Veranderde borst na borstontsteking

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bozoe, 6 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ik heb vorige week een zware borstontsteking + ontstoken tepel gehad. Het ging echt binnen 1 dag van een beetje pijn naar ineens een vuurrode harde borst, 40 graden koorts en ontstekingswaarden van 200. Mijn antibioticakuur zit er nu op en de melk stroomt weer in de betreffende borst. Wel zit er nog 1 harde plek onderin.

Ik heb vrijdag een echo gehad om een borstabces uit te sluiten.

Waar ik mij echter zorgen om maak is dat de borst onderin hobbelig er uit ziet (beetje striae achtig) en ik een deuk zie.

Als ik Google moet geloven dan heb ik borstkanker dus ik zit helemaal in de stress nu. Morgen bel ik sowieso de huisarts maar voor nu; zijn er vrouwen die kort na een borstontsteking ook hadden dat hun borst er anders uitzag/voelde?

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Je schrijft dat je vrijdag een echo hebt gehad. Dan zouden ze toch wel wat gezien moeten hebben?

Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ja dat zou je wel denken toch? Hij heeft voornamelijk gekeken of er geen abces zat. Denk dat ik teveel in doemscenario denk:oops:

4. Cobon

Cobon Niet meer actief

He wat naar, dat lijkt me heel erg pijnlijk :( geen ervaring maar veel beterschap!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat de kans groot is dat het komt door de ontsteking nog en evt wat littekenweefsel daardoor. Als het over een paar weken nog zo is zou ik ernaar laten kijken voor de zekerheid.

6. Paardenbloem

Paardenbloem Bekend lid

31 mei 2022
    762
    1.233
    93
    Vrouw
    Kan het niet wat ‘ingedeukt’ ogen doordat het eerst juist heel erg opgezet is geweest en nu weer aan het slinken?

Verder kunnen ze op een echo volgens mij juist heel goed afwijkend weefsel zien dus ik denk dat je je niet veel zorgen hoeft te maken. Maar ik snap wel dat je even langs de huisarts gaat, succes!

7. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.072
    113
    Striae-achtige strepen herken ik wel. Is ook nooit meer goed gekomen na de eerste flinke stuwingsgolf... Hobbelig was wisselend. Je schrijft dat er nog een harde plek zit. Kan je die wegkolven en masseren? (eventueel in een paar pogingen, lukt wellicht niet meteen). Als je borst dan wel zacht aanvoelt, zijn het waarschijnlijk gewoon overactieve melkklieren. Dat kan heel hard en "klonterig" voelen, en ook niet mooi rond ofzo. Dus dan heb je idd een bobbel hier en een "kuiltje" daar, en een dag later kan het weer anders zijn.

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.675
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de oudste een heel erge borstontsteking gehad.
    Zelfs de huisarts schrok toen hij hem zag. Toen het over was had ik nog een harde bult in mijn borst ter grootte van een pingpong bal. Het duurde twee maanden voordat die helemaal weg was.

Het is goed hoor dat je langs de huisarts gaat, maar omdat je vrijdag een echo hebt gehad verwacht ik echt geen gekke dingen. Het zal waarschijnlijk nog een rest van de ontsteking zijn, littekenvorming oid.
    Sterkte!

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.184
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vermoed inderdaad dat dit een restje van de ontsteking is.
    De echo heeft geen afwijkingen laten zien dus ik zou proberen om niet teveel toe te geven aan je ongerustheid.
    Geef het even de tijd om te herstellen. Je hebt een flinke ontsteking gehad en nog herstellende. Blijft het of maak je je zorgen dan altijd even naar de huisarts terug.
    Ik hoop dat het snel allemaal wat soepeler zal gaan, sterkte!!

10. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Zo naar :( kan het gevoel zo weer voor me halen terwijl het voor mij al zeker 1,5 jaar geleden is. Ik bleef na een ontsteking ook zitten met een knobbel en niet prettig voelende plek in mijn borst, deze uiteindelijk weggekregen met een aantal ultrageluidtherapie sessies bij de fysio icm kolven, mijn lactatiekundige kwam daarmee en dat heeft het bij mij verholpen, wie weet is zoiets nog wat!

11. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Bedankt voor al jullie lieve reacties. De harde bult onderin wordt steeds kleiner en de deuk gelukkig ook. Zodra de borst weer wat vol loopt is de deuk ook weg dus ik vermoed inderdaad nog een restverschijnsel van de ontsteking. Ik kijk het nog even aan

Muisje2016 vindt dit leuk.
  12. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Zoals hierboven al gezegd: kan zeker komen door de ontsteking hoor! Je lichaam is dat nog aan het opruimen en je borstweefsel moet herstellen, dat duurt even. Trek er gerust 2-3 weken voor uit voordat je borst weer helemaal als vanouds is, ook qua melkproductie. Hoeft niet zo lang te duren maar het kan wel, is niet raar. (Ik ben lactatiekundige :))

En heel belangrijk bij herstellen van een borstontsteking: neem zoveel mogelijk rust. Ik weet het, haast onmogelijk met een jonge baby. Maar echt, doe het hoogst nodige, leg de lat héél laag en besteed uit wat kan. Beterschap!

Zeebra vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina