voor groei spurt de kleine hier had in die 2 weken..
Ohh en ik had geen zwangerschapssuiker want moest wederom daarop gecontroleerd worden. Met 32 weken had ik het wel en na 3 weken weer niet.