Mijn dochter en zoon (bijna 6 en 4 en half) spelen wel samen alleen buiten. Ze mogen van mij niet oversteken, maar dan kunnen ze toch best een groot stukje om het blok heen. Ik vind buitenspelen erg belangerijk. Ik heb dat vroeger (ik ben van '85)ook gemogen en hoewel we in een andere tijd leven nu, wil ik toch dat mijn kinderen dat meemaken. Een ander verhaal wordt het als mijn kinderen vriendjes en vriendinnetjes meenemen uit school. Dan mogen ze alleen achter en voor het huis. Het zijn dan toch kinderen van een ander waar je dan verantwoordelijk voor bent. Alleen thuisblijven vind ik nog te ver gaan.
Omroep Brabant: Kind valt in diepe put aan Terburghtweg in Oisterwijk Genoeg gevaren buiten... maar ja, had ook kunnen gebeuren als het kind 7 was geweest. Maar ik moet eerlijk toegeven, dat mijn eerste reactie was: Waar waren de ouders/voogd/oppas... Gezien omstanders te hulp schoten en het kind in 'een woonhuis' werd opgevangen en dus niet thuis. De schuld ligt hier overigens natuurlijk bij de werklui, die de put niet hadden afgesloten. Maar goed... Er komen regelmatig kinderen onder het zand terecht bij het spelen op of bij een zandberg. Er zijn hier al meerdere topics over geweest. Ik kon ze zo snel niet vinden, maar daarin wordt vaak door de moeders gezegd, dat het kind wel alleen buiten is, maar dat ze via het raam alles in de gaten kunnen houden. Ik heb een vermoeden dat dat hier niet zo was...
mja wellicht konden ze het kidn wel zien.. maar eenmaal in de put natuurlijk niet. maar eh.. kwart voor 8 nog buiten spelen als je 3 bent.. dan ligt die van mij allang op bed
Zoon van 5 mag nu alleen buiten spelen rondom het huis (wonen in een blok van 4 woningen en in een rustige woonwijk). Alleen thuis blijven doen we niet aan. Vind ik hem nog te klein voor.
Mijn dochter is nu 4½. Zij mag hier thuis niet alleen buiten spelen. Dit omdat wij momenteel nog aan een hele drukke weg wonen. Bij mijn zusje, waar wij meerdere keren per week zijn, mag zij wel buiten spelen met haar nichtje van 7. En er zijn ook andere kindjes. Dan moeten ze wel een weg oversteken, maar hier rijden vrijwel geen auto's. Vanaf het balkon (Zij woont 1 hoog) kan ik ze zien oversteken en op het speelplein spelen. Ik heb haar ook vorige week 1 keer alleen thuis gelaten, omdat zij daar zelf naar vroeg. Ben naar de brievenbus gelopen, dus ik was met hooguit 5 minuutjes terug. Heb haar gezegd naar de buurvrouw te gaan als er iets is, en instructies gegeven zoals niet de deur open doen enzovoorts. De buurvrouw wist er ook vanaf.
Hier gaat mijn dochter (3,5 jr) de laatste weken af en toe met een vriendinnetje (of meer) naar buiten. We wonen dan ook in een rustige straat met een groot afgebakend grasveld aan de voorkant en een doodlopend straatje aan de achterkant. Ze weet precies waar ze wel/niet heen mag en ik hou haar in de gaten door het raam en loop iedere 10 min. even langs om te kijken hoe het gaat.